بالا بودن قیمت محصولات غذایی ربطی به قیمت‌های جهانی ندارد

بالا بودن قیمت محصولات غذایی ربطی به قیمت‌های جهانی ندارد

تحلیل - دبیرکل خانه کشاورز با یادآوری اینکه 99 درصد بخش کشاورزی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، بر خصوصی کردن شرکت‌های خدمات دولتی در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: نباید به به بخش خصوصی همچون اداره‌های دولتی دستور داد و لازم است که برای توسعه تشکل‌های بخش خصوصی، این تشکل‌ها به‌صورت جدی به رسمیت شناخته شوند.
دکتر عیسی کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر اینکه برای خصوصی‌ سازی در بخش کشاورزی باید تفکرات تغییرات وسیعی پیدا کند، ادامه داد: دولت باید تشکل‌های بخش خصوصی را تقویت کند زیرا انجام سیاست‌گذاری‌ها و تنظیم قوانین و مقررات، انجام واردات و بسیاری موارد دیگر، بدون نظر گرفتن از بخش خصوصی، خصوصی‌سازی نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سیاست‌های تعرفه‌ای، جلوتر از سیاست‌های تعرفه‌ای بین‌المللی هستیم ادامه داد: سازمان تجارت جهانی تعرفه حداکثر 16 درصد و متوسط 12 درصد را پیشنهاد می‌کند در حالی که تعرفه‌های مواد غذایی‌ای که وارد کشور ما می‌شود صفر است و ما نگرانی از واردات نداریم چراکه با گران شدن محصولات کشاورزی مزیت نسبی به بخش کشاورزی ما بازگشته است.
او تصریح کرد: چنانچه سرمایه‌گذاری زیربنایی انجام ندهیم و تولید و بهره‌برداری را در کشورمان افزایش ندهیم و قیمت‌های تمام شده محصولات کاهش نیابد تا دو سال آینده مجددا این مزیت نسبی را از دست خواهیم داد.
کلانتری با بیان اینکه بالابودن قیمت محصولات غذایی در داخل کشور هیچ ارتباطی به قیمت‌های جهانی ندارد، گفت: علت اصلی ضعف کشاورزی ما عدم سرمایه‌گذاری است و به همین دلیل محصولات در کشورمان گران تولید می‌شوند و اثرات سرمایه‌گذاری منفی روی قیمت تمام شده باقی می‌ماند. 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com