باکتری‌های روده کور (سکوم) دستگاه گوارش جوجه‌های گوشتی شناسایی شد

باکتری‌های روده کور (سکوم) دستگاه گوارش جوجه‌های گوشتی شناسایی شد

علمی، کاربردی - برخی باکتری‌های روده کور (سکوم) دستگاه گوارش جوجه‌های گوشتی با استفاده از واکنش زنجیره‌ای پلیمراز توسط دانشجوی دکتری علوم دامی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی شد.
علیرضا صیداوی دانشجوی دکتری علوم دامی واحد علوم و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار گروه علمی فرهنگی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" گفت: در این تحقیق برای شناسایی برخی باکتری‌های دوازدهه، ژوژنوم، ایلئوم و روده کور جوجه‌های گوشتی، از روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) استفاده شد.
وی با بیان این مطلب که تعداد 64 قطعه جوجه گوشتی یکروزه سویه راس 308 با جیره استاندارد بصورت آزاد تا 30 روزگی تغذیه شدند ادامه داد : در هر یک از روزهای 4، 14 و 30 روزگی، تعداد 8 قطعه جوجه به طور تصادفی انتخاب و کشتار شدند و محتویات چهار بخش دوازدهه، ژوژنوم، ایلئوم و روده کور خارج و DNA آنها استخراج شد.
به گفته صیداوی برای شناسایی هر کدام از این باکتری‌ها، یک واکنش PCR اختصاصی مبتنی بر ژن 16S rDNA بهینه‌سازی شد.
وی افزود: با توجه به نتایج این آزمایش، تعداد هفت واکنش زنجیره‌ای پلیمراز اختصاصی برای شناسایی جداگانة کلیه باکتری‌های جنس بیفیدوباکتریوم، لاکتوباسیلوس، سالمونلا، کلستریدیوم، کمپیلوباکتر، باکتری اشریشیا کلی و کلیه باکتری‌های دستگاه گوارش طیور با موفقیت توسعه یافت.
دانشجوی دکتری علوم دامی واحد علوم و تحقیقات گفت: بر اساس یافته‌های این تحقیق می‌توان بیان داشت امکان تشخیص و تعیین جمعیت باکتری‌های دستگاه گوارش جوجه‌های گوشتی با استفاده از روش‌های مولکولی مبتنی بر ژن 16S rDNA وجود دارد و می‌توان به جای روش‌های مبتنی بر کشت میکروبی، از واکنش PCR برای شناسایی باکتری‌ها استفاده کرد

 
کلمات کلیدی علمی، کاربردی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com