بهبود 2.5 میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی طی 2 سال گذشته

بهبود 2.5 میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی طی 2 سال گذشته
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: در پی اقدامات موثر دولت تدبیر و امید، طی دو سال گذشته تراز تجاری بخش کشاورزی 2.5 میلیارد دلار بهبود یافته که این امر گویای افزایش بهره وری در این بخش است.
حسن رکنی درباره ادعای برخی مبنی بر اینکه آمار و ارقام خودکفایی برخی محصولات کشاورزی صحیح نیست، افزود: آمار و ارقام تولید، واردات و صادرات محصولات کشاورزی در دستگاه های مختلف ثبت و ضبط شده و نمی توان آنها را کم یا زیاد کرد، به طوری که عدم واردات و حتی صادرات مازاد برخی محصولات خود بیانگر دستیابی کشور به خودکفایی در برخی تولیدات از جمله محصولات پروتئینی گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر خام است.
وی اظهار داشت: در سال 92، تراز تجاری بخش کشاورزی 8 میلیارد دلار منفی بوده که در سال 93 این تراز به 5.5 میلیارد دلار منفی کاهش یافت و این موضوع بیانگر صحت آمار و ارقام و عملکرد مثبت دولت یازدهم در بخش کشاورزی است.
وی تصریح کرد: این روند در سالجاری نیز ادامه دارد و باید منتظر رخدادهای مثبتی در سال 94 باشیم.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: شرایط تولید در دو سال گذشته به نحوی بوده که تولیدکنندگان با تثبیت قیمت ها، گاهی با کاهش قیمت در نهاده های تولید مواجه شدند که بخشی از آن به ورود تشکل های کشاورزی در عرصه واردات برمی گردد که رقابت های خوبی را در این زمینه ایجاد کرده است.
به گفته وی، همین امر باعث شد تا نهاده های مورد نیاز بخش طیور با سهولت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و همین امر آرامشی را در فضای عمومی بین تولیدکنندگان کشور ایجاد کرد زیرا طی سالهای گذشته تولیدکنندگان باید چند ماه قبل پول را پرداخت تا بتوانند نهاده مورد نیاز خود را تامین کنند اما امروز در بسیاری از نقاط کشور تولیدکنندگان نهاده های مورد نیاز خود را دریافت کرده و دو ماه بعد پول را می پردازند.
وی ادامه داد: همچنین شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی دارد نهاده مورد نیاز تشکل های کشاورزی را به میزان مورد نیاز تامین کرده و با شرایط مناسب در اختیارشان قرار دهد که این امر به تسهیل و رونق تولید کمک می کند.
وی درباره وضعیت تولید گوشت مرغ، گفت: تولید در بخش طیور منتج به شرایط تولید مناسب طی دو سال گذشته بوده به طوری که کمترین فراز و فرود را در بخش گوشت مرغ و تخم مرغ تجربه کردیم.
وی افزود: سال گذشته 2 میلیون و 40 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که امسال پیش بینی می شود این رقم به 2 میلیون و 100 هزار تن برسد در حالی که در سال 91 تولید گوشت مرغ کشور حدود یک میلیون و 800 هزار تن بوده است.
وی اضافه کرد: در حالی که سال 92، طبق برنامه ریزی باید 50 هزارتن گوشت مرغ وارد کشور می شد با تلاش های دولت یازدهم میزان واردات به 15 هزار تن کاهش یافت و در سال 93 به خودکفایی در تولید این محصول رسیدیم به طوری که مازاد محصول نیز صادر شد.
وی درباره تولید تخم مرغ نیز تصریح کرد: سال گذشته میزان تولید تخم مرغ 925 هزار تن بوده که پیش بینی می شود امسال رقم یادشده به 950 هزارتن برسد، در سال 91 تولید تخم مرغ کشور حدود 800 هزار تن بوده است.
وی گفت: در همین راستا سال گذشته حدود 150 هزار تن گوشت مرغ و تخم مرغ مازاد بر نیاز داخل به کشورهای هدف صادر شده بود و طی 3 ماهه اول سال جاری حدود 16 هزار تن گوشت مرغ و 21 هزار تن تخم مرغ نیز صادر شده که این ارقام در گمرکات به ثبت رسیده و موجود است.
