این هفته؛ تعیین تکلیف یارانه و نرخ شیر

این هفته؛ تعیین تکلیف یارانه و نرخ شیر
خودداری صنایع لبنی از اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار و طولانی‌شدن فرایند تخصیص یارانه احتمالی دولت برای خرید شیر خام موجب بالا گرفتن مناقشه تعیین نرخ شیر و لبنیات شده است.
در مصاحبه با احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران :
اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار در مورد نرخ شیر و لبنیات در چه مرحله‌ای است؟
این مصوبه که سال گذشته در ستاد تنظیم بازار تصویب شد و امسال نیز مورد توافق و تاکید مجدد قرار گرفت، کارخانه‌های لبنی را ملزم به خرید شیر خام با نرخ مصوب از 12خرداد‌ماه کرده و میزان افزایش یا تثبیت نرخ لبنیات تا سقف حداکثر 10درصد براساس میزان تخصیص یارانه دولت را مشخص می‌سازد، با وجود این، کارخانه‌های لبنی از اجرای این مصوبه‌خودداری می‌کنند.
تکلیف تخصیص یارانه شیر خام به کجا رسید؟
بنابر اعلام مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور این هفته (احتمالا چهارشنبه) هیأت دولت در مورد سرنوشت یارانه شیر و تثبیت یا افزایش احتمالی قیمت لبنیات تا سقف 10درصد تعیین تکلیف می‌کند.
علت بازپس‌گیری درخواست گرانی لبنیات چیست؟
شرکت‌های لبنی قبلا به اندازه کافی لبنیات را گران کرده‌‌اند و دولت نباید برای اجرای تکالیف معوق به آنها یارانه بدهد. این شرکت‌ها قیمت لبنیات را در تیر‌ماه سال گذشته 15درصد و در اسفندماه 13.8درصد افزایش داده و در مجموع سال گذشته لبنیات را 28.8درصد گران کردند. این در حالی است که سال گذشته شرکت‌های لبنی اجرای مصوبه خرید شیر خام به نرخ هزارو 440تومان را منوط به مجوز افزایش 26درصدی نرخ لبنیات توسط سازمان حمایت کردند اما به‌رغم گرانی حدود 29درصدی، این مصوبه را اجرا نکردند. مشخص نیست چرا کارخانه‌های لبنی پولی را که با گرانی لبنیات از مردم گرفته برای اجرای مصوبه خرید شیر خام به گاوداران پرداخت نکرده‌اند؟!
واکنش دامداران به اجرا نشدن این مصوبه چیست؟
درصورتی‌که صنایع لبنی از اجرای نرخ مصوب خرید شیر خام سرپیچی کنند پرونده آنها به سازمان تعزیرات ارسال خواهد شد. با توجه به روند رو به نابودی و ضرر 2هزار میلیارد تومانی صنعت شیر در یک سال گذشته باید دولت بر اجرای این مصوبه نظارت کند چراکه با توجه به فسادپذیری شیر، تولید‌کنندگان امکان نفروختن شیر به صنایع لبنی به‌دلیل نرخ کمتر از 1440تومان را نداشته و ناچار به زیاندهی بیشتر هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com