برای ایجاد ایستگاه تولید طیور باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد

برای ایجاد ایستگاه تولید طیور باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد
احمد داوطلب بیان کرد: در سطح کشور، 6 ایستگاه اصلاح نژاد مرغ بومی وجود دارد اما با توجه به سیاست‌های دولت بر اساس اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی، توسعه ایستگاه دولتی به بیش از این تعداد، اکنون امکان پذیر نیست، بنابراین باید برای رونق ایجاد ایستگاه تولید و تکثیر طیور، از توان سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده شود.
وی بیان کرد: واحدهایی که کار پرورش طیور بومی را انجام می‌دهند، می‌توانند به دو شکل واحدهای پرورش مرغ بومی ترویجی و پرورش مرغ مادر بومی اقدام به اخذ مجوز کنند.
داوطلب افزود: برای افرادی که متقاضی پرورش مرغ مادر بومی بودند مجوز صادر شده، اما تاکنون اقدامی از سوی این افراد صورت نگرفته است. متقاضیان برای دریافت جوجه بومی به ایستگاه اصلاح نژاد و پرورش مرغ بومی شهرستان مشهد معرفی می‌شوند.
این مسوول ادامه داد: علت عدم پیگیری افراد متقاضی به این علت است که فروش جوجه در تمامی فصول سال وجود ندارد و عمدتا تقاضاهای افراد روستایی از اسفندماه آغاز می‌شود.
وی از تمامی افرادی که متقاضی پرورش مرغ بومی ترویجی و مرغ مادر بومی هستند نیز دعوت کرد که برای انجام این کار به این سازمان مراجعه کنند تا به آنها خدمات ارائه شود.
داوطلب با تاکید بر این‌که خراسان شمالی در راستای توسعه طیور بومی، پتانسیل بالایی دارد اظهار داشت: بر اساس آمار سال 89، 430 هزار قطعه طیور بومی در روستاهای استان وجود دارد. از این تعداد 378 هزار قطعه مرغ و خروس و 52 هزار قطعه سایر ماکیان شامل اردک، غاز و بوقلمون است.
وی، میزان تولید گوشت مرغ بومی که در روستاها استفاده می‌شود را حدود 250 تن ذکر کرد و ادامه داد: سالانه 950 تن تخم مرغ محلی در استان تولید می‌شود.
داوطلب، توسعه پرورش مرغ بومی در خراسان شمالی را مستلزم وجود مراکز تولید و تکثیر جوجه بومی در استان، ذکر و تصریح کرد: متاسفانه استان در حال حاضر فاقد چنین مراکزی است. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com