بررسی مشکلات تولید کنندگان جوجه یکروزه

بررسی مشکلات تولید کنندگان جوجه یکروزه
37 درصد از جوجه یکروزه کشور در مازندران تولید می‌شود که از این لحاظ رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران گفت 186 واحد تولیدکننده جوجه یک‌روزه در مازندران فعالیت می کنند و خبر تلف شدن 890 هزار قطعه جوجه یکروزه در قائمشهر و مشکلات تولید کنندگان این بخش ، دغدغه هایی برای تآمین گوشت مرغ به وجود آورده است.
رئیس اداره دامپزشکی قائمشهر گفت : علت تلفشدن 890 هزار قطعه جوجه را بیماری کمپلکس تنفسی در قائمشهر به علت افت فشار هوا ، نوسانات گاز و برق بود.
محمد علی شاکری با بیان اینکه این بیماری به دلیل دوگانه‌ سوز نبودن واحدهای مرغداری و سرمای هوا شیوع می یابد افزود : جوجه‌های 39 واحد مرغداری در 6 ماهه دوم امسال دچار بیماری‌های تنفسی شدند.
وی به تزریق دو واکسن آبله و شاربن که تا سال 90 به صورت رایگان در شهرستان‌ها توزیع می‌شد، اشاره و اضافه کرد : توزیع رایگان این واکسن‌ها به علاوه سموم ضد انگل دامی از جمله داروهای ضد کنه از سال 90 تاکنون قطع شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران هم کمبود و نوبت بندی تحویل جوجه به مرغداران ، خالی ماندن ظرفیت واحدهای پرورش مرغ مادر ، تجاوز به حریم واحدها ، دوگانگی در کد استقرار ، بالا بودن نرخ سود تسهیلات پرداختی ، نوسانات قیمت نهاده ها و ارز ، کنترل حاکمیتی قیمت مرغ و زیان دهی واحدها را از مشکلات صنعت طیور استان و به ویژه تولید جوجه یکروزه اعلام کرد و گفت: درکنار این مسائل، هم اکنون 85 درصد از صنعت طیورکشور دراختیار نژاد راس ، 12درصد در اختیار نژاد quotation mark کاپ quotation mark و حدود سه درصد دیگر هم سایر نژادهاست که البته باید این انحصار شکسته شود.
حسین نگهدار کمبود جوجه نژاد راس را علت نوبت بندی تحویل جوجه به واحدهای مرغ مادر دانست و افزود : همین مساله موجب شده است حدود 30 درصد از ظرفیت تولید مرغ مادر خالی بماند.
وی راه شکستن انحصار نژاد راس را راه اندازی مجتمع مرغ لاین بابلکنار دانسته و می گوید : در حال حاضر هفت زنجیره تولید صنعت طیور در مازندران وجود دارد که تنها سه زنجیره آن کامل است.
نگهدار به نوسانات قیمت نهاده ها و ارز هم اشاره کرد و گفت : بالا و پایین شدن قیمت ذرت و سویا تمرکز را از تولید کنندگان گرفته و آنان را برای ادامه فعالیت با شک و تردید مواجه کرد.
کیانی از تولیدکنندگان جوجه یکروزه استان هم یکی از مشکلات تولید کنندگان طیور را تجاوز به حریم واحد های صنعتی بر اثر توسعه روستاها و شهرهای استان معرفی کرد و گفت : در حالی که قانون به صراحت اعلام می کند که نباید به حریم مشخص شده واحد های صنعتی طیور تجاوز شود ، ولی قیمت بالای زمین در مازندران و سودآوری زیاد ویلاسازی موجب شده است تا تجاوز به حریم واحد های صنعتی طیور استان گسترش یابد.
وی نبود هماهنگی و مدیریت عرضه و تقاضا برای جوجه یکروزه را از دیگر مشکلات این صنعت بیان کرد و افزود : با توجه به اینکه تولیدکنندگان با محدودیتهای زمانی برای عرضه جوجه ها مواجه هستند و نتوانستند در مهلت مقرر و مفید ، جوجه ها را وارد بازار کنند ، برای کاهش هزینه ها و جلوگیری از ورشکستگی مجبور شدند جوجه های یکروزه را در چاه ها بریزند !
معاون جهاد کشاورزی مازندران در این باره گفت: از آنجایی که بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی ، همه فعالیتهای اداری برای صدور و تمدید پروانه طیور به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان واگذار شده است این مشکلات به جهاد کشاورزی مربوط نمی شود.
در پیگیری ها، مسئولان نظام مهندسی کشاورزی هم از ارائه پاسخ به سوالات خودداری و آن را مشروط به مجوز مقامات کشوری کرده اند.
رییس هیات مدیره انجمن جوجه یکروزه مازندران نیز از بالا بودن نرخ سود تسهیلات پرداختی به صنعت طیور انتقاد کرد و گفت : نرخ سود تسهیلات تا 28 درصد مانع تولید و افزایش ظرفیت واحدهای صنعت طیور شده است و تسهیلات نقدینگی با چنین نرخ سودی برای تولید کنندگان به صرفه نیست.
نصرت الله اسدی افزود : بیشتر تولید کنندگان در صنعت طیور از سال 84 تاکنون بر اثر فشار تورم ،نوسانات نرخ ارز ، کمبود نهاده ها و بالا بودن قیمت آن از رده تولید خارج شدند و یا واحدهایشان در آستانه تعطیلی قرار دارند.
وی به مشکلات تامین نهاده های طیور اشاره کرد و افزود : در حالی که انواع نهاده از جمله ذرت و سویا از طریق بندر امیر آباد استان مازندران وارد کشور می شود و این صنعت در استان از اهمیت ملی برخوردار است ، تولید کنندگان مجبورند نهاده های طیور را از تهران با سختی و با قیمت حمل و نقل بیشتر تامین کنند.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران هم پس از شنیدن مشکلات و مسایل صنعت طیور استان با بیان اینکه صنعت طیور مازندران همانند دیگر حوزه های کشاورزی از اهمیت ملی برخوردار است ، گفت: تولید کنندگان گوشت سفید مرغ در مقایسه با تولید کنندگان گوشت قرمز کمتر مورد حمایت و توجه قرار گرفتند.
احسانی با تاکید بر رفع سریع تر مشکلات و نیازهای فعالان این بخش افزود: به زودی با برگزاری نشستهای تخصصی و بررسی همه جوانب این مسائل ، راهکارهای عملی برای کاهش مشکلات و رفع دغدغه های این صنعت ابلاغ و اجرا خواهد شد.
با توجه به گفته های کارشناسان، فعالان و مسئولان به نظر می رسد سردرگمی و ناهماهنگی هایی در برنامه ها و نحوه اجرای دستورالعمل ها وجود دارد و برگزار نشدن جلسات مشترک برای آسیب شناسی و یافتن راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات و رسیدن به دیدگاهی مشترک دراین باره از مهمترین دلایل آن است.
با این حال باید منتظر ماند تا با برگزاری جلسه وعده داده شده معاون استاندار، شاهد تصمیم گیری برای چگونگی رفع این مشکلات باشیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com