برنامه‌های تأمین گوشت و مرغ در ماه رمضان

برنامه‌های تأمین گوشت و مرغ در ماه رمضان

ایسنا نوشت : پس از 27 سال،دولت توانست در خرید گوشت مرغ رکورد بزند و برای ماه مبارک رمضان که میزان مصرف گوشت سفید چند برابر می شود مردم را از نگرانی در بیاورد .
در سال جاری دولت توانست در خرید رکورد دار باشد و شرایطی را فراهم کرد که تولیدات داخلی از این پس بر سر سفره های خانواده های ایرانی باشد و واردات جایگاهی نداشته باشد.بدین ترتیب با تولید وعرضه گسترده گوشت و مرغ یارانه‌ای در ماه مبارک رمضان مشکلی در تأمین مواد پروتئینی در این ماه وجود ندارد.مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان این مطلب به تشریح تمهیدات دولت برای عرضه گوشت و مرغ ارزان و فراوان در این ماه پرداخت.وی گفت: در یک سال اخیر نه تنها گوشت و مرغ بیش از نیاز داخل تولید شده بلکه برای نخستین بار در تاریخ کشور طی یک سال خرید مرغ مازاد برابر با کل 27 سال گذشته بوده است.
به گفته وی در سال گذشته 871 هزار تن گوشت قرمز و بیش از یک میلیون و 565 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که هر دو بالاتر از هدف برنامه بوده و به تبع آن شرکت پشتیبانی امور دام توانسته 128 هزار تن مرغ مازاد بر نیاز را از مرغداران خریداری و ذخیره‌سازی کند.
آمار تولید و خرید مرغ در 4 ماهه امسال نیز حاکی است در این مدت تولید بیش از پیش‌بینی برنامه بوده و 25 هزار تن مرغ مازاد از سوی این شرکت خریداری شده است.
وی با اشاره به این‌که بخش اعظم مرغ ذخیره شده در سال گذشته به امسال منتقل شده، خاطرنشان کرد: این ذخیره آماده توزیع در ماه مبارک رمضان است ضمن این‌که جوجه‌ریزی مناسبی که در 2 ماه قبل صورت گرفته در ابتدای ماه رمضان وارد بازار می‌شود.وی مصرف مرغ ماه رمضان را حدود 150 تا 160 هزار تن اعلام کرد و افزود: با توجه به تولید مناسب و ذخیره‌سازی بالایی که صورت گرفته انتظار می‌رود بخشی از ذخیره به مناسبت‌های بعدی منتقل شود.
وی نوسان قیمت مرغ در چند هفته اخیر گفت: قیمت گوش مرغ یکی از باثبات‌ترین شرایط را در حال حاضر سپری می‌کند و افزایش جزئی قیمت مرغ تنها به دلیل افزایش تقاضای ناشی از مسافرت‌های تابستانی بود که خوشبختانه مرتفع شد.
وی میانگین قیمت خرده‌فروشی 4 ماهه گذشته را 2 هزار و 479 تومان اعلام کرد.
دولت خاطرنشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام به هر میزان که مصرف‌کنندگان نیاز داشته باشد توانایی عرضه مرغ را دارد.
وی همچنین درخصوص گوشت قرمز نیز گفت: در بخش گوشت گوسفندی و گاوی نیز علاوه بر خرید مازاد سال گذشته مقداری نیز با بهترین کیفیت (برای مصرف انسانی) وارد شده که از تاریخ 16 تیرماه عرضه گوشت مرغ و قرمز در مراکز توزیع آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان نیز ادامه دارد.به گفته وی تاکنون بیش از 7 هزار تن گوشت مرغ و 2 هزار تن گوشت قرمز در این مراکز عرضه شده است. دولت مراکز عرضه گوشت و مرغ را شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شهروند، رفاه، سپه، اتکا، تعاونی‌های محلی مصرف، تعاونی‌های مصرف کارگری و کارمندی، صنوف عرضه‌کننده گوشت قرمز و مرغ و سایر امکانات عرضه مانند نمایشگاه‌های عرضه مستقیم اعلام کرد و گفت: قیمت عمده‌فروشی هر کیلو مرغ از سوی شرکت پشتیبانی 1900 تومان و مصرف‌کننده 2 هزار و پنجاه تومان و عمده‌فروشی گوشت قرمز (سه قطعه مخلوط) 4700 تومان، مصرف‌کننده 5 هزار تومان است. به گفته وی با توجه به قیمت تمام شده گوشت دولتی تقریباً برای هر کیلو از این مواد پروتئینی 800 تومان یارانه پرداخت می‌کند. وی افزایش قیمت گوشت قرمز را کمبود عرضه ناشی از عوارض خشکسالی سال قبل عنوان کرد.وی گفت: در سال گذشته با وقوع خشکسالی بخشی از دام دامداران حذف شد که امسال به علت بارندگی مناسب و کاهش قیمت علوفه آنها تمایلی به عرضه مابقی دام‌ها به بازار ندارد و به همین علت است که ما کمبود کاذب عرضه را در بازار شاهد هستیم. مدیرعامل شرکت پشتیبانی همچنین درخصوص تفویض کامل مسئولیت تنظیم بازار مواد پروتئینی به این شرکت گفت: خوشبختانه با این تصمیم دوره زمانی تصمیم‌گیری برای عرضه گوشت و مرغ به بازار در شرایط کمبود کاهش می‌یابد که این ترتیب بازار می‌تواند ثبات خود را حفظ کند.گفتنی است از سال 86 تاکنون و براساس مصوبه هیأت وزیران وظیفه تنظیم بازار مواد پروتئینی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده بود که شرکت پشتیبانی به عنوان مباشر تنظیم بازار بخش اصلی از وظایف اجرایی تنظیم بازار را بر عهده داشت البته با توجه به این‌که مجوز نهایی برای عرضه گوشت و مرغ می‌بایست از سوی وزارت بازرگانی صادر شود این پروسه زمانبر بود و در مواردی نمی‌توانست به ثبات سریع بازار بینجامد.ولی هم‌اکنون وزارت جهاد کشاورزی نیز می‌تواند رأساً اقدام به صدور این مجوز کند.دست‌اندرکاران این بخش بر این باورند که این اقدام یعنی یکپارچگی در تصمیم‌گیری برای تنظیم بازار مواد پروتئینی می‌تواند عامل مؤثری در تثبیت این بازار باشد.

 
کلمات کلیدی رمضان تامین گوشت مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com