باخت در بازار مرغ مازندران!

باخت در بازار مرغ مازندران!
نوسانات قیمت مرغ طی ماه های اخیر در مازندران سبب شده تا هر دو طرف بازار یعنی تولید کننده و مصرف کننده دچار ضرر و زیان شوند و لب به شکوه بگشایند.
به گزارش بلاغ، کفه ترازوی قیمت در بازار گوشت مرغ که تا یک ماه پیش به نفع مصرف کنندگان سنگینی می کرد، در کمتر از دو هفته اخیر به ظاهر به نفع تولید کنندگان جا به جا شد در حالی که هیچ یک از دو طرف بازار در این شرایط راضی به نظر نمی رسند.
قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در روزهای اخیر مرز هشت هزار تومان را در بازار مازندران نوردید و سبب شد تا مصرف کنندگان از نبود ثبات قیمت و سودجویی برخی از فروشندگان ابراز نارضایتی کرده و خواستار دخالت دولت برای تعادل بخشی به بازار شوند.
استان مازندران به خاطر برخورداری از زنجیره کامل صنعت مرغ، قطب مهم تولید این محصول به شمار می رود و هر گونه نوسان قیمت و آشفتگی بازار در این استان به سایر مناطق کشور هم سرایت می کند.
اکنون قیمت مرغ در بازار شهر ساری بسته به وزن بین هفت هزار و 800 تا هشت هزار و 200 تومان در نوسان است در حالی که پیش از این یعنی کمتر از دو ماه پیش قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ حتی به زیر 6 هزار تومان هم رسیده بود.
بررسی های خبرنگاران از شهرستان های مختلف مازندران نشان می دهد که به رغم این که مرغ به اندازه کافی در بازار وجود دارد اما قیمت آن نسبت به یک هفته پیش حدود 700تا یکهزار تومان در هر کیلو گرم بالاتر رفته است.
مصرف کنندگان خواستار دخالت دولت و عرضه مرغ های ذخیره سازی شده برای تعادل بخشی به بازار هستند ولی تولید کنندگان معتقدند که قیمت تا هفت هزار و 200 تومان در بازار قیمت واقعی است و کمتر از آن به زیان بخش تولید تمام خواهد شد.
رییس اتحادیه تولید کنندگان مرغ مازندران درباره نوسانات قیمت در بازار گفت: اکنون قیمت مرغ به سطح واقعی خود رسیده است، چرا که مرغداران مازندران در 10 ماه گذشته در حالی به تولید ادامه می دادند که در هر کیلو گرم 500 تومان ضرر می کردند.
عطاالله حسن‎زاده افزایش قیمت بیشتر از هفت هزار و 500 تا هشت هزار تومان را موقتی و ناشی از کاهش جوجه ریزی در ماه های آذر و دی امسال به خاطر پایین بودن قیمت گوشت مرغ دانست و افزود: مرغداری های مازندران اکنون با حدود 50 درصد ظرفیت جوجه ریزی می کنند و طبیعی است که با واقعی شدن قیمت انگیزه تولید کنندگان برای جوجه ریزی افزایش یافته و بازار به تعادل می‌رسد.
وی با تایید این که در شرایط کنونی عرضه گوشت مرغ گرم به نسبت ماه های گذشته کمتر شده است، گفت: این مشکل تا 10 روز آینده برطرف خواهد شد.
حسن زاده قیمت تمام شده مرغ زنده برای تولید کنندگان را چهار هزار و 400 تا چهار هزار و 600 تومان اعلام کرد و بیان داشت: با 27 درصد افت و هزینه کشتارگاهی، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار مصرف باید حدود هفت هزار و 200 تومان باشد.
