بازار مرغ در ارومیه و نارضایتی در چرخه تولید تا مصرف

بازار مرغ در ارومیه و نارضایتی در چرخه تولید تا مصرف

افزایش ناگهانی قیمت مرغ در ارومیه از روزهای منتهی به پایان سال‌جاری موجب نارضایتی مردم این شهر شد و قدرت خرید آنها برای این فرآورده پروتئینی را کاهش داده است. نوسان قیمت این فرآورده پروتئینی در ماه‌های اخیر شرایطی را به وجود آورده که تمامی عوامل چرخه تولید و مصرف را به شدت ناراضی کرده است.
به گزارش ایسنا، مردم به عنوان مصرف کننده، مرغداران به عنوان تولیدکننده و جهاد کشاورزی و سازمان بازرگانی به نمایندگی از دولت به عنوان ناظر و سیاست گذار، هر یک گناه را به گردن دیگری می‌اندازند و در این میان مردم و تولیدکنندگان متضرر می‌شوند.
یک شهروند ارومیه با گلایه از نرخ موجود مرغ در شهرستان به خبرنگار ایسنا گفت: شرایط موجود باعث سودجویی و تخلف برخی از دلالان و عرضه کنندگان در بازار مرغ ارومیه شده است.
محمد کریم زاده ادامه داد: نرخ مرغ همواره در طول سال نوسانات شدید قیمتی را شاهد است که این امر تاثیر زیادی در کاهش سرانه مصرف این ماده غذایی در بین خانواده‌ها داشته است.
وی اظهار کرد: این گونه نوسانات شدید تبعات منفی برای تولید کننده و مصرف کنندگان داشته است و با توجه به سهم محصولات در سبد هزینه خانوار حساسیت‌ها و محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.
یک شهروند دیگر به خبرنگار ایسنا گفت: قبل از عید قیمت مرغ افزایش یافت، خانواده‌ها گمان کردند این افزایش نیز مانند سال‌های گذشته موقتی و گذراست اما قیمت این محصول پروتئینی هنوز که هنوز است کاهش نیافته است.
رقیه زارع گفت: مرغ از جمله مواد غذایی مهم در سبد غذایی خانواده‌هاست که به دلیل این که قیمتش مناسب‌تر از سایر فرآورده‌های پروتئینی از جمله گوشت قرمز است، مردم آن را جایگزین این فرآورده‌ها می‌کنند اما متاسفانه هر روز شاهد گران شدن مواد غذایی اساسی و بویژه مواد پروتئینی هستیم.
یک کارشناس وزارت بازرگانی به خبرنگار ایسنا گفت: وزارت بازرگانی تنها در سطح توزیع بر بازار نظارت دارد.
علیزاده با اشاره به افزایش قیمت مرغ از روزهای منتهی به سال‌جاری و عدم کاهش و ثبات قیمت آن، گفت: عامل دیگر این معضل افزایش 50درصدی قیمت جوجه یک روزه است و این امر ناشی از کاهش تولید کارخانجات جوجه است.
وی اذعان کرد: هیچ‌گونه یارانه‌ای به مرغداران تعلق نمی‌گیرد.
جوادی کارشناس دیگر وزارت بازرگانی به ایسنا گفت: قیمت فعلی مرغ کاملاً مناسب و مطابق با ضوابط و قوانین است.
وی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی بعد از استان فارس کمترین قیمت مرغ را دارا است.
رییس اتحادیه مواد گوشتی و پروتئینی شهرستان ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: اداره بازرسی توان هماهنگ کنندگی بین مرغداران را ندارد.
وی ادامه داد: تمامی تصمیمات گرفته شده توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط، بدون هماهنگی با اتحادیه مواد گوشتی صورت می‌گیرد.
حسین اسد بگلو با بیان اینکه عوارض کشتار در ارومیه سه برابر دیگر شهرستان‌هاست، اذعان کرد: این تصمیم شورای شهر یکی از علل اصلی کاهش کشتار و به طبع آن بالا بودن قیمت مرغ در سطح شهر است.
وی با اشاره به نارضایتی مرغداران از وضعیت کنونی، اظهار کرد: نارضایتی مرغداران در این شهرستان تاحدی بوده است که در سفر دور سوم هیات دولت خواستار کنارگیری و بستن مرغداری‌ها بوده‌اند.
رییس تعاونی مرغداران ارومیه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به قیمت فعلی مرغ در ارومیه اذعان کرد: افزایش دو برابری قیمت جوجه یک روزه، افزایش قیمت ذرت سویا و افزایش دستمزد کارگران از علل اصلی بالا بودن قیمت مرغ در سطح شهرستان است.
کور اوغلی ادامه داد: بروز بعضی از بیماری‌ها مانند نیوکاسل در مرغداری و کشتن تمام گله نیز از عوامل افزایش قیمت در این شهرستان است که بیمه فقط یک سوم خسارت وارده را به مرغداران پرداخت می‌کند.
وی ادامه داد: نوسان قیمت جوجه یک روزه در ماه‌های اخیر موجب شده است که با مشکل فروش جوجه یک روزه مواجه شویم و مرغ داران نیز تمایلی به جوجه ریزی نداشته باشند. صرفه اقتصادی برای ادامه کار مرغداری عملاً از بین رفته و مرغداری به کاری پرتنش، پرخطر و زیان آور تبدیل شده و ریسک سرمایه گذاری در آن بسیار بالا رفته است.
وی با اشاره به اینکه مرغداران هیچ‌گونه یارانه دولتی دریافت نمی‌کنند اذعان کرد: در صورت ادامه روند فعلی تمامی مرغداران ورشکست خواهند شد.
وی با اعلام اینکه ظرفیت استان 6 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه برای یک دوره 3 ماهه است، اذعان کرد: ظرفیت تولید سالانه استان 53 هزار و 200 تن گوشت مرغ است.
وی ادامه داد: میزان مصرف سرانه گوشت مرغ در استان 14 کیلو گرم است.
وی هم‌چنین با اشاره به وضعیت معیشتی مرغداران، اظهار کرد: امروز مرغ داران زندگی سختی را می‌گذرانند. انبارها خالی، دست‌ها تهی و نهاده‌های دامی گران است و با منعکس نشدن واقعیت‌های تلخ این صنعت به مسئولان هر روز شاهد فقدان وحدت رویه و ناهماهنگی بیشتر هستیم. در این شرایط به چه طریق و با چه بهایی و تا چه زمانی می‌شود مقاومت کرد؟!
وی اذعان کرد: در صورت عدم حمایت مرغداران در آستانه ورشکستگی هستند.
وی گفت: باید حلقه‌های تولید و توزیع و سایر بخش‌های دخیل با هم متصل باشند.
وی افزود: باید همه حلقه‌ها در دست تولیدکننده باشد و همه تشکل‌های دست اندرکار با هم در ارتباط باشند و تولید تحت نظارت باشد.
کارشناسان سازمان بازرگانی استان ادعای روسای اتحادیه‌های مواد گوشتی و مرغداران را مبنی بر 3 برابری عوارض کشتار در ارومیه نسبت به دیگر شهرستان‌ها رد کردند.
 

 
کلمات کلیدی قيمت مرغ ارومیه بازار
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com