بیش از 30 درصد مرغداری‌های استان اصفهان در آستانه تعطیلی است

بیش از 30 درصد مرغداری‌های استان اصفهان در آستانه تعطیلی است
دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان با اشاره به وضعیت نامناسب مرغداران استان، گفت: بیش از 30 درصد از مرغداری‌های اصفهان به دلیل کمبود نقدینگی و امنیت بازار و کمبود نهاده‌های دامی تعطیل شده و یا در آستانه تعطیلی است.
بهرام پاکزاد با بیان این‌که یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان، نبود سویا است، اظهار کرد: مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی از مسؤولان شرکت پشتیبانی امور دام از مرغداران انتظار داشتند که نگرانی در مورد تامین نهاده‌‌های مورد نیاز نداشته باشند، اما باید گفت که در بین برخی مسؤولان مرتبط، سوء مدیریت وجود دارد و این وزارت‌خانه باید پاسخگوی خسارت‌های وارده باشد.
وی با تاکید بر این‌که طبق آمار رسمی، تلفات مرغ سال گذشته در استان اصفهان 26 درصد میانگین بوده است، خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در کار تولید مرغ دخالت داشت و این یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ بود، اما باید به مسؤولان یادآوری کرد که تنها گوشت سفید نیست که در چند ماه گذشته دچار نوسانات قیمت شده است و اگر بنا به کنترل بازار مصرفی مردم است، تمام بازار را باید کنترل کرد.
دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان تصریح کرد: مسؤولان مربوطه اگر در کارهای تولید درگیر شوند، متوجه این موضوع خواهند شد که هزینه تولید مرغ بیش از قیمتی است که پیشنهاد داده‌اند و در شرایطی که مرغداران سویای مورد نیاز خود را با قیمت کیلویی1800 تومان از بازار تهیه می‌کنند و دیگر محصولات مورد نیاز نیز با قیمتی بالاتر از گذشته به دستشان می‌رسد، انتظار مسؤولان برای عرضه این محصول با قیمت 5000 تومان ظالمانه است.
پاکزاد با اشاره به این‌که در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، برخی مسؤولان وزارت صنعت به جای این‌که مرغداران را برای جوجه‌ریزی بیشتر حمایت کنند، در کار تولید دست‌اندازی می‌کنند، اضافه کرد: اگر نگرانی مسؤولان از این است که مصرف‌کنندگان با افزایش قیمت، ضرر می‌کنند، باید گفت مرغداران و کارخانه‌داران نیز به نوعی یک مصرف کننده سویا هستند و در صورتی که این محصول با قیمت مناسب عرضه شود، به طور حتم، مرغ نیز با قیمت کمتری عرضه خواهد شد.
وی ادامه داد: در صنعت مرغ گوشتی در هر دوره پرورش مرغ دو ماهه، 200 هزار تن سویا مورد نیاز است؛ از 15 اسفند سال گذشته تا پنجم تیرماه سال جاری، 600 هزار تن سویا نیاز داشته‌ایم که از این مقدار تنها 50 هزار تن تحویل داده شده و مابقی با قیمتی گزاف در بازار به فروش می‌رسد؛ بعضا مرغداران سویای مورد نیاز را تا قیمت 2400 تومان نیز خریداری می‌کنند.
دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان با گلایه از اینکه مسؤولان وزارت صنعت تنها مرغ را مشمول نظارت می‌دانند، عنوان کرد: باید به این مسؤولان یادآور شد که هرگونه فشاری به تولیدکننده مرغ تنها اوضاع را بدتر و مرغ را گران‌تر خواهد کرد، اما اگر مسؤولان اصرار بر نظارت دارند، پیشنهاد این است که قیمتی را به عنوان تضمین انتخاب کرده و البته باید گفت این راه مطمئنی نخواهد بود.
پاکزاد همچنین با بیان اینکه طبق اصل 44 قانون اساسی باید به سمت خصوصی سازی پیش رفت، اظهار کرد: متاسفانه در کار نظارت بر این بخش، تعدد مرکز تصمیم‌گیری داریم؛ از دی ماه سال 1389 تا اواسط بهمن ماه سال گذشته، 90 میلیارد تومان ضرر داده‌ایم.
وی با اشاره به این‌که در ماه رمضان، تقاضا برای خرید مرغ بین مردم افزایش خواهد یافت، بیان کرد: مسؤولان مربوطه باید این موضوع را جدی بگیرند البته در صورت کاهش دخالت‌های ارگان دولتی در تنظیم بازار، مرغداران این مشکل را رفع خواهند کرد.
دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان ادامه داد: در حال حاضر مرغ زنده در مرغداری‌ها با قیمت 4300 تا 4400 تومان عرضه می‌شود و در چند بازارچه با قیمت 4700 در بین مردم توزیع شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com