وی افزود: البته اکنون گوشت مرغ منجمدی که شرکت پشتیبانی امور دام به مقدار کافی خریداری و ذخیره کرده است، با قیمت پنج هزار و 500 تومان در کنار مرغ گرم وجود دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: جای نگرانی وجود ندارد و مرغ های منجمد شده با قیمت تا پنج هزار و 500 تومان موجود است.
دلاور حیدرپور به خرید بیش از 13 هزار تن گوشت مرغ و ذخیره سازی آن در سردخانه های استان مازندران اشاره کرد و افزود: فروشگاه های بزرگ و متقاضیان به هر اندازه که مرغ منجمد نیاز دارند، می توانند از شرکت پشتیبانی امور دام استان خریداری کنند.
در همین حال کارشناسان اقتصادی بر این اعتقادند که بازار گوشت مرغ استان مازندران باید بیشتر از گذشته تحت نظارت قرار گیرد تا کمبودهای ناشی از کاهش تولید، افزایش مصرف و یا صادرات به کشورهای همسایه سبب ایجاد نوسانات ناگهانی در آن نشده و هر دو طرف معادله بازار یعنی تولید و مصرف کننده را دچار زیان نکند.
مازندران بیش از دو هزار و 500 واحد مرغداری دارد که سالانه 180 هزار تن گوشت مرغ تولید می کنند.
این استان با تولید سالانه حدود 400 میلیون قطعه جوجه یکروزه، بیش از 30 درصد تولید را در اختیار دارد، اگر چه به دلیل مشکلات مختلف چند واحد تولیدی جوجه یکروزه در یک ماه گذشته تعطیل شدند.
در عین حال مازندران یکی از مهم ترین استان های گردشگری کشور است که در ایام و فصول تعطیل سال پذیرای میلیون ها مسافر می شود و همین افزایش جمعیت شناور سبب می شود تا قیمت بعضی از کالاها بویژه مواد غذایی مانند گوشت مرغ به خاطر افزایش مصرف و سودجویی برخی از فروشندگان دچار نوسان شود.
چهره گردشگری مازندران علاوه بر روزهای پایانی هر هفته، برای تعطیلات عید بیش از سایر ایام قابل مشاهده است و هر ساله از بیستم اسفند به بعد مسافران نوروزی برای جاگیری و گذران ایام تعطیل در منطقه خوش آب و هوا به این استان سفر می کنند که یکی از پیامدهای حضور آنان افزایش سطح عمومی قیمت ها است.
امسال بحث صادرات بعضی از محصولات کشاورزی و باغی از جمله گوشت مرغ به روسیه نیز بازار مازندران را تحت تاثیر قرار داده و با این که هنوز صادرات عمده ای صورت نگرفته ولی به نظر می رسد در همین حد هم بر قیمت ها اثر گذاشته است.
موضوع تحریم اقتصادی روسیه از سوی غرب و اقدام مقابله به مثل مقامات مسکو در برابر تحریم کنندگان از جمله ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی به خاک روسیه از مبدا کشورهای تحریم کننده موضوعی است که مورد توجه بازرگانان مازندرانی قرار گرفته و آنان برای ورود به بازار محصولات کشاورزی روسیه در تلاش هستند.
با این حال یکی از دلایل اصلی که مرغ مازندران تاکنون به کشورهای مختلف صادر نمی شد، وزن بالای مرغ و نداشتن کشتارگاه ویژه ای بود که بتواند شکم مرغ را به درستی تخلیه کند.
بازار 57 میلیارد دلاری صنایع غذایی و کشاورزی روسیه سبب شده تا تولید کنندگان مرغ در مازندران جهت حضور در این بازار به نوسازی کشتارگاه ها و نیز تجهیز مراکز آزمایشگاهی و تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک بپردازند.
استان مازندران که 11 درصد مرغ کشور را تولید می کند، برای ورود به بازار غذایی و کشاورزی روسیه به تازگی تلاش دو چندانی را آغاز کرده که از جمله آن سفر مسوولان دولتی و بخش خصوصی استان به مسکو برای بازاریابی و زمینه سازی صادرات محصولات کشاورزی بویژه مرغ، گل و گیاه، مرکبات و کیوی بوده است.
