بازار شیر خام متلاطم است

بازار شیر خام متلاطم است
رئیس اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی گفت: متاسفانه بازار اقتصادی شیر خام متلاطم است.
فرشید صراف در گفت‌وگو با ایسنا  منطقه خراسان، با بیان اینکه برخی از کارخانجات شیر را به بهانه‌های مختلف از دامدار تحویل نمی‌گیرند، گفت: کارخانه‌ها یکی از ارکان بازار لبنیات هستند و هر تصمیم نابه‌جایی که بگیرند، برای کل تولید تبعاتی خواهد داشت و بسیاری از مسائل بستگی به تصمیمات کارخانجات دارد.
وی افزود: در حال حاضر بدهی کارخانجات به دامداران استان که باید ظرف مدت حداکثر یک ماه به پردخت می‌شد با تاخیر سه ماه مواجه شده است؛ این امر نقدینگی دامداران را کاهش داده و باعث می‌شود دامدار در حال حاضر که فصل علوفه است، موفق به خرید آن نشود و بعدها به ناچار علوفه را گرانتر خریداری کنند که این امر به صورت غیر مستقیم قیمت شیر و لبنات را افزایش می‌دهد.
‌رئیس اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه دولت در بحث خرید تضمینی شیر خام تلاش خود را انجام داد، گفت: علاوه بر خرید تضمینی شیر خام، دولت باید کنترل بیشتری بر بازار لبنیات داشته باشد؛ در حال حاضر هیچ تعرفه موثری برای واردات شیر خشک و کَره وجود ندارد که این امر باعث می‌شود شیر خشک وارداتی بسیار ارزان‌قیمت‌تر از شیر خشک داخلی بوده و کارخانجات به استفاده از آن روی بیاورند.
‌وی گفت: یکی دیگر از جمله اقداماتی که دولت باید به منظور کنترل بازار لبنیات انجام دهد، عرضه شیر بین طبقات مختلف جامعه از جمله کارمندان و کارگران است، چرا که در شرایطی باید به سمت صادرات شیر برویم که سرانه استفاده در داخل به حد استاندارد برسد که با وجود عدم تحقق این امر صادر‌ات انجام می‌شود.
صراف با بیان این که در قدم اول برای بهبود وضعیت بازار شیر خواستار تداوم خرید تضمینی شیر خام هستیم، اظهار کرد: لغو این طرح به ضرر تولید و مصرف خواهد بود.
‌وی افزود: در قدم دوم تعیین تعرفه موثر برای شیر خشک و به طور کلی لبنیات در کنترل بازار شیر موثر است، همچنین پیشنهادی مبنی بر پرداخت یارانه سلامت به مردم به منظور ارتقای سلامت جامعه ارائه شده است که امیدواریم از این پیشنهاد به نحو احسن بهره‌برداری شود.
رئیس اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه باید در نظر داشته باشیم که دولت از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نیست، گفت: باید اذعان کرد که دولت تمام تلاش خود را به منظور کنترل و وضعیت بازار انجام داد که مدیریت جامع‌تر در بازار شیر خام می‌تواند کمک بیشتری به این صنعت بکند.
صراف همچنین در خصوص قیمت خرید شیر توسط کارخانه‌ها، گفت: متاسفانه شاهد کاهش میانگین قیمت شیر بودیم، در حال حاضر شیر خام به طور میانگین لیتری 1100 تومان از دامدار خریداری می‌شود؛ این درحالی است که قیمت خرید تضمینی شیر خام به ازای هر لیتر 1440 تومان بوده و ما روزانه حداقل 200 تن شیر را به طور تضمینی خریداری می‌کنیم. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com