با اجرای دومین مرحله واکسیناسیون نیوکاسل، این بیماری کنترل شد

با اجرای دومین مرحله واکسیناسیون نیوکاسل، این بیماری کنترل شد

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و آبزیان اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با اجرای دومین مرحله واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل، این بیماری در سطح استان کنترل شد.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر سیدرضا دیانت‌مقدم با بیان اینکه با اجرای این طرح تلفات طیور در سطح روستاهای استان به کمترین میزان رسیده است، اظهار کرد: باتوجه به خطرناک بودن بیماری نیوکاسل برای صنعت مرغداری این اداره با هدف کاهش تلفات و افزایش تولید و نیز جلوگیری از انتشار بیماری، از سال گذشته اقدام به اجرای طرح واکسیناسیون نیوکاسل در سطح روستاهای استان کرد که نتیجه اجرای این طرح کاهش تعداد کانون‌ها، از 47 مورد در سال 85 به 9 مورد در سال 86 بوده است.
رییس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و آبزیان اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به لزوم حضور بخش خصوصی و حمایت از این بخش و نیز کاهش تصدی‌گری دولت در امور اجرایی، طرح مذکور با نظارت این اداره و توسط بخش خصوصی دامپزشکی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: این طرح تا پایان ‌آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت و تاکنون برابر آمار موجود، بیش از 120هزار قطعه طیور روستایی و نیز یک میلیون و 400 هزار پولت رنگی علیه نیوکاسل واکسینه شده‌اند.
دیانت‌مقدم با بیان اینکه تمامی پولت‌های مذکور با مجوز دامپزشکی و پس از انجام واکسیناسیون در سطح روستاها توزیع خواهد شد، افزود: با توجه به گستردگی تلفات بیماری نیوکاسل و سرعت بالای انتشارعامل بیماری که ممکن است خسارات زیادی به روستاییان و مرغداران وارد کند، در اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود علاوه بر کنترل بیماری در طیور روستایی ابتلای طیور صنعتی استان به این بیماری نیز به حداقل برسد.
وی خاطرنشان کرد: این بیماری قابل انتقال به انسان نبوده اما با توجه به اینکه عامل بیماری یک نوع ویروس است در شرایط مساعد بین پرندگان به سرعت منتشر می‌شود.
رییس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی استان خراسان رضوی علائم بیماری را شامل فلجی گردن، افتادگی بال، بی اشتهایی، اسهال و در نهایت مرگ و میر سریع پرندگان دانست.
دیانت مقدم با تاکید بر واکسیناسیون تمام جوجه‌های تولید شده رنگی و بومی قبل از ارسال به روستاها، تصریح کرد: همزمان با اجرای این طرح فقط کسانی می‌توانند در روستاها به فروش جوجه و مرغ و خروس بپردازند که قبل از فروش، گله را علیه بیماری یاد شده واکسینه و در این راستا گواهی بهداشتی از دامپزشکی دریافت کرده باشند.
وی در پایان از روستاییان خواست باتوجه به ضرورت پوشش کامل واکسیناسیون تمام طیور خود، همکاری لازم را با مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی انجام دهند و در خرید انواع جوجه و خروس مورد نیاز خود دقت داشته و موارد یاد شده را فقط از افرادی که دارای مجوز بهداشتی دامپزشکی باشند، خریداری کنند. 

 
کلمات کلیدی واکسن واکسن واکسینه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com