برگزاری همایش یکروزه چالش ها و مشکلات فراروی صنعت مرغداری

برگزاری همایش یکروزه چالش ها و مشکلات فراروی صنعت مرغداری

همایش یکروزه چالش ها و مشکلات فراروی صنعت مرغداری مازندران با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیرکل دامپزشکی مازندران برگزار شد.به گزارش موج به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، همایش یکروزه چالش ها و مشکلات فراروی صنعت مرغداری مازندران با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، مدیرکل دامپزشکی مازندران، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مازندران و مرغداران استان در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد در این همایش دکتر مجید مختاری مدیرکل دامپزشکی استان مازندران وجود کامل حلقه و زنجیره طیور در استان از جوجه یکروزه ،تولید گوشت ، کشتارگاه و لاین را برای این صنعت در استان مغتنم دانست و افزود در استان مازندران 2060 واحد مرغ گوشتی ، 160 واحد تولید مرغ مادر ، 8 واحد تولید مرغ اجداد
30 واحد تولید تخم مرغ ، 35 واحد جوجه یکروزه و 16 واحد کشتارگاه صنعتی و واحد مرغ لاین وجود دارد . مدیرکل دامپزشکی استان مازندران مشکلات این صنعت را عدم حصارکشی واحدها ، عدم قرنطینه مناسب، بیمه نبودن جوجه های یکروزه ، عدم وجود چاله های ضدعفونی ، نبود لاشه سوز و عدم دفع مناسب ضایعات و ... دانست و وجود بیماری های مختلف را ناشی عدم رعایت اصول بهداشتی ذکر کرد.
مهندس حسین نگهدار معاون بهبود تولیدات دامی هم در این همایش بر توسعه صنعت مرغداری در مناطق کوهستانی تأکید کرد و گفت در مناطق دشت و خزری توسعه کمی دیگر در دستور کار جهاد کشاورزی نیست و توسعه کیفی را باید مدنظر قرار بدهیم.
وی گفت: در مازندران 4% نسبت به استان های دیگر کمتر تلفات داریم و ضریب تبدیل گوشت ما بهتر است و همچنین 5% بیشتر عمل هچ انجام می پذیرد .
وی در حین حال از سرمایه گذاری 5 درصدی در صنعت مرغ استان انتقاد کرد .
نگهدار افزود: در مازندران روزانه 491 تن گوشت مرغ تولید می شود که میزان 314 تن به استانهای مجاوز به ویژه استان تهران صادر می گردد .
وی از تولید 280 میلیون قطعه جوجه یکروزه که 29% تولید کشور است و استان در این زمینه رتبه اول را دارا می باشد. همچنین تولید سالانه 170 هزار تن گوشت مرغ که در 8/10% تولید کشور می باشد و رتبه اول کشوری را دارا می باشیم به عنوان مزیت استان یاد کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان کاهش شکاف تولید ، بهره برداری به روش مکانیزاسیون ،بیمه طیور ، توسعه زنجیره کامل ، کاهش ضریب تبدیل و اصلاح ساختار مرغداریها ، تولید محصولات ارگانیک را از برنامه های راهبردی جهاد کشاورزی در زمینه طیور برشمرد و افزود حدود 86% پرورش مرغ استان به صورت سیستم باز که بهره وری پائینی دارد انجام می پذیرد و با بهر ه گیری روش هایی همچون پرورش در قفس باید بهره وری را افزایش دهیم . وی تأمین اقدام علوفه ای را از برنامه های جهاد کشاورزی برشمرد .
حسین نگهدار به هدفمند کردن یارانه در بخش طیور اشاره کرد و افزود که در طول برنامه پنج ساله 1740 واحد طیور با اعتبار دولتی و تسهیلات بانکی به ازای هر مرغداری 55 میلیون تومان اصلاح و بازسازی می شود که درکاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری نقش اساسی خواهد داشت .
حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مازندران در این همایش گفت: اتحادیه مرغداران با سیاست های دولت همراه است و از هدمفند کردن یارانه حمایت می کند.
وی گفت: صنعت مرغداری نیاز به نقشه راه با توجه به برنامه چشم انداز و برنامه پنج ساله پنجم دارد و باید به صورت ویژه در این شرایط مورد حمایت دولت قرار بگیرد تا از شرایط انتقال هدفمند کردن یارانه عبور کنیم .
وی افزود: از مسئولین انتظار داریم که بیمه پوشش و تکمیلی طیور را پیگیری و اجرائی کنیم وی در پایان تشکیل کارگروهی را جهت شناسائی و بررسی و حل مشکلات ان صنعت خواستار و مشکل اصلی در این مقطع رامسئله بیماری طیور و تأمین سوخت واحدها دانست.
همچنین در این همایش دکتر طرقی از محققین مؤسسه و تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مشهد درخصوص بیماری های طیور و شناخت و درمان و کاهش بیماریها مطالبی را ارائه داد و در پایان جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com