بار میکروبی شیر در استان مرکزی نسبت به سال های گذشته از شرایط مطلوبی برخوردار است

بار میکروبی شیر در استان مرکزی نسبت به سال های گذشته از شرایط مطلوبی برخوردار است
دکترسیدسعید حسینی افزود: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد مراکز تولید شیر در استان به صورت سنتی می باشند، بار میکروبی این محصول در آزمایش های صورت گرفته 10 به توان شش اعلام شده است.
وی اظهار کرد: میزان باکتری های موجود در شیر که در دمای حدود 15 تا 40 درجه سانتیگراد رشد می کنند را در اصطلاح، بار میکروبی می گویند و به همین دلیل لازم است با استفاده از روش های نوین از ورود میکروب به شیر و رشد و تکثیر آن جلوگیری شود.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: نظارت بر مراکز تولید، بهبود وضعیت خودروهای حمل و ایستگاه های جمع آوری شیر از جمله نکات مورد توجه در کاهش بارمیکروبی این محصول است.
حسینی بیان کرد: در تمامی ایستگاه های جمع آوری شیر کارشناسان و مسوولان فنی دامپزشکی با نظارت دقیق بر خنک سازی این ایستگاه ها و نوع محصولات فعالیت می کنند.
وی اضافه کرد: وجود آزمایشگاه تخصصی شیر در خمین کمک شایان توجهی به افزایش کیفیت و کاهش موارد غیر بهداشتی کرده است.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی توضیح داد: در این آزمایشگاه میزان باقی مانده های دارویی، آفلا توکسین و کیفیت خوراک دام مورد پایش و بررسی قرار گرفته و نتیجه این تحقیقات در اختیار بهره برداران جهت ارتقای دانش و بهبود محصول گذاشته می شود.
افلاتوکسین ها سمومی هستند که بوسیله تعدادی از قارچ ها که برروی خوراک دام ومواد غذائی رشد می کنند،تولید شده ومی توانند بیماری افلاتوکسیکوزیس را درحیوانات اهلی وانسان ایجاد کنند .
حسینی گفت: مراکز تولید شیر صنعتی در صورت تولید محصول سالم با بار میکروبی پایین مورد تشویق قرار گرفته و محصولات نامرغوب از سوی کارخانجات لبنی مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت.
وی یادآور شد: شیر، یک ماده غذایی طبیعی و کامل برای انسان است که در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی باعث ایجاد عفونت، مسمومیت های غذایی، اختلالات گوارشی و یا بیماری های مشترک بین انسان و دام می شود و یکی از مهم ترین شاخص ها در تولید شیر سالم کاهش بار میکروبی آن است.
میزان تولیدات شیر در استان مرکزی سالیانه 308 هزار تن می باشد.
 
کلمات کلیدی شیر شیر بار میکروبی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com