بیانیه سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نظارت بهداشتی و شرعی دامهای قربانی در ایام محرم

بیانیه سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نظارت بهداشتی و شرعی دامهای قربانی در ایام محرم

به گزارش ایانا، با توجه به در پیش بودن ایام محرم و صفر و ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا و به استناد تبصره دو ماده دو آیین نامه بازرسی بهداشتی گوشت و نیز به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت قربانی و تامین بهداشت عمومی، مقتضی است با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی کلیه دستگاههای ذیمدخل، اقدامات ذیل به بهترین نحو ممکن و فراگیرتر از سال گذشته به مورد اجرا گذاشته شود:
1- تشکیل ستاد نظارت بهداشتی دامپزشکی ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی با هماهنگی و مشارکت استانداری، فرمانداریها، شهرداریها، سازمان جهاد کشاورزی استان، دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی، امامان جمعه و جماعات، مرکز بهداشت استان و واحدهای تابعه، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، بهزیستی، هیاتهای عزاداری، هیات امنا و متولیان امامزاده ها و...
1-1- پرسنل فنی دامپزشکی اعم از دکتران دامپزشک، کارشناسان، کاردانها و تکنسینهای دامپزشکی و بهداشت گوشت و ناظران شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت هفت صبح الی 21 در قالب اکیپهای ثابت و سیار در دو شیفت کاری سازماندهی شوند.
2-1- تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید، گوشی معاینه، ترمومتر، کارد مخصوص بازرسی بهداشتی گوشت، چکمه، کلاه، پیشبند، ماسک، دستکش سفید و مواد ضدعفونی کننده مناسب برای پرسنل مزبور تدارک دیده شود.
2- مکانهای مناسب برای استقرار اکیپها شامل حرم امام معصوم/ امامزاده ها، مساجد جامع، مسیرهای اصلی حرکت دستجات عزاداری و نیز میادین اصلی شهر از قبل شناسایی و تعیین شوند تا در روزهای تاسوعا و عاشورا، اکیپهای ثابت و سیار در این محلها استقرار یابند.
1-2- جهت استقرار اکیپها در میادین شهر مجوزهای لازم از اداره راهنمایی و رانندگی اخذ شود.
2-2- یک نفر از همکاران به عنوان پاسخگویی تلفنی و هماهنگ کننده بین متقاضیان و اکیپهای عمل کننده در سطح شهر در هریک از شبکه های دامپزشکی مستقر شود.
3- کشتارگاههای دام، به منظور پذیرش دامهای قربانی و ذبح آنها آماده و بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه مستقر و آماده کار باشند. ضمنا پیش بینی خودرو حمل لاشه دامهای قربانی ضروری است.
بدیهی است ارایه کلیه خدمات بهداشتی و شرعی و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه و دیگر اماکن به صورت رایگان است.
4- بازرسین بهداشتی موظفند:
1-4- اطلاعات لازم به منظور افزایش آگاهی عمومی به ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلا مصرف کنندگان گوشتهای غیربهداشتی را (در قالب توزیع اطلاعیه یا توضیحات شفاهی) ارایه دهند.
2-4- بر امحا لاشه و آلایش ضبطی و غیرقابل مصرف (به شیوه مناسب) نظارت کنند.
5- روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان موظف است با انجام موارد زیر، مراتب را به اطلاع عموم مردم برساند:
1-5- تهیه اطلاعیه (مشتمل بر ارایه کلیه اطلاعات بهداشتی مربوط، به همراه آدرس دقیق و شماره تلفن تماس شهروندان) و پخش آن در صدا و سیمای استان، طرح در نماز جمعه و مساجد و نیز درج در نشریات پرتیراژ استانی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و نصب در سطح میادین «نظارت بهداشتی دامپزشکی»
2-5- تهیه پلاکارد ویژه اصلی شهر، مساجد، مصلی نماز جمعه و کشتارگاهها و... و نصب در محل استقرار «اکیپ ویژه بازرسی بهداشتی دامپزشکی ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی»
3-5- تهیه پلاکارد اکیپهای ثابت و نیز روی خودروهای اکیپهای سیار
4-5- همکاری با خبرنگاران جراید محلی و صدا و سیمای استان در زمینه تهیه عکس، گزارش، خبر و فیلم از امکانات فراهم شده و اقدامات صورت گرفته در این ایام در این رابطه ضروری است هماهنگی لازم درخصوص تعداد اکیپهای ثابت و سیار به عمل آید./
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com