بررسی بازار تولید و تجارت فرآورده‌های دامی

بررسی بازار تولید و تجارت فرآورده‌های دامی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت بازار تولید و تجارت فرآورده‌های دامی را بررسی کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز با اعلام این مطلب که مطابق نتیجه بررسی‌ها، وسعت و سرعت واردات محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر بیشتر شده و سیاست‌های مقطعی مانند تنظیم بازار بر ارزش‌هایی چون دغدغه امنیت غذایی و خودکفایی، رجحان یافته است افزود: کاهش تعرفه‌ها به بهانه کنترل قیمت‌ها موجب سلب توانایی تولیدکنندگان برای تصمیم‌سازی و سرمایه‌گذاری و نیز سبب از دست دادن فرصت‌های شغلی شده و ساختارهای تولید را به خطر انداخته است.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، افزود: دنبال کردن منافع مصرف کنندگان و اعمال فشار برای ثبات قیمت‌ها از طریق واردات بدون توجه به ساختار و هزینه تولید نه تنها در بلندمدت به کارآیی اقتصادی نمی‌انجامد، بلکه موجب تخصیص منابع عظیمی برای واردات و رکود و کسادی تولید داخلی می‌شود و مطالعات نشان می‌دهند کشورهایی که فقط درهای خود را برای واردات باز می‌کنند لزوما از تمامی مواهب تجارت بهره‌مند نمی‌شوند و اگر واردات باعث رشد تولید داخلی شود این رشد نمی‌تواند پایدار بماند و حتی در صورت پایداری رشد نمی‌تواند وضعیت عمومی جامعه را بهبود بخشد.
این گزارش در ادامه می‌افزاید: یکی از سیاست‌های راهبردی در بخش کشاورزی در برنامه‌های گذشته نیل به خودکفایی در محصولات استراتژیک بوده، اما سیاست‌های تجاری سال‌های اخیر در تقابل با این راهبرد قرار گرفته و تلاش‌های انجام شده برای تحقق این هدف را بی‌نتیجه کرده است. ضمن این‌که سیاست‌های مربوط تنظیم بازار، خرید تضمینی و تجارت عمدتا ناهمگون و در تقابل همدیگر قرار گرفته و موجب تحمیل هزینه‌های سنگین بر دولت شده است. به عنوان مثال اثر واردات (محصول جو در سال 1388) را می‌توان به عنوان بخشی از ناکامی‌های نظام تجاری و تعرفه‌ای و عدم تامین منافع ملی توصیف کرد که کارکرد نامطلوب این سیاست دیر یا زود بر محصولات دیگری سایه خواهد افکند.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان آورده است: با وجود مشکلات یاد شده هم اکنون تقاضا برای کند کردن روند واردات شکل گرفته است که انتظار می‌رود سرانجام به مقصود نائل شود
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com