برخورد با جابه‌جایی و تردد انواع دام در کردستان

برخورد با جابه‌جایی و تردد انواع دام در کردستان

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه با جابه‌جایی و تردد انواع دام در کردستان برخورد می‌شود، گفت: این اقدام به خاطر جلوگیری از شیوع تب برفکی است.
ناصر مخدوم اظهار داشت: اداره‌کل دامپزشکی به منظور جلوگیری از شیوع نوع جدید بیماری تب برفکی در استان اقدامات پیشگیرانه خود را از ابتدای سال ‌جاری با تجهیز اکیپ‌های واکسیناسیون در دو بخش دولتی و غیردولتی آغاز کرده است.
وی حمل و نقل غیرمجاز دام را موجب شیوع سری جدید ویروس تب‌برفکی در منطقه دانست و افزود: به منظور جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی و مقابله با شیوع آن در استان اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله واکسیناسیون دام در کانون‌های بیماری انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان تاکید کرد: در همین راستا اکیپ‌های مراقبت و بیماریابی این اداره‌کل در سطح استان فعال و به طور شبانه‌روزی اقدام به شناسایی و نمونه‌برداری از موارد مشکوک می‌کنند.
مخدوم اضافه کرد: بیماری تب برفکی از بیماری‌های عفونی و خطرناک دام بوده که موجب کاهش تولیدات دامی و ضرر و زیان اقتصادی و لطمات جبران‌ناپذیری به صنعت دامداری وارد می‌شود.
وی به دیگر اقدامات پیشگیرانه این اداره‌کل در راستای مبارزه با شیوع این بیماری اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس هشدارها و اطلاعیه‌های دامپزشکی استان تردد انواع دام تا اطلاع ثانوی در سطح استان ممنوع است و این امر با هدف پیشگیری از شیوع این بیماری مهلک اتخاذ شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان تهیه پوستر و تراکت بهداشتی در مورد بیماری تب برفکی و اطلاع‌رسانی به تعاونی دامداران در سطح استان در مورد مخاطرات این بیماری را از دیگر اقدامات پیشگیرانه این اداره در سال‌ جاری عنوان کرد.
وی عنوان داشت: تجهیز 40 اکیپ‌ واکسیناتور در سطح استان به منظور انجام واکسیناسیون، برقراری سیستم مراقبت ویژه جهت کانون‌یابی، اخذ نمونه‌های مشکوک و آزمایشات لازم و تامین داروهای دامی مورد نیاز از دیگر برنامه‌های اداره‌کل دامپزشکی استان به منظور مبارزه با این بیماری است.
مخدوم از دامداران استان خواست که در صورت مشاهده علائم بیماری تب برفکی مانند وجود زخم دهانی، ریزش بزاق و زخم‌های سم در ناحیه دست و پای حیوان، مراتب را به نزدیک‌ترین واحد دامپزشکی گزارش دهند.
وی در پایان به دامداران استان توصیه کرد از جابه‌جایی و خرید دام جدید تا اطلاع ثانوی خودداری و با اکیپ‌های مایه‌کوبی دامپزشکی همکاری لازم را به عمل آورند.

 
کلمات کلیدی حمل و نقل
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com