تاثیر تخصیص ارز مرجع و کاهش ۴۰ درصدی نرخ نهاده های دامی در بازار آزاد

تاثیر تخصیص ارز مرجع و کاهش ۴۰ درصدی نرخ نهاده های دامی در بازار آزاد
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران گفت: روز گذشته ابلاغیه تخصیص ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی به نهاده های دامی، تاثیر بسزایی بر قیمت آن داشت ، به طوری که نرخ این محصول دربازار آزاد حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و این امر می تواند درآغازین روزهای دولت یازدهم نوید خوبی برای بخش کشاورزی باشد.
سعید سلطانی سروستانی روز سه شنبه افزود: اتحادیه دامداران ایران در ۳ سال اخیر در تنظیم بازار و تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامی و تولید شیرخام، به دولت و شرکت پشتیبانی امور دام یاری رسانده و همچنان نیز به همکاری خود ادامه خواهد داد.
وی بیان کرد: همچنین در راستای حمایت از تولید داخل، طبق تفاهم نامه ای قرار است خرید تضمینی گوشت قرمز در کشور اجرایی شود تا با افزایش تولید، دیگر نیازی به واردات این محصول از خارج کشور نباشد.
وی با اشاره به این که در حال حاضر ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور وجود دارد، گفت: هم اکنون ۹۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور در داخل تامین و تنها ۱۰ درصد آن از خارج وارد می شود.
وی مصرف سرانه گوشت قرمز برای هر نفر ایرانی را ۱۳ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: در حال حاضر باید شرایط برای تولید واحدهای دامپروری غیرفعال فراهم شود، چرا که هم اکنون بین ۳۰ تا ۳۵ درصد واحدهای دامپروری کشور به دلیل عدم توانایی در تامین علوفه مورد نیاز و مقروض بودن به بانک ها غیرفعال هستند.
وی تاکید کرد: بنابراین با تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامی فعال و نیمه فعال کشور، به تولید بیش از یک میلیون تن گوشت قرمز در سال دست خواهیم یافت که افزایش بهره وری در این صنعت را به دنبال دارد.
سلطانی تصریح کرد: امسال نیز با توجه به حمایت های دولت پیش بینی می شود حدود یک میلیون و ۳۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید شود.
این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: متاسفانه سال گذشته با ورود دام زنده آلوده به کشور حدود ۶ میلیون دام از بین رفت که امیدواریم دولت یازدهم با برنامه ریزی از ورود دام آلوده، مجوز صادرات دام، قاچاق دام (خروج دام از کشور) تدابیری را بیندیشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com