بررسی مسائل روز حوزه دام و طیور در کمیته دام و طیور اتاق مشهد

بررسی مسائل روز حوزه دام و طیور در کمیته دام و طیور اتاق مشهد
چهارمین جلسه کمیته دام و طیور اتاق مشهد با دستور کار بررسی راه‌های صادرات مازاد مرغ گوشتی استان و بررسی مسائل روز دام و طیور استان برگزار شد.
فهیمی‌فرد دبیر دفتر کشاورزی اتاق مشهد با اشاره به این‌که در بحث تولید مرغ گوشتی توانایی‌های خوبی در استان وجود دارد، گفت: وقتی هزینه‌های تولید بالا می‌رود به دنبال آن قیمت تولیدات نیز افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: با توجه به تعدد واحدهای کوچک تولیدی با بهره وری کم در این بخش، نیاز است یک مقیاس مناسب ایجاد شود تا تولیدکننده‌ها توانایی تعدیل شوک‌های وارده را داشته باشند.»
سالارپیشه از اعضای این کمیته نیز بیان کرد: به تازگی در کشور 70 تا 80 درصد گاو های ماده کشتار شده‌اند، که البته روند آن کندتر شده، اما هم‌چنان ادامه دارد، از سوی دیگر خوراک دام کم شده و قیمت آن افزایش پیدا کرده و دامداران نیز با کمبود نقدینگی رو‌به‌رو هستند.
محمدپور از دیگر اعضای این کمیته نیز با بیان این‌که در میان بخش‌های خصوصی، کشاورزی بسیار تضعیف شده، عنوان کرد: یارانه‌ها و تسهیلات بخش دام و طیور بیش‌تر به انرژی تعلق می‌گیرد و در یک واحد مرغداری به 2 تا 5/2 میلیون تومان می‌رسد در حالی‌که قیمت مرغ و تخم مرغ حدود یک‌هزار و 500 تومان زیر قیمت بازارهای جهانی است.
وی افزود: بزرگ‌ترین معضل در بخش تولیدات دامی و کشاورزی، نوسانات قیمت است و برای جلوگیری از متضرر شدن تولید کننده و مصرف کننده، باید قیمت منطقی و ثابت در نظر گرفته شود، همچنین یکی از روش‌هایی که برخی کشورهای موفق از جمله برزیل و آفریقای‌جنوبی در زمینه دام و طیور در پیش گرفته‌اند، ایجاد زنجیره‌های تولید است.
علیزاده عضو دیگر کمیته نیز اعلام کرد: حضور کشاورزی در نمایش‌گاه‌های صدور کالا و خدمات فنی راه را برای صادرات و تولید محصولات باز می‌کند و هر قدر زنجیره تولید کامل‌تر باشد، تولید با موفقیت بیش‌تری انجام می‌شود.
او با ذکر این‌که افزایش تعداد فروش‌گاه‌ها باعث افزایش تقاضای کاذب می‌شود که این خود عرضه نامتناسب، بازار نامتعادل و مشکلات بعدی را به‌وجود می‌آورد، عنوان کرد: در حوزه کشاورزی و به دنبال آن دام و طیور، باید اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و جنبه‌های روانی از طریق صداوسیما پیگیری شود.
فرامرزی عضو دیگر این کمیته نیز با اشاره به این‌که به منظور گرفتن خروجی خوب از جلسات باید یک ساختار برای آن تعریف شود، بیان کرد: در بحث تولید شیر و سایر محصولات دامی توجه به قدرت خرید مردم نکته بسیار مهمی است.
وی افزود: در بخش تولید شیر در کشور مزیت اقتصادی وجود دارد و انبارداری محصولات و نهاده‌های تولید، قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد.
منتظمی عضو دیگر این کمیته اعلام کرد: در بحث دام وطیور هم در تولید و هم در توزیع مشکل ساختاری وجود دارد و پیش‌نهاد می‌شود اعضاء کمیته، طرح‌های راهبردی به صورت کوتاه، میان و بلندمدت در بخش‌های مختلف دام و طیور را تهیه و به اتاق ارائه کنند.
وی تأکید کرد: قیمت‌گذاری تکلیفی و تحمیلی در زمانی‌که قیمت به نرخ واقعی آن می‌رسد، موجب بازداشتن تولیدکننده از تولید می‌شود و با توجه به اینکه 17درصد مرغداری‌ها ظرف 3 ماه از چرخه تولید خارج شده‌اند، بزرگ‌ترین درخواست بخش‌خصوصی از دولت، آزاد گذاشتن عرضه و تقاضا و عدم دخالت است.
منتظمی با بیان این‌که هر تولیدکننده بقاء صنعت خود را در توسعه بازارهای بین‌المللی می‌داند، گفت: با توجه به این‌که تضاد بین بخشی هنوز در این صنعت حاکم است، مسؤولیت‌ها باید متوجه یک وزارت‌خانه باشد.
فرقانی عضو دیگر کمیته نیز گفت: هماهنگ شدن متولیان بخش کشاورزی از ضربه زدن به این بخش جلوگیری می‌کند و دخالت دولت در بخش کشاورزی باید کم شده و تنها جنبه نظارتی داشته باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com