به زودی شاهد افزایش شدید تولید جوجه یکروزه خواهیم بود

به زودی شاهد افزایش شدید تولید جوجه یکروزه خواهیم بود

دکتر مهربانی - دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه - در میزگرد بررسی مشکلات صنعت مرغداری و نگرانی های موجود که توسط موسسه I.T.P برگزار گردیده بود، به عنوان یک هشدار جدی اعلام نمود که به زودی شاهد افزایش شدید تولید جوجه یکروزه خواهیم بود.
در این جلسه قبل از آقای دکتر مهربانی، جناب آقای دکتر نبی پور - رئیس جامعه دامپزشکان ایران - اعلام نمود: همواره به دنبال آن هستیم که از دولت کمک بخواهیم . وی ادامه داد: تشکل ها و صاحبان اصلی صنعت به هیچ عنوان نقشی در برنامه ریزی های صنعت ندارند و ما با کمک خواستن از دولت، به جای آنکه به آن بگوییم که نقش نظارتی داشته باش از او می خواهیم که دخالت داشته باشد، ما خودمان به دولت می گوییم بیا دخالت کن و هر بلایی می خواهی سر ما بیار.
نبی پور اعلام کرد: اگر برگه جریمه در دست پلیس نباشد، به هیچ عنوان هیچ راننده ای از وی نمی ترسد، بنابراین باید در ایران هم مانند تمام دنیا، صدور پروانه، تمدید پروانه، حواله های خرید و .... همگی در درست تشکل ها باشد در حالی که این امر هم اکنون در دست نظام مهندسی می باشد و این کار کاملا بی ربط و بی موضوع می باشد.
وی ادامه داد: اگر همواره به دنبال وزیر باشیم که به ما جو بده به ما گندم بده، 15 سال که کم است، حتی 500 سال دیگر هم موفق به اداره صنف و صنعت خود نخواهیم بود. ما باید یاد بگیریم که کارهای خودمان رو خودمان انجام بدهیم و توان آن را هم داریم. مرغدارها می توانند خودشان با هم متحد شوند و نهاده های مورد نیاز خود را وارد نمایند. چرا باید با یک شایعه که مثلا آقای م...ل ( وارد کننده عمده نهاده های دام و طیور ) فرار کرده، هر بلایی که می خواستند سر قیمت ذرت و ... بیاورند و ذرت 400 تومانی ناگهان 600 تومان در هر کیلو ارزش پیدا می کند.
دکتر نبی پور گفت : یکی دیگر از مشکلات صنعت عدم امید به آینده می باشد. امروز مرغدار نمی داند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و همواره در خاموشی مطلق قدم برمیدارد.
در ادامه جلسه آقای دکتر مهربانی - دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه - اعلام نمود که در 10 ماهه سال 1390نزدیک به 9 میلیون جوجه مادر تولید شده است و این دقیقا به میزان کل تولید سال 1389 می باشد ( 12 ماه ) و این یعنی در 2 ماه آینده تولید ما در سال 1390 بیش از سال 1389 خواهد شد و این امر باعث می شود که به میانگین افزایش تولید تا میزان 25 درصد در سال 90 نسبت به سال 89 برسیم.
دکتر مهربانی ادامه داد : در فصل بهار و تابستان 1391 در هر ماه بیش از 105 میلیون جوجه یکروزه در هر ماه تولید خواهد شد و کنترل آن به آن بستگی دارد که آیا در ماه های آتی گله های مادر مسن حذف می شود؟و یا اینکه دوستان ما در این صنعت موافقت نمایند که تخم مرغ نطفه دار جمع بشود و یا نشود. و اگر روند تولیدی فعلی ادامه پیدا کند، می توان اعلام داشت که ما در ماه های فصل بهار و تابستان ماهانه 15 میلیون قطعه،جوجه یکروزه اضافه خواهیم داشت و این یعنی تولید 25 هزار تن مرغ آماده طبخ بیشتر در بازار خواهد بود و طبیعی است که تولید این محصولات یعنی تقاضای بیشتر برای استفاده از نهاده ها.
مهربانی اعلام داشت : امروزه موسسات مالی و بانکی ایران تحت تحریم می باشند. بنابراین مشکل گشایش اعتبار یکی از مشکلات عمده صنعت می باشد و در بازارهای جهانی قبل از اینکه ما به قیمت و روند افزایشی آن توجه کنیم، آنها به این مسئله نگاه می کنند که آیا می توانند پول خودشان را از ما بگیرند؟ بنابراین روش پرداخت ما بیش از هر چیز دیگری مورد سئوال می باشد.
وی ادامه داد ما قادر به تولید ذرت و نهاده نیستیم و کاملا وابسته به واردات می باشیم و با روند موجود واردکنندگان نهاده ، طبیعی است که دجار مشکل شوند. اما این تنها مشکل نمی باشد، چرا که مهم است که ارز با چه قیمتی در اختیار صنعت قرار خواهد گرفت؟
مهربانی اعلام داشت: قیمت محصولات نهایی ما در بازار رقابتی مشخص می شود و افزایش قیمت آنها طبیعی است اما شما توجه داشته باشید که قیمت امروز مرغ زنده، نسبت به قیمت آن در سال 1389 تنها 5 درصد افزایش داشته است درحالیکه خوراک بیش از 50 درصد و تنها ذرت 70 درصد افزایش قیمت داشته است و تولید کننده قادر نیست این افزایش قیمت را از مصرف کننده دریافت نماید.
دبیر این انجمن اعلام داشت: تولیدکنندگان توقع نداشته باشند که دستی از بیرون بیاید و آنها را نجات دهد و قیمت مناسبی را در اختیار آنها بگذارد. قیمت را تنها بازار تعیین میکند و بهترین قیمت را نه دولت و نه تولیدکننده تعیین می کند، بلکه این بازار است که قیمت را تعیین می کند. وی ادامه داد : از آنجا که تعداد بازیگران صنعت بسیار زیاد می باشد، هیچ وقت کسی قادر نیست قیمت ها را از بیرون و به صورت مصنوعی تعیین کند تا مصرف کننده و تولیدکنندگان از قیمت اعلامی تبعیت نماید.

