برگزاری سمینار مدیریت بروسلوزدامی، چالش ها و راهکارها

برگزاری سمینار مدیریت بروسلوزدامی، چالش ها و راهکارها
سمینار مدیریت بروسلوز دامی در کشور با موضوع چالش ها و راهکارها در تالار دکتر رستگار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این نشست یکروزه که دکتر خلج رئیس سازمان دامپزشکی، برومند سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، دکتر رستمیان نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و متخصصان و کارشناسان حوزه های مرتبط با بیماری بروسلوز دامی، حضور یافته بودند، برخی از حضار در خصوص بررسی چالش ها و راهکارهای پیشگیری و مقابله با این بیماری مشترک  انسان و دام سخنرانی کردند.
بیماری بروسلوز یا تب مالت، به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام در دنیا مطرح می باشد. عامل بیماری باکتریای بوده و بسیاری از پستانداران را مبتلا می‌سازد. این بیماری به دلیل خسارات اقتصادی و بهداشتی بالا در جمعیت دامی و انسانی دارای اهمیت فراوانی می باشد. از علائم بارز بیماری بروسلوز یا تب مالت، سقط جنین ، کاهش تولید شیر، عقیمی، نازایی در دام می باشد که زیان مالی زیادی را به دامداران وارد می کند، در انسان نیز به دلیل طولانی بودن مدت درمان و بهبودی، هزینه زیادی را به کشور تحمیل می کند.
در حال حاضر بیماری تب مالت یکی از بیماری های خطرناک شایع بوده که سلامت مردم کشور را تهدید می کند.
آمارها نشان می دهد در سال 89 ابتلای انسانی به این بیماری 12248 نفر بوده که در سال 93 با رشد 70 درصدی به  20770 مورد رسیده است. کارشناسان این رشد چند ده برابری در طی 5 سال را فاجعه خوانده و دلایل متعددی را برای آن مطرح می کنند. مهمترین عامل ناکافی بودن واکسیناسیون و کیفیت پایین واکسن ها استفاده شده در 2 - 3 سال گذشته بوده است، همچنین  افزایش استفاده از فرآورده های لبنی سنتی و کاهش مصرف فرآورده های پاستوریزه به دلیل بد بینی ها به وجود آمده و در آخر کاهش انجام تست و کشتار به دلیل عدم تامین بودجه کافی، از عوامل این موج از بیماری تب مالت در کشور می باشد.
برای مواجه با موج ایجاد شده این بیماری در انسان، ایجاد هر چه سریعتر کارگروه مشترک بین ارگان های ذیربط برای انجام هماهنگی ضروری می باشد، در قدم بعد آموزش درست افراد جامعه و در نهایت مراقبت از بیماران مبتلا و ثبت و گزارش بیماری برای تهیه آمار دقیق الزامی است.
این همایش یکروزه با همکاری سازمان دامپزشکی  کشور،موسسه رازی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com