بررسی چالش های صنعت مرغداری کشور

بررسی چالش های صنعت مرغداری کشور
سمینار یکروزه معاونان جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران استان های شمالی (مازندران، گیلان و گلستان) با هدف بررسی چگونگی تهیه و تامین جوجه یکروزه و سوخت مرغداری ها روز یکشنبه در محل هتل نوید ساری برگزار شد.
رئیس اتحادیه مرغ گوشتی ایران در این جلسه به اهمیت توجه به تشکل های صنعت طیور اشاره کرد و گفت: پراکندگی واحدهای تولیدی، سوء مدیریت و نوسانات قیمت نهاده های صنعت طیور عامل ضرر و زیان در این صنعت است.
عطااله حسن زاده با بیان اینکه امروزه در تنظیم بازار و کنترل تولید در صنعت مرغ تشکل ها و اتحادیه ها نقش مطلوبی ندارند، افزود: به دلیل نوسانات قیمت جوجه یکروزه و دیگر نهاده ها، این صنعت با مشکل جدی مواجه شده است.
وی به وجود ۲۰ هزار بهره بردار در صنعت طیور کشور اشاره کرد و ادامه داد: اگر به اتحادیه و تشکل های صنعت طیور توجه شود و هماهنگی و تعامل بین تولیدکنندگان به وجود آید، این اطمینان را به مسوولان دولتی خواهیم داد که توان تولید و صادرات مرغ را داریم.
رئیس اتحادیه مرغ گوشتی ایران گفت: تولیدکنندگان نگران نوسانات قیمت مرغ در بازار هستند.
حسن زاده نقش سه استان مازندران، گیلان و گلستان را در تولید مرغ کشور بسیار مهم دانست و بیان داشت: ارزش تولید مرغ مازاد بر مصرف استان های شمالی در سال ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه به رتبه نخست این استان در تولید مرغ کشور اشاره کرد و گفت: اعتقادی بر مدیریت اتحادیه ها و تشکل های بخش کشاورزی نداریم و واگذاری تمامی امور به خود تشکل ها را خواستار هستیم .
رضا عظیمی افزود: اتحادیه صنعت طیور در مازندران قوی ترین تشکل بخش کشاورزی است، اما تشکل ها به خود باوری نرسیدند.
وی یکی از دلایل محرومیت بخش های کشاورزی را ناآگاهی از دانش فنی کشاورزی و عدم تعامل بین تولید کنندگان دانست و بیان داشت: در حالی که صنعت طیور یکی از سود آورترین بخش های کشاورزی است، اما شاهد نگرانی و دغدغه تولید کنندگان هستیم.
او نبود زنجیره تولید در صنعت طیور را یکی از مشکلات اساسی استان دانست و افزود: با شکل گیری زنجیره صنعت طیور، نارسایی ها و دغدغه تولید کنندگان از بین خواهد رفت.
مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی به وابستگی صنعت طیور در تامین نهاده ها اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم فعالیت یکپارچه تولید کنندگان مرغ و نبود زنجیره تولید، این صنعت با مشکل اساسی مواجه است.
احمد ترکاشوند با بیان اینکه زیرساخت ها و امکانات در صنعت طیور توسعه نیافته است افزود: توسعه کمی واحدهای مرغداری بدون توجه به کیفیت، به صنعت طیور کشور صدمه زده است.
وی بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی به فعالیت تشکل ها و اتحادیه های بخش کشاورزی اعتقاد ویژه ای دارد و در همین راستا صندوق حمایت از صنعت طیور را راه اندازی کرده است.
او با بیان اینکه باید هزینه تولید در صنعت طیور را کاهش دهیم، افزود: اگر تشکل ها از صندوق حمایت صنعت طیور استفاده کنند، هزینه تولید به پنج درصد کاهش می یابد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نیز در این سمینار نوسانات قیمت مرغ را مهم ترین چالش تولید کنندگان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد نهاده های صنعت طیور را اتحادیه بین واحدهای تولیدی عضو توزیع می کند.
حسین مقدم نیا به اهمیت تولید مرغ در استان های شمالی اشاره کرد و بیان داشت: سالانه ۵۲۱ میلیون قطعه جوجه یکروزه در سه استان مازندران، گیلان و گلستان تولید می شود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com