بیمه یک چهارم خسارت دامداران را می‌پردازد

بیمه یک چهارم خسارت دامداران را می‌پردازد
حمید محمدیان با اشاره به مشکلات دامداری کشور گفت: در حال حاضر قیمت تامین تلیسه‌های پروار به شدت بالاست،اخیرا با وارداتی که از پاکستان انجام می‌شد قیمت مناسب‌تر بود، اما در حال حاضر قیمت جهش پیدا کرده است.
این دامدار افزود: دامداران اعتقادی به واردات دام زنده از کشورهای دیگر به دلیل امکان شیوع بیماریهای مختلف ندارند اما انتظار داریم دولت با تنظیم قیمت و عرضه متناسب با تقاضا مانع از ضرر و زیان دامدارن شود.
وی افزود: طی ماه‌های گذشته قیمت نهاده‌های دامی و بویژه علوفه تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است، بطوری که قیمت جو در حال حاضر 470 تومان و قیمت یونجه طی یک ماه گذشته از 400 تومان به 450 تومان رسیده است.
این دامدار ورامینی افزود: به رغم تبلیغات گسترده‌ای که دولت و اتحادیه‌ها در خصوص توزیع جو 400تومانی دارند اما به شرکتهای تعاونی، اتحادیه‌ها و حتی خود وزارت کشاورزی نیز مراجعه کردیم و به نتیجه‌‌ای نرسیدیم، حتی خود آنها اظهار بی‌خبری می‌کنند.
وی افزود: افزایش قیمت جو که همواره رابطه مستقیمی با قیمت گندم دارد موجب افزایش قیمت گندم از 375 تومان 10 شهریور به 420 تومان فعلی شده است.
این دامدار تصریح کرد: آلودگی بیماری هم تلفات زیادی را در دامداری‌ها می‌گیرد و این میزان بالاتر از استاندارهای معمول است، از سوی دیگر با حذف یارانه داروهای دامپزشکی طی دو سال اخیر قیمت آن تقریبا به دو برابر افزایش یافته بطوری که اگر دارویی را دو سال پیش 10 هزار تومان خریداری می‌کردیم الان مجبوریم 20 هزار تومان پرداخت کنیم.
محمدیان گفت: با تمامی این مشکلات و با توجه به اینکه تولید داخل کفاف نیاز مردم را می‌کند دولت اقدام به واردات انواع گوشت زنده و منجمد از کشورهای برزیل و سایر کشورها می‌کند که روز به روز فشار مالی به تولید کنندگان بیشتر و آنها را در آستانه ورشکستگی قرار می‌دهد.
وی افزود: در حال حاضر حداقل 50 درصد دامداری‌های منطقه ورامین تعطیل شده و یا با 50 درصد ظرفیت فعالیت دارند.
محمدیان با بیان اینکه بسته حمایتی دولت برای بهینه‌سازی سیستم‌ها تنها در گاوداری‌های شیری انجام شد، گفت: دامداری‌های گوشتی هم نیازمند تغییرات سیستمی مصرف انرژی هستند که هیچ توجهی در این زمینه برای آنها نشده است.
وی افزود: تنها ابزار حمایتی دولتی که معمولا خیلی هم مانور می‌دهند تسهیلات بانکی است که سنگ‌اندازی‌های بسیاری هم در این زمینه بانکها انجام می‌دهند. بانک ملی تسهیلات بخش کشاورزی را با 16 درصد و بانک کشاورزی با 14 درصد می‌دهد در حالی که مسوولان جهاد کشاورزی همواره اعلام می‌کنند تسهیلات بخش کشاورزی 12 درصدی باید باشد که با کسر سهم 4 درصدی خود وزارت کشاورزی تنها 8 درصد از کشاورزان دریافت کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با 240 راس دام فعالیت دارند که نیازمند حمایت از سوی مسئولان است، تاکید کرد: زمانی که برای دریافت تسهیلات به بانکها مراجعه می‌کنیم می‌گویند زیر کمتر از 700 راس دامداری توجیه اقتصادی ندارد.
محمدیان بیمه دام را از مشکلات دیگر این بخش عنوان کرد و گفت: در صورت بروز خسارت بیمه‌ها تنها یک چهارم خسارت را پرداخت می‌کنند در حالی که حق بیمه‌ زیادی هم می‌گیرند و به این دلیل برای دامداران بیمه دام مقرون به صرفه نیست.
این دامدار تصریح کرد: در این دوره فروش هیچ سودی به دست نیامده و سود حاصله تنها به تامین نرخ 16 درصدی سود بانکها مصروف شده است.
اخیرا دولت 250 میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از دامداران در نظر گرفته که 100 میلیارد تومان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به اتحادیه دامداران برای تامین علوفه مورد نیاز دامداران اختصاص داده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com