با اقدام سریع سازمان دامپزشکی، نگرانی ها در مورد گسترش آنفلوآنزای فوق حاد کاهش یافته است

با اقدام سریع سازمان دامپزشکی، نگرانی ها در مورد گسترش آنفلوآنزای فوق حاد کاهش یافته است
دکتر مهربانی - دبیر انجمن تولید گنندکان جوجه یکروزه - در گفتگو با خبرنگار ITPNews  با اشاره به تأیید رسمی سازمان دامپزشکی مبنی بر وجود دو کانون آلوده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دو روستای بابل و آمل در میان مرغ های بومی و اعلام این رخداد در سایت OIE  و انعکاس بین المللی آن گفت: برای مقابله با اینگونه رخدادهای مهم که جنبه های بین المللی نیز دارند چه در حوزه مقابله و چه در حوزه پایش و امحاء کانون های آلوده ، به طور کلی باید دو دسته مسئله ملحوظ شود؛ یکی وظایف حاکمیتی که الزاماً باید با حمایت، تقویت، همکاری و همراهی سازمان دامپزشکی تعیین و اجرا شود و تمامی نهادهای مرتبط برای اجرای پایش در منطقه همکاری کنند تا بیماری کنترل شود، دسته دوم همکاری مردم و خود مرغداران و صاحبان واحد های تولیدی و تشکل های مرغداری است. طبعاً اگر اتحادیه ها، تعاونی ها، انجمن ها و به طور کلی تمامی حلقه های مرتبط به زنجیره تولید از ابتدا تا انتها در کنار مسئولان اجرایی، به ویژه سازمان دامپزشکی قرار نگیرند دولت نمی تواند در جهت حضانت و حفاظت از سرمایه ملی یعنی مرغداران کار مؤثری انجام دهد. شرط انجام این مهم سرعت عمل و همکاری مردم و به ویژه مرغداران است.
دکتر مهربانی در پاسخ این پرسش که چگونه تدابیری به عنوان زیر ساخت های ضروری و مهم برای مقابله مؤثر با رخدادهای قابل پیش بینی همانند آنفلوآنزای حاد پرندگان لازم است، می گوید: وقتی که حاکمیت در قالب دولت، استان هایی مثل مازندران را به عنوان یکی از قطب های اصلی و اساسی تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در برنامه های راهبردی خود قرار می دهد لازم است تمهیدات ضروری برای حفظ سرمایه های مردم را نیز اتخاذ کند.
وقتی که واحدهای اجداد در این استان فعالیت می کنند و در چند صـــد متری آنها پرورش مرغ بومی در فضای غیر قابل کنترل منازل اطراف ترویج می شود و آنها اجازه دارند پرندگان را بدون حصار در محیط باز و در تماس مداوم با پرندگان مهاجر که احتمال ابتلاء آنها وجود دارد نگهداری کنند، چگونه می توان امیدوار بود که بیماری ویروسی سریع الانتقال شیوع نیابد؟ باید تکلیف در این زمیــــنه برای حفظ واحدهای صنعتی روشن شود. دکتر مهربانــــــی گفت : ابتلاء واحــــدهای اجداد به بیماری ویروســـــی فوق حاد پرندگان  با سویه های مختلف ، یک فاجعه ملی و غیر قابل جایگزین است. لذا لازم است تمهیداتی از قبل اتخاذ شود. دکتر مهربانی افزود: موضوع پیش بینی برای پرداخت غرامت به واحــدهایی که در شرایط بروز بیماری در کانون قرار می گیرند ضروری است زیرا بستر همـــــکاری برای مقابله را افزایش می دهد. اگر مردم بدانند که خسارت آنان پرداخت می شود، داوطلبانه برای امحاء پیش قدم می‎شوند، وگرنه برای حفظ اموال خود سعـــی در پنهانکاری می کنند. وی در پایان گفت: انجمن جوجه یکروزه بر اساس قاعده مشخص جهانی مقابله با اینگونه بیماری ها، تمامی توصیه های لازم در حوزه رعایت قوانین بهداشتی و قرنطینه را به رغم آگاهی هر کدام از اعضـــاء به آنان مورد تأکید مجدد قرارداده است و طبــــــق ضوابط موجود سازمـــــان دامپزشکی و پا به پای اقدامات این نهاد سعی در همــکاری مؤثر دارد . دکتر مهــــربانی در پایان گفت: خوشبختانه واکنش سریع سازمان دامپزشکی و حضور دکتر خلج و تیم مجهـــز ایشان بلافاصله بعد از احتمالات اولیه و اتخاذ تدابیر فوری بسیاری از نگرانی ها را کاهش داده است که جای قدردانی و تشکر دارد.
خبرنگار : علی حسینی
 
کلمات کلیدی آنفلوانزا در ایران
نظرات شما
  •  

    حسن گفت : ۹۴/۰۴/۰۲

    جريان اين فيلمي كه در شبكه هاي اجتماعي دست به دست ميشه و نشون ميده كه ٧٥٠٠٠٠جوجه را دارن معدوم ميكنن چيه؟!

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۴/۰۴/۰۲

    آقای خلج وتشکر؟ایشان هدفشان نابودی صنعت طیور است وبس

    پاسخ...
  •  

    محمد از ساری گفت : ۹۴/۰۴/۰۳

    اگرانفولانزایی‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏دوروستا‏ ‏دیده‏ ‏شد‏ ‏رسانه‏ ‏ای‏ ‏نمیکردید‏ ‏وسریع‏ ‏تیم‏ ‏دامپزشکی‏ ‏وارد‏ ‏عمل‏ ‏میشد‏ ‏وبصورت‏ ‏قرنطینه‏ ‏ای‏ ‏کار‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏انجام‏ ‏میدادند‏ ‏واینقدر‏ ‏وحشت‏ ‏بین‏ ‏مردم‏ ‏نمیشد‏ ‏وخسارت‏ ‏عظیمی‏ ‏بر‏ ‏پیکره‏ ‏این‏ ‏صنعت‏ ‏که‏ ‏دومین‏ ‏صنعت‏ ‏کشور‏ ‏است‏ ‏نمی‏ ‏افتاد‏ ‏آیا‏ ‏کسی‏ ‏جوابگو‏ ‏این‏ ‏بی‏ ‏تدبیری‏ ‏ونسنجیدن‏ ‏سازمان‏ ‏دامپزشکی‏ ‏هست‏ ‏که‏ ‏کشورهای‏ ‏همسایه‏ ‏مثل‏ ‏عراق‏ ‏مرزهای‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏روی‏ ‏مرغهای‏ ‏ایران‏ ‏بست‏چه‏ شخصی‏ این‏خسارت‏رامیدهد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com