بازار باید قیمت مرغ را تعیین کند

بازار باید قیمت مرغ را تعیین کند
یک کارشناس صنعت طیور معتقد است، حذف ارز مرجع و جایگزینی آن با ارز مبادلاتی در صورتی مناسب است که در یک چارچوب خاص بوده و منافع تولیدکنندگان را هم در نظر بگیرند.
داریوش صمدی خواه ، اقدام اخیر دولت مبنی بر جایگزینی ارز مبادله ای به جای ارز مرجع برای واردات نهاده ها را سبب ایجاد ناامنی در صنعت تولید مرغ دانست و گفت: این اقدام قیمت تمام شده مرغ را فوق العاده بالا می برد.
این کارشناس صنعت طیور با بیان اینکه بیش از 70 درصد هزینه های تولید مرغ به نهاده ها اختصاص دارد، گفت: در صورت حذف ارز مرجع قیمت تمام شده تولید مرغ بالا می رود.
صمدی خواه معتقد است، بی ثباتی های بازار مرغ دست واسطه ها را باز تر می کند، چرا که تولیدکنندگانی که جوجه ریزی کرده اند مجبورند به هر قیمتی نهاده های مورد نیاز خود را تامین کنند و این مسئله دست واسطه ها را برای دخالت در بازار باز می کند.
وی افزود: اگر قرار باشد چنین شرایطی حاکم شود بایستی قیمت مرغ هم آزاد بوده و بازار تعیین کننده آن باشد، چرا که در غیر اینصورت تولید کنندگان مرغ توان ادامه فعالیت را نخواهند داشت.
صمدی خواه افزود: نداشتن برنامه ریزی مناسب و حساب شده نابودی صنعت طیور را در پی دارد، هر چند این صنعت در حال حاضر هم نفس های آخر خود را می کشد.
وی که تولیدکننده مرغ بوده و به خاطر نوسانات بازار این حرفه را کنار گذاشته است، معتقد است، صنعت مرغ گردش مالی فوق العاده بالایی دارد، اما تولیدکنندگان آن معمولا نقدینگی ندارند و اینگونه نوسانات برای از پا در آوردن آن ها کافی  است.
این کارشناس صنعت طیور در ادامه گفت: جایگزینی ارز مبادلاتی بجای ارز مرجع در صورتی مناسب است که در یک چارچوب خاص بوده و منافع تولیدکنندگان را هم در نظر بگیرد، به این معنا که بازار خودش تعیین کننده قیمت مرغ باشد، در غیر اینصورت این اقدام نمی تواند مفید باشد، چرا که مشابه این اقدام در دولت های قبلی هم صورت گرفت و ناکام ماند و لذا آزموده را آزمودن خطاست.

 
نظرات شما
  •  

    علی اسدالهی گفت : ۹۲/۰۸/۰۴

    من تحصیل کرده دامپزشکی هستم و برای ساختن یک سالن مرغداری خانه ام را فروخته ام . تا الان فقط وام و بدهی های سنگین نصیبم شده . خانه هم ندارم.در صورتیکه این دوره هم بخاطر پایین بودن قیمت مرغ ضرر کنم در میدان مرکزی شهر خودسوزی خواهم کرد تا از دست این شغل و بدههی های انباشته ان راحت شوم

    پاسخ...
  •  

    محمد جواد ایروانی گفت : ۹۲/۰۸/۰۴

    با سلام در کشور ما همیشه مسئولین به آخرین زنجیره تولید فشار می آورند به جای اینکه بگذارند نهاده به نرخ جهانی به دست تولید کننده برسد یعنی ذرت 17 سنت حدود 500 تومان و سویا 35 سنت حدود 950 تومان با احتساب هزینه حمل همیشه با برادران رانت خوار رودروایستی می کنند تا این نهاده ها با 2 برابر قیمت واقعی به دست تولید کننده برسد و بعد می خواهند از جیب تولید کننده به مردم مرغ ارزان بدهند این یعنی مبارزه با تولید بنده آیا بهتر نیست راحت بگویند مرغداری تعطیل و به برادران رانتخوار بگویند مرغ را وارد کنید

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گوشتی گفت : ۹۲/۰۸/۰۴

    سلام،چندتا سوال داشتم:1)چرا مرغداران عزیز اونجا که باید بیاینداز حق و حقوق خودشون دفاع کنند پیداشون نیست؟
    2)طی پارسال تا امسال لبنیات چند درصد و طی چند مرحله گران شد،پس به چه دلیل انقدر روش حساسیت نبود و کار به سازمان ملل و شورای امنیت نمیکشید ولی مرغ تا تومنی گران شد ناله وامصیبتا بلند شد که فلان است و بهمان است.
    مگر منه تولید کننده نباید در ازای تولیدم سود ببرم،یک کمثال میزنم اگر مرغ بشود کیلویی 1000 تومان بنده ضرر میکنم و اگر بشود 6000 تومان بنده سود میکنم متناسب با خرج کردم ولی دلال محترم ..

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گوشتی گفت : ۹۲/۰۸/۰۴

    در هر دو حالت سود خودشو میبره با درصد مشخص.بنده یک هفته پیش درت خریدم به صورت شرایطی، دلال میگه ماهی 4درصد با سودشو بدی.اونوقت سوال پیش میاد دولت محترم الان کجاست تا از من حمایت کنه.چرا مرغ زنده رو از من میخرند الان 4600 تومن اونم با چک 55 روزه بعد همین مرغ تو بازار تهران میشه 7300-7400 تومن.در حالیکه هرچی قیمت مرغ زنده هست با یه ضریب 1.45 میشه قیمت مرغ کشتار.من مرغدار که برای یه سالن 10000تایی برای یک دوره حداقل100میلیون تومن خرجکرد دارم (شرایط نرمال و سالم)شمای مسول بفرمایید چقدر باید سود کنم؟

    پاسخ...
  •  

    aria گفت : ۹۲/۰۸/۱۰

    وقتیذرت و سویاو . . . . به دو برابر یا حتی بیشتر به دست ما میرسه . شماها کجایید که جلوی این گرانفروشی و رانت خواری را بگیرید. این تولید همدچار و گرفتار زالو شده. خیلی زوره که دان را به قیمت بالا بخریم هیچ کس صداش در نیاد. مرغ را هم طبق فرمایش برخی ها مفت بدیم. ما که اشتباه کردیم که تولید کنیم . غلط می کنیم . ..... می خوریم. ما هم دلالی بلدیم. دلال می شویم . تا سازمان حمایت از مصرف کننده دست از سر ما بردارد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com