تامین نهاده‌ها و خرید مرغ به موقع انجام نمی‌شود

تامین نهاده‌ها و خرید مرغ به موقع انجام نمی‌شود

تحلیل - دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی اظهار کرد: با اجرای طرح ساماندهی گوشت مرغ و تخم‌مرغ میزان جوجه‌ریزی 30 درصد نسبت به فصل بهار افزایش یافته و از طرف دیگر به دلیل به موقع خرید نشدن مرغ از برخی مرغداری‌ها با افزایش تولید هم از نظر وزنی و هم از نظر جوجه‌ریزی مواجه شده‌ایم.
علی آذروش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به آغاز طرح ساماندهی گوشت مرغ و تخم مرغ از نیمه دوم امسال توسط وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس این طرح سویا باید با نرخ مصوب کیلویی 310 تومان و ذرت کیلویی 235 تومان در اختیار مرغداران قرار گیرد که با افزایش رقم هزینه حمل از بندر دامداران سویا را کیلویی 340 تومان و ذرت را کیلویی 265 تومان تحویل می‌گیرند. همچنین عوامل اجرایی این طرح باید گوشت مرغ را درب مرغداری‌ها کیلویی هزار و 150 تومان به صورت نقدی بخرند.
وی با اشاره به اینکه در سال حدود یک میلیون و 400 هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ معادل دو میلیون تن مرغ زنده تولید می‌شود، افزود: برای حمل این میزان باید بسیار حساب شده عمل شود بدین معنا که اگر یک روز مرغ دیرتر به بازار عرضه شود ضریب تبدیل دان مصرفی و هزینه‌های دیگر افزایش می‌یابد و اهداف طرح محقق نخواهد شد.
آذروش با اشاره به گذشت حدود دو ماه و نیم از اجرای طرح ساماندهی گوشت مرغ و تخم‌مرغ ادامه داد: نهاده‌های تولید به موقع تامین نشده و بسیاری از مرغداران مجبور شدند نهادهای مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه کنند که در بازار آزاد روند افزایش نهاده‌ها به دلیل شرایط جهانی یک سیر شدید صعودی داشته است. در این شرایط که نهاده‌های تولید به موقع برای مرغداران تامین نیست گوشت مرغ را نمی‌توان کیلویی هزار و 150 تومان فروخت چراکه قیمت تمام شده گوشت مرغ با این بازار برای دامداران بین هزار و 250 تا هزار و 300 تومان خواهد بود.
دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: حمل نشدن به موقع مرغ از مرغداری‌ها به کشتارگاه‌ها و تبدیل عمر پرورشی 48 روز به 70 روز باعث افزایش وزن به حدود سه و نیم تا چهار کیلوگرم شده است. در سن 48 روزگی که زمان کشتار مرغ است وزن متوسط پیش‌بینی شده مرغ زنده بین دو هزار تا دو هزار و 200 گرم است که وقتی به سن 70 روز می‌رسد وزن متوسط آن سه هزار و 500 تا چهار هزار گرم می‌شود یعنی 70 تا 75 درصد بر وزن پیش‌بینی شده در طرح افزوده خواهد شد.
وی افزود: به دلیل مواجه شدن مرغداران با کمبود نقدینگی، واسطه‌ها وارد بازار شده مرغ را از مرغداران به پایین‌ترین قیمت خرید می‌کنند در صورتیکه در بازارعرضه قیمت کاهش چندانی ندارد.
آذروش اظهار کرد: در چند روز اخیر قیمت مرغ در برخی استان‌ها کیلویی 930 تومان و در استان تهران حدود هزار و هزار و 50 تومان فروخته شده است که این به معنی انجام نشدن به موقع خرید و خارج شدن طرح از مسیر پیش‌بینی شده خود است.
وی این طرح را در صورت درست اجرا شدن طرح بسیار خوبی دانست و گفت: با اجرای این طرح ظرفیت پرورش حدود 30 درصد نسبت به فصل بهار افزایش یافت که باعث افزایش جوجه ریزی شد. از طرف دیگر مرغ در مرغداری‌ها مانده و وزن کشتار بالا رفته که باعث افزایش تولید شده و هم اکنون با افزایش جوجه ریزی و افزایش وزن مواجه شده‌ایم.
دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: این طرح نقایصی دارد که اگر مرتفع شود از صنعت طیور دفاع خواهد کرد و در دراز مدت باعث شکوفایی صنعت خواهد شد. با توجه به اینکه میزان تولید بیش از میزان نیاز کشور است ورود دولت در این طرح باعث کاهش دامنه نوسانات می‌شود و در صورت درست اجرا شدن پس از دو سال ثبات در صنعت طیور ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: در قالب این طرح باید بازارهای هدف صادراتی مشخص شود چراکه کشورهای عربستان، عراق، سوریه، کویت، فلسطین، اردن و ... سالیانه حدود یک میلیون تن گوشت مرغ از کشور برزیل وارد می‌کنند که ایران با توجه به مازاد تولید می‌تواند بازار آنها را تامین کند که لازمه این امر پر رنگ‌تر شدن دولت است.
آذروش با اشاره به تعرفه 60 درصدی برای صادرات تخم‌مرغ تصریح کرد: بلافاصله با بروز هر مشکل در داخل جلوی صادرات گرفته می‌شود یا برخلاف اصول تدوین شده 20 ساله برای صادرات نه تنها جایزه در نظر نمی‌گیرند بلکه تعرفه‌های سنگین وضع می‌کنند که عملا دسترسی تولیدکنندگان به بازارهای منطقه بسته می‌شود و با اعمال یک قانون طرح را با دست انداز مواجه می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه تلاش شفاف و روشنی نیست که با تنش‌ها و نوسانات قیمت مواجه می‌شویم. اگر دولت صادرات را جزو این طرح بداند می‌توان با افزایش تولید، هزینه‌ها را کاهش داد، ضمن اینکه ثبات در عرضه و تقاضا نیز ایجاد خواهد شد.
دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی متذکر شد: این طرح باید به گونه‌ای باشد که مرغداران با رغبت تولید کنند.

 
کلمات کلیدی ذرت کنجاله نهاده
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com