ایرانی ها مرغ درشت دوست دارند

ایرانی ها مرغ درشت دوست دارند
مرغ از جمله کالاهای مصرفی دامی است که مسئولان بورس کالا وعده پذیرش و عرضه آن در این بازار را برای رونق بخشی به بورس کالا و ورود تدریجی تمامی نیازهای مصرف کننده به این شرکت برای معامله عنوان کرده بودند؛ که گویا حداقل به این زودی ها شدنی نیست.
در شرایطی که مسئولان بورس کالای ایران همواره بر آمادگی فنی و نرم افزاری شرکت متبوعه خود برای پذیرش و معامله کالاهای کشاورزی و دامی تاکید می کنند اما گویا اشتیاق تولیدکنندگان این نوع محصولات برای ورود به این بازار که بطور قطع مزایایی چون شفاف بودن نوع معاملات و تعیین قیمت کالاها بر اساس رقابت را دارا است، تنها در حد طرح مسئله عرضه باقی مانده است.
برای نمونه، زمزمه هایی به گوش رسید که بر اساس آن اتحادیه مرغداران گوشتی برای پذیرش و عرضه مرغ در بورس صحبت هایی کرده‌است اما در ادامه با بررسی بازار و نوع نیاز و تقاضا، انجام آن را عملی نمی داند.
در این باره دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی عرضه گوشت مرغ در بورس کالا را نیازمند شرایط و بستر مناسب دانسته و گفته است: "هم اکنون این شرایط به دلیل نوسانات تولید و پایین بودن مصرف مرغ منجمد در بازار مصرف فراهم نیست و به زودی هم این کالا در بورس عرضه نخواهد شد و از آنجاییکه در زمینه عرضه گوشت مرغ در بورس دچار معضل هستیم با عرضه این کالا در بورس شرایط بدتر خواهد شد."
با این وجود علی آذروش بر عرضه مرغ منجمد در بورس کالا تاکید داشته و با اشاره به مشکلات کنونی عرضه این کالا می گوید: " بر خلاف سایر کشورهای جهان، مردم کشور ما تمایل به مصرف مرغ درشت دارند که این یکی از مشکلات عرضه مرغ در بورس است، چراکه برای انجماد و عرضه گوشت مرغ در بورس باید وزن هر بسته کمتر از یک و نیم کیلو باشد که کیفیت آن مطلوب‌تر شود." بنابراین یا باید پرورش گوشت مرغ زنده در سقف دو کیلوگرم باشد و استانداردهای پذیرش این کالا تغییر کند.
یکی دیگر از عوامل رونق بخشی در بورس به عرضه متناوب کالا مربوط می شود که در غیراینصورت با ایجاد بازاری در خارج از بورس با چند نرخی شدن کالاها مواجه خواهیم شد. اگر تصدی‌گری‌های تولید به بخش خصوصی واگذار شود، تولید منظم خواهد بود و نوسانات بورس به نوسانات تولید وابسته نمی‌شود. لذا اگر شرایط عرضه گوشت مرغ در بورس کالا فراهم شود، باعث افزایش کیفیت و ایجاد رقابت خواهد شد.
همچنین باید بازارهای صادراتی برای مرغ منجمد داشته باشیم یا مصرف و رغبت داخلی برای این کالا به صورت یخی موجود باشد اما در کشور ما تقاضای مصرف مرغ منجمد بسیار پایین است و مصرف‌کنندگان انتظار دارند مرغ یخی با قیمت ارزان‌تر از گوشت گرم عرضه شود درحالیکه هزینه انجماد و نگهداری مرغ منجمد بیش از گوشت تازه و گرم است. این مشکل نیز باید حل شود تا شاهد عرضه معقول این کالا در بورس باشیم.
به گفته مسئولان بورس کالا محصولات و فرآورده‌های دامی جزو برنامه این شرکت برای پذیرش در بورس و رونق بخشیدن به رینگ کشاورزی در سال جاری هستند که گویا در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که نیازمند رفع با تعامل چند سازمان و نهاد مختلف است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com