ایران واکسن گامبورو تولید می کند

ایران واکسن گامبورو تولید می کند
محققان موسسه رازی موفق به تولید واکسن زنده با استفاده از تخم مرغ‌های عاری از بیماری (SPF) شدند که برای پیشگیری از نوعی بیماری عفونی طیور با عنوان گامبورو شدند.
محمد مجید ابراهیمی، مجری این طرح درباره تولید واکسن زنده اینترمدییت بیماری بورس عفونی (گامبورو) گفت: ایران سالانه دو و نیم میلیارد دوز از این واکسن استفاده می‌کند که این میزان واکسن از خارج وارد می‌شد و با مطالعات صوزت گرفته در موسسه انیستیتو پاستور با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور موفق به تولید انبوه این واکسن شدیم.
وی بیماری گامبورو یا بورس عفونی را یکی از بیماری‌های بسیار مسری طیور صنعتی دانست و ادامه داد: این بیماری در دنیا شیوع زیادی دارد و در ایران نیز جز بیماری‌های شایع در مرغداری‌ها است به گونه‌ای که در صورت شیوع آن تلفات زیادی را به همراه دارد.
ابراهیمی یادآور شد: این بیماری به دلیل تضعیف سیستم ایمنی طیور، در صورت بروز آن موجب کاهش سطح سیستم ایمنی طیور و در نتیجه مستعد شدن آنها برای ابتلا به این بیماری خواهد شد.
مجری طرح با تاکید بر آنکه مهمترین راه پیشگیری از بیماری گامبورو واکسیناسیون است، خاطر نشان کرد: از میان واکسن‌های مختلف، واکسن رایج اینترمدییت است؛ چراکه این واکسن از ویروس عامل این بیماری تهیه می‌شود. این نوع واکسن در طیور بیماری ایجاد نمی‌کند اما باعث ارتقای سیستم ایمنی آنها می‌شود.
ابراهیمی با بیان اینکه ویروس عامل بیماری گامبورو دارای رده‌های مختلف از نظر بیماری زایی است، ادامه داد: برخی رده‌های این ویروس شامل «مایل»، «اینترمدییت"، "هات" یا «اینترمدییت پلاس»، «کلاسیک» و «وری ورولنت» می‌شود و بهترین گروهی که می‌توان از آن واکسن زنده تهیه کرد رده اینترمدییت است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com