بیماری نیوکاسل مانع ورود ایران به تجارت جهانی مرغ می‌شود

بیماری نیوکاسل مانع ورود ایران به تجارت جهانی مرغ می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ایران تنها وقتی می‌تواند وارد تجارت جهانی مرغ شود که واکسیناسیون نیوکاسل در کشور قطع شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا تعالی در همایش علمی تخصصی ویژه طیور صنعتی شهرهای گناباد و بجستان در جمع مرغداران این دو شهرستان با بیان اینکه ویروس بیماری نیوکاسل در همه دام‌ها می‌تواند وارد شود، افزود: این بیماری شش نوع علایم بالینی را ایجاد می‌کند.
وی با بیان اهمیت اقتصادی بیماری نیوکاسل گفت: این بیماری چون در خیلی از کشورها وجود ندارد، در این کشورها محدودیتی در واردات این پرندگان وارد می‌کنند تا این ویروس وارد کشورشان نشود.
تعالی ادامه داد: ویروس نیوکاسل مشترک بین انسان و پرنده است و در ایران این ویروس به صورت حاد بومی کشور است.
وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته واکسیناسیون بیماری نیوکاسل انجام نمی‌شود، افزود: درایران ضایعات این بیماری زیاد و هزینه واکسیناسیون بالا است و این امر بازده اقتصادی را پایین می‌آورد.
وی ادامه داد: در کشورهای آسیا، خاورمیانه، آفریقای جنوبی و مرکزی این بیماری به‌صورت حاد وجود دارد، در حالی که در کشورهای پیشرفته مانند کشورهای اروپایی، ایالت متحده و ژاپن این بیماری وجود ندارد.
تعالی گفت: شیوع این بیماری از یک گله به گله یا پرنده به پرنده دیگر 100درصد است و مرگ و میر پرندگان بر اثر آن تا 90 درصد وجود دارد.
وی اظهار داشت: این بیماری در زمان تغییر فصل مشاهده شده و مخازن ویروس آن مرغ‌های بومی، مرغ‌های آزادپرواز و غیره هستند.
مسئول نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی در مورد انتقال ویروس این بیماری نیز گفت: انتقال بیماری نیوکاسل از راه مستقیم در اثر تماس با مدفوع و ترشحات تنفسی پرنده آلوده و از راه غیرمستقیم از طریق غذا، آب، تجهیزات و پرندگان آزاد پرواز صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه انتقال این بیماری از یک انسان به انسان دیگر تاکنون گزارش نشده است، افزود: ویروس نیوکاسل در محیط برای مدت طولانی زنده مانده و مدت نهفتگی بیماری دو تا 15 روز است.
تعالی تاکید کرد: تشخیص بالینی این بیماری عملا غیرممکن است و روش مناسب جداسازی ویروس در زمان طلایی است.
وی با بیان اینکه از انتقال لاشه و پرنده زنده در هنگام بیماری به خارج از مرغداری باید پرهیز شود، افزود: عمل به توصیه دامپزشکان دولتی و خصوصی، قرنطینه، دفع بهداشتی لاشه و سوزاندن آنها، ضدعفونی‌های با برنامه، واکسیناسیون طبق توصیه‌های دامپزشکی و کنترل حشرات از جمله اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری است.
تعالی در پایان تاکید کرد: واکسیناسیون هیچ‌وقت جای امنیت زیستی و مدیریت صحیح بهداشتی در صنعت طیور را نمی‌گیرد.
 

 
کلمات کلیدی wto نیوکاسل تجارت جهانی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com