توجه به ضوابط و مقررات بهداشتی، نحوه تولید، کشتار و بسته بندی مرغ مازاد بر مصرف و یا در واقع مرغ صادراتی و نیز زمان وچگونگی پرورش آن از جمله نکات مهم و مورد توجه جدی تولیدکنندگان مرغ در مازندران برای حضور در بازار روسیه است.
مسئولان مازندران معتقدند حضور در بازار مصرف مرغ در روسیه سبب شد تا علاوه بر این که تجهیزات آزمایشگاهی دامپزشکی به روز شود، روند تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک با وزن استاندارد یک کیلو و 200 تا یک کیلو و 500 گرم نیز مورد توجه مرغداران قرار گیرد.
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد وجود مرغ گرم با وزن حدود یک کیلو و 500 گرم در فروشگاه های ساری در روزهای اخیر نسبت گذشته چندین برابر شده است.
البته این موضوع با واکنش منفی بسیاری از مصرف کنندگان مازندرانی مواجه شده است، مصرف کنندگانی که مصرف مرغ های دارای وزن بیش از یک کیلو و 800 گرم تا دو کیلو و 500 گرم را ترجیح می دهند.
مشاهدات حاکی است که برخی از فروشندگان از این وضعیت سوءاستفاده کرده و مرغ های دارای وزن بیشتر از یک کیلو و 500 گرم را بین یکصد تا 300 تومان گران تر به مشتریان عرضه می کنند.
این در حالی است که کارشناسان صنعت مرغداری و متخصصان تغذیه بهترین گوشت مرغ را مربوط به وزن های یک کیلو و 200 تا یک کیلو و 500 گرم می دانند و معتقدند که با افزایش وزن مرغ از این مقدار به بالاتر نه تنها از ارزش غذایی آن کاسته می شود بلکه میزان دور ریز آن هم بیشتر می شود که در هر دو صورت به زیان خریدار است.
در مجموع اگر چه کارشناسان اقتصادی نیز نوسانات قیمت مرغ در بازار مازندران را موقتی می دانند که با دست نامریی عرضه و تقاضا سرانجام به تعادل خواهد رسید، ولی با توجه به شرایط ویژه این بازار به ویژه طرح مباحث مربوط به صادرات به روسیه و همچنین ورود میلیونی گردشگران به مازندران در تعطیلات سال نو، بر ضرورت ورود دست مرئی یعنی نظارت دولتی برای تعادل‌بخشی موقت تا عمل کردن جادوی دست نامرئی تاکید دارند.
 
نظرات شما
  •  

    نوری گفت : ۹۳/۱۱/۲۵

    همکاران زحمتکش و رنجدیده به چشم خود دیدید که وقتی فقط کمی تولید پایین میاد چه اتفاقی میفته پس اتحاد خودتون رو حفظ کنید نگذارید مسئولینی که دارن سنگ مصرف کننده رو به سینه میزنن بتونن دوباره به ما زحمتکشان این مملکت زور گویی کنن این باید شعار ما باشه 10 درصد جوجه ریزی کمتر سود بیشتر و بدون درد سر

    پاسخ...
  •  

    قادری گفت : ۹۳/۱۱/۲۹

    بعد از چند سال که تولید کننده داره امیدوار به قیمت واقعی میشه تا بتونه اقساط تسهیلاا ت بانکیشو بپردازه . اقایون به فکر پایین اوردن قیمت مرغ هستن . مطمن باشید ما مرغدارها با یک دوره کمتر جوجه ریزی نمیزاریم قیمت مرغ از اینی که هست پایینتر بیاد . بهتر اونایی که فکر میکنن مرغدار با کیلویی پنج هزار تومان جیبشون پر میشه به جای مرغ برن نخود بخرن ببینن قیمت واقعی یعنی چی

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com