بررسی مشکلات تولید در گردهمایی مجمع تشخیص و ارائه گزارش به رهبری

بررسی مشکلات تولید در گردهمایی مجمع تشخیص و ارائه گزارش به رهبری
مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از 300 نفر از کشاورزان و تولید‌کنندگان را در سالن آفتاب مجمع تشخیص مصلحت نظام گرد آورد تا مشکلات آنها را دسته بندی و خدمت مقام معظم رهبری عرضه کند.
در این گرده همایی به درد دلهای فعالان بخش کشاورزی، بررسی مشکلات بخش تولید گوشت مرغ و تخم مرغ، مشکلات گندمکاران، مشکلات تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی، مشکلات سردخانه داران، نهال کاران و سیب زمینی کاران و ... پرداخته شد و بر روی اموری همچون رونق گرفتن بانکها از سویی و لاغر شدن کارخانه ها از سوی دیگر و همچنین مشکلات سیاست خرید تضمینی و ... پرداخته شد.
مشکلات تولید کنندگان تخم مرغ
محمدتقی محمدی در زمینه مشکلات تولید‌کنندگان تخم‌مرغ گفت: ضرورت تجهیز تولید‌های کشور وجود دارد، واحدهای تولیدی اقتصادی نیستند و نمی‌توانند با تولیدات سایر کشورها رقابت داشته باشند.
وی افزود:‌ دولت باید با حمایت از تولید‌کننده قیمت تضمینی در نظر بگیرد و در زمان پایین بودن قیمت خریداری و زمان بالا رفتن قیمت ذخیره‌سازی‌ها را به بازار تزریق کند، همچنین نقدینگی تولید‌کنندگان را با نرخ مناسب‌تری و سیاست‌های واگذاری‌ تصدی‌گری و تشکل‌ها را به سرانجام برساند.
در پایان این همایش با جمع بندی مشکلات تولید‌کنندگان موارد زیر مشخص و به تولید‌کنندگان اعلام شد تا طی دو هفته آینده اگر مواردی باشد به دبیرخانه مجمع تشخیص ارسال کنند.
اهم مشکلات تولیدکنندگان شامل:  نگرانی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در آستانه فاز دوم، عدم عمل نکردن دولت به تعهدات، سیستم بروکراسی در نهاده‌های دولتی ، محدودیت‌های دسترسی به روش‌ها و تکنولوژی‌ها، اقتصادی کردن تولید و امکان رقابتی کردن، عدم مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها، نگرانی از خشک شدن دریاچه ارومیه و عدم دسترسی آن به سایر بخش‌ها، عدم قبول حقابه‌ها در تصمیم‌گیری‌ها،عدم پوشش بیمه کشاورزی بازنشستگی، اختلاف بین قیمت مصرف‌کننده و تولید‌کننده بود.
در پایان محمد باقر نوبخت رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام قول داد تا همه مشکلات دسته‌بندی شده و با سرعت به محضر مقام معظم رهبری ارسال شود تا وضعیت کنونی تولید و راهکارهای لازم برای تحقق اهداف «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» مشخص شود.
نیاز صنعت مرغ گوشتی به اصلاح ساختار مدیریت و تنظیم بازار
حسن‌زاده نماینده تولیدکنندگان مرغ گوشتی اظهار داشت: این صنعت 4 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و 6 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در گردش دارد. یک میلیون و 800 هزار تن تولید داشته و سرانه مصرف کشور نیز 22.5 کیلوگرم است،ظرفیت تولید بیش از 2میلیون تن در کشور وجود دارد اما حمایت جدی انجام نمی‌گیرد و نیاز به اصلاح ساختار و مدیریت تنظیم بازار وجود دارد. امور باید به تشکل‌ها واگذار شود.
وی افزود: در حالی که سال 87 ، 130 هزار تن ذخیره‌سازی داشتیم و در آخر سال 89 به دنبال صادرات بودیم و حتی جایزه 500 تومانی برای هر کیلوگرم صادرات در نظر گرفته شد اما به یکباره همه این برنامه‌ها بهم ریخت و به دلیل بی‌مدیریتی در حال حاضر به دنبال واردات هستیم.
وی عدم انتزاع  وظایف کشاورزی از سایر وزارتخانه‌ها را مشکل عمده این بخش دانست و گفت: اگر وظایف این بخش از سایر وزارتخانه‌ها جدا شود مدیریت‌ها مستقل و متمرکز شده و بسیاری آشفتگی‌های کنونی برطرف می‌شود.
به گفته حسن‌زاده کم بودن نقدینگی، بالا بودن قیمت نهاده‌ها و قدیمی بودن فارم‌های تولیدی، بهره‌های بالای بانک و بروکراسی شدید اداری مهمترین مشکلات کنونی تولید‌کنندگان مرغ است.
حسن‌زاده همچنین گفت:در کنار این مشکلات به قوانین مصوب نیز اعتنایی نمی‌شود  که یک نوع آن عدم اجرای خریدهای تضمینی مصرح در قانون است.
 
نظرات شما
  •  

    مرغدار جویباری گفت : ۹۱/۰۲/۲۳

    احسن

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com