رکنی اظهار داشت: ایران ظرفیت بیش از تولید فعلی در گوشت مرغ و تخم مرغ را دارد بنابراین با توجه به زیرساخت های موجود در صنعت طیور، می توانیم با بکارگیری دانش و تکنولوژی های نوین، توسعه زنجیره های تولید، افزایش دوره های جوجه ریزی و تولید مطابق استانداردهای جهانی صادرات به بازارهای جهانی را گسترش دهیم.
معاون امور تولیدات دامی درباره تولید شیر خام نیز افزود: در سال 92، تولید شیرخام کشور 8 میلیون و 250 هزار تن بود که تولید این محصول در سال 93 به 8 میلیون و 800 هزارتن رسید و امسال نیز تولید 9 میلیون و 100 هزار تن برآورد می شود.
وی افزود: در سال 92، حدود 540 هزار تن شیر خام در قالب فرآورده های لبنی صادر شد که این میزان در سال 93 به 650 هزار تن رسید.
به گفته وی، امسال برنامه ایجاد تنوع در تولید فرآورده های لبنی را در دستور کار داریم تا شرایط برای افزایش صادرات این محصول فراهم شود.
وی اضافه کرد: در سه ماهه اول امسال حدود 150 هزارتن محصولات لبنی معادل شیرخام به کشورهای هدف صادر شد که البته به دلیل تغییر قیمت لبنیات در دنیا پیش بینی برای صادرات سالجاری نداریم زیرا ممکن است صادرات ما با چالش هایی مواجه شود.
وی درباره تولید عسل نیز گفت: تولید عسل ناشی از شرایط اقلیمی کشور است بنابراین سال گذشته 78 هزار تن عسل در کشور تولید شد که پیش بینی می شود امسال همین میزان تولید داشته باشیم.
به گفته وی، سال 93، حدود 5 هزار و 37 تن عسل تولید داخل به کشورهای هدف صادر شده بود.
رکنی درباره تولید گوشت قرمز نیز گفت: سال گذشته 785 هزار تن گوشت قرمز تولید و پیش بینی شد امسال این رقم به 801 هزار تن برسد.
وی ادامه داد: طی سه سال گذشته رصد سیر واردات گوشت قرمز به کشور بیانگر اتفاقات خوب در بخش دامی است که توانسته نیاز به واردات این محصول را کاهش دهد.
وی با بیان اینکه طی سال 91 حدود 90 درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور در داخل تولید می شد، گفت: در سال 91، بیش از 100 هزارتن گوشت قرمز معادل 10 درصد، در سال 92، حدود 90 هزار تن گوشت قرمز معادل 9 درصد و در سال 93 حدود 60 هزارتن یا 6 درصد گوشت قرمز تامین و وارد کشور شد.
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: درنظر داریم با ایجاد توازن بین واردات و صادرات در تولید گوشت قرمز به خودکفایی برسیم و بتوانیم بخشی از مازاد گوشت قرمز را به کشورهای دیگر صادر کنیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 20 هزار رأس دام پروار شده سنگین به کشورهای هدف صادر شده بود، افزود: در سه ماهه ابتدای سال نیز بیش از 500 هزار راس دام زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده که این روند می تواند موجب رونق بخشی تولید داخلی و حضور گسترده کشورمان در بازارهای منطقه ای و جهانی شود.
وی خودکفایی در تولید گوشت مرغ، تخم مرغ، شیرخام و عسل را امری مبرهن و شاخصی ارزشی برای کشور دانست و افزود: حال اگر افرادی مدعی این موضوع هستند که ما هنوز در برخی تولیدات کشاورزی به خودکفایی نرسیده ایم در واقع دنبال ایجاد تشویش اذهان عمومی هستند و نمی خواهند این افتخار ملی را بپذیرند.
وی براین باور است، وزارت جهادکشاورزی دولت یازدهم به دنبال حمایت از تولیدکنندگان داخلی، افزایش و استمرار تولید و صادرات است که با یاری مسئولان و تولیدکنندگان این امر محقق خواهد شد.
 
کلمات کلیدی رشد بخش کشاورزی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com