تامین واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای مرغداری‌ها

تامین واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای مرغداری‌ها
واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای واحد‌های مرغداری خراسان جنوبی تامین شد.

مدیرکل دامپزشکی استان  با اشاره به اینکه تامین واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای مرغداری‌ها واکسن‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وارداتی است، گفت: خوشبختانه واکسن مورد نیاز تمامی واحد‌های مرغداری استان تامین شده و مشکلی در تامین واکسن وجود ندارد.

اصغرزاده گفت: شرط ورود جوجه یک روزه و مرغ تخمگذار به استان هم دریافت دو دوز واکسن آنفلوانزا است.

وی با اشاره به وجود دو میلیون قطعه مرغ تخمگذار در استان، افزود: برای واکسیناسیون این تعداد مرغ تخمگذار به دو تا ۴ میلیون دوز واکسن نیاز است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون دو شرکت در استان برای تامین واکسن آنفلوانزا فعالیت دارند.

وی گفت: واکسیناسیون برای جوجه یک روز، پولت (نیمچه تخمگذار) و مرغ تخمگذار الزامی است.

اصغرزاده افزود: براساس دستورالعمل ابلاغی واحد‌های مرغداری که دارای سه دوز واکسن هستند می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی از تولید روزانه ۶۰ تا ۶۵ تن تخم مرغ در استان خبر داد و گفت: از این رقم ۲۰ تا ۲۵ تُن در استان مصرف و مابقی به سایر استان‌ها ارسال می شود.

به گفته وی در حال حاضر خراسان جنوبی، استانی پاک در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و در خصوص تأمین واکسن درخواست داده شده است و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به ابتلای تعدادی از واحد‌های مرغداری استان در سال گذشته به این بیماری، افزود: از دی ماه پارسال تاکنون ۲ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۸۰۴ دز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تزریق شده است.

اصغرزاده گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، ولی تاکنون مواردی از ابتلای انسانی به سویه‌ای که پارسال در استان داشتیم در کشور گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشت فردی در مواجهه احتمالی با این بیماری ضروری است افزود: این بیماری توسط پرندگان وحشی مهاجر که خود به عنوان مخزن بیماری عمل می‌کنند (ولی ممکن است علائمی از بیماری نداشته باشند) در مسیر مهاجرت و در مواجهه مستقیم یا غیر مستقیم با پرندگان صنعتی و سنتی منتقل شده و سبب بروز علائم و تلفات شدید در آن‌ها می‌شود.

به گفته وی در طیور تخمگذار افت شدید تولید تخم مرغ دیده می‌شود همچنین سیاه شدن تاج و نقاط خونریزی روی ساق پا از علائم شایع این بیماری است.

اصغرزاده افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصول سرد سال که پرندگان مهاجر از منطقه سیبری به مناطق گرمسیر جنوبی مهاجرت می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود، زیرا ایران نیز از کریدور‌های مهاجرت آنهاست، اما وقوع بیماری در سایر فصول نیز دور از انتظار نیست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com