فیلم سخنرانی فوق

 
نظرات شما
  •  

    دکتراحمدظهیرنیا گفت : ۹۰/۱۱/۲۸

    به طوری که جناب دکترنبی پوربه درستی اظهارفرمودند تازمانی که خودتشکلهای مرغداری بااتحادواتفاق برای آینده خودتصمیم نگیرنداقدامات دیگران آب درهاون کوبیدن است حرکت سینوسی وخانه خراب کن این صنعت سالهای متمادی است که همچنان بی محابابه سیرخودادامه میدهد وهرازچندگاه دامن قسمتی ازاین صنعت راگرفته وصاحبان آنرابه خاک سیاه مینشاندروز ی دامنگیرمرغداران تخم گذاراست روزدیگردرخانه تولیدکنندگان مادرلانه میگذیندوفردائی دیگرمرغداران گوشتی کارراهدف خودقرارمیدهداینجااست که بایدخودتشکل ها آنهم نه فقط درزمان پائین بودن قیمت بلکه درزمان آرامش , فکری اساسی وبنیانین به حال وروزگارخودنمایندواجازه ندهندکه عده ای سودجوبه قیمت ویرانی خانه وکاشانه تولیدکنندگان مظلوم این صنعت یکه تازمیدان شوند
    آیاآنروزخواهدرسیدمن که بعیدمیدانم تاشماچکونه تفکرفرمائید.

    پاسخ...
  •  

    علی علوی گفت : ۹۰/۱۱/۲۹

    از تیتری که زدید معلومه که تو کار جوجه یکروزه هستید و بدتون نمیاد که بر خلاف متن خبر همه در نظر اول فکر کنند که قیمت جوجه در حال افزایش شدید است.البته موارد مشابه دیگه ای نیز قبلا" دیده شده!!!!!

    پاسخ...
  •  

    م.محمدزاده گفت : ۹۰/۱۱/۳۰

    برای من جالب است که مدت مدیدی است در سایت دیگری همواره فرمایشات آقای دکتر احمد ظهیرنیا را همواره با همین ادبیات می بینیم ومی خوانیم،عباراتی چون به خاک سیاه نشستن، نابود شدن، خانه خراب شدن و ...
    خواهشمندم بفرمایند دقیقاً شغل شریفشان چیست و غیراز اتحاد و اتفاق و فکراساسی و بنیادین دیگر چه راه حل عملی برای مرغداران عزیز دارند؟
    یک شهروند مصرف کننده مرغ تولید وطن!!!!!

    پاسخ...
  •  

    یزدانی گفت : ۹۰/۱۲/۰۶

    ببخشید منظورتون به زودی یعنی کی ؟
    امروز مرغدار پیشنهاد جوجه رایگان را رد میکنه !!!!چرا ؟؟؟
    این یک فاجعه که شب عید....

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com