بلاتکلیفی در تولید و عرضه

بلاتکلیفی در تولید و عرضه

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با تاکید بر اینکه تداوم و امنیت تولید مرغ در گرو حمایت از تولیدکنندگان است، اظهار کرد: همه کوشش‌هایی که در مقاطعی و به‌طور گسسته برای سازماندهی و اتصال زنجیره تولید تا عرضه گوشت مرغ انجام شده، به علل فراوان هنوز نتیجه‌ ملموسی نداده است و اغلب فشار سیاست‌های تنظیم بازار متوجه بخش میانی چرخه (تولید مرغ) است و بخش اولیه آن از جمله بازار تامین و عرضه نهاده‌ها، خدمات فنی و همچنین بخش‌های پایانی آن (سیستم‌های حمل و نقل، کشتار، بسته‌بندی، توزیع و عرضه) و غیره مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
حسین مقدم‌نیا - در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: گرچه صنعت مرغداری طی دو- سه دهه اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و اکنون بیشترین سهم در تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه (34 درصد از گوشت مرغ و 10 درصد از تخم‌مرغ) را دارد، اما در شرایط فعلی با مشکلات و تنگناهای حادی مواجه شده است که چنانچه حمایت‌های لازم از این صنعت اعمال نشود خسارات سنگینی بر پیکره این صنعت و تامین غذای مردم وارد خواهد شد.
وی با اشاره به فعالیت 16 هزار و 900 واحد مرغداری پرورش‌دهنده نیمچه‌های گوشتی با ظرفیت‌های متفاوت از پنج هزار تا بیش از 100 هزار قطعه در نقاط مختلف کشور، تصریح کرد:ساختمان‌ها و تاسیسات بیش از 80 درصد آنها فرسوده و از شرایط لازم برای بهره‌برداری اصولی و مناسب ندارند و شدیدا نیازمند سرمایه‌گذاری برای بازسازی و نوسازی هستند که تامین منابع آن از عهده مرغداران خارج است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای توسعه، ارتقاء مدیریت، بهره‌گیری مطلوب از فناوری و نظایر آن نیازمند فراهم شدن ثبات نسبی در بازار تولید، هزینه‌ها و درآمدهاست که متاسفانه در حال حاضر بروز تنش‌های شدید قیمتی به‌ویژه در بخش تامین نهاده‌هایی که بیشتر از منابع خارجی تامین می‌شود، تولیدکنندگان را با شرایط نامناسبی در امر تولید و ادامه تولید مواجه ساخته است که در چنین شرایطی بیشترین آسیب‌ها و اضطراب‌ها متوجه مرغداران خرده پاست که به لحاظ کثرت، سهم عمده‌ای در تولید گوشت مرغ دارند.
وی ادامه داد: برخلاف نقش و اهمیت حیاتی فعالیت‌های کشاورزی از جمله پرورش مرغ در اقتصاد کشور و تامین غذای جامعه، این فعالیت‌ها اصولا نسبت به فعالیت‌های سایر بخش‌های اقتصادی بازده کمتری دارند و اغلب برای تامین نقدینگی و ادامه تولید وابستگی نسبتا زیادی به تسهیلات بانکی دارند. محدودیت‌هایی که به‌ویژه در سال جاری برای ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها اعمال شده است، مرغداران خرده‌پا را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.
مقدم‌نیا با اشاره به توقف طرح ساماندهی مرغ پس از هشت ماه اجرا، گفت: سازماندهی تولید و عرضه مرغ با بلاتکلیفی‌ها و محدودیت‌هایی به‌خصوص در زمینه جابه‌جایی و تغییرات ساختار تامین نهاده‌ها و ضرورت فراهم کردن مجدد زیرساخت‌های اعتباری و بازار برای مرغداران ایجاد کرده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: نقص در برنامه‌ریزی تولید جوجه یکروزه، نوسانات شدید مقدار تولید و قیمت آن و کاهش شدید قیمت در ماه‌های اخیر باعث بی‌ثباتی روند تولید جوجه و سرانجام روند جوجه‌ریزی و تولید مرغ می‌شود.
وی تاکید کرد: با توجه به کلیه جنبه‌های عدم صرفه‌ اقتصادی تولید، عدم ثبات قیمت‌ها، تنگناهای تسهیلاتی و نابسامانی‌ تولید جوجه لازم است به منظور جلوگیری از کاهش تولید و اختلال در عرضه گوشت مرغ به ویژه در ماه‌های پرمصرف از جمله ماه مبارک رمضان از هم‌اکنون تدابیر لازم اندیشیده و برای اجرای بهتر سیاست‌ها و برنامه‌ها از توانمندی‌ و همکاری تشکل‌های مربوطه استفاده شود.

 
کلمات کلیدی ساماندهی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com