ایران در شرف پیوستن به کشورهای عرضه‌کننده فروارده‌های دامی حلال است

ایران در شرف پیوستن به کشورهای عرضه‌کننده فروارده‌های دامی حلال است

ایرنا - رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ایران بعد از مالزی و ترکیه به عنوان سومین کشور به گروه عرضه‌کننده فراورده‌های خام دامی حلال می‌پیوندد به گزارش ایرنا، مجتبی نوروزی در آیین تودیع و معارفه مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امروزه تجارت فراورده‌های دامی و غذایی سهم مهمی از اقتصاد کشورها را به خود اختصاص داده است، افزود: در این میان تجارت فراورده‌های غذایی حلال به لحاظ ارزش افزوده بیشتر درآمد قابل توجهی را نصیب کشورهای فعال در این زمینه می‌کند.
وی به یک هزار بیماری دامی و ‪ ۸۲۳‬بیماری مشترک بین دام و انسان اشاره کرد و گفت: سازمان دامپزشکی به عنوان نهادی بهداشت محور وظایف سنگینی را در این زمینه به عهده دارد.
نوروزی با اشاره به اینکه پارسال ‪ ۱۱‬میلیون و ‪ ۵۰۰‬هزار تن فراورده دامی در کشور تولید شده است، گفت: حراست از سرمایه‌های دامی به این سازمان محول شده است.
وی از وجود ‪ ۴۰‬کشتارگاه صنعتی دام و ‪ ۲۰۰‬کشتارگاه صنعتی طیور در کشور خبرداد و افزود: در راستای شعار انسان سالم محور توسعه پایدار ساماندهی ‪ ۴۰۰‬کشتارگاه سنتی کشور در دست اجراست که طی چهارسال آینده تعداد آنها به ‪ ۱۰۰‬مورد کاهش می‌یابد.
وی اظهارداشت: با توجه به گستردگی عرصه فعالیت سازمان دامپزشکی ،حجم سرمایه‌گذاری در آن با رقمی بالغ بر ‪ ۷۰۰‬هزار میلیارد ریال بعد از صنعت نفت در رده دوم قرار دارد.
وی، کاهش بیماریهای مشترک دام و انسان و کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را نتیجه خدمات شبانه روزی کارکنان این سازمان به عنوان سربازان گمنام سلامت جامعه دانست و گفت: بعد از بیماری طاعون گاوی، ریشه کنی سیاه زخم در دستور کار این سازمان قرار دارد.
وی به وجود دو هزار محقق در سازمان دامپزشکی اشاره کرد و افزود: عملیاتی شدن مطالعات، نتایج قابل توجهی داشته است.
نوروزی سیستم ‪ GIS‬ایران را در میان کشورهای منطقه خاورمیانه بی‌نظیر دانست و گفت: پی‌گیری شیوع بیماریهای دامی از طریق این سیستم تسهیل یافته است.
وی همچنین سیستم یکپارچه قزنطینه دام را در کنترل تبادلات دام داخلی و خارجی مفید دانست و با اعلام اینکه در حال حاضر درسه استان اصفهان، خراسان و قزوین مرغ ارگانیک که بدون استفاده آنتی بیوتیک پرورش یافته عرضه می شود، گفت: عرضه این نوع مرغ در سراسر کشور در دستورکار قرار دارد.
نوروزی فعالیت ‪ ۱۸‬هزار نیروی انسانی در قالب شش هزار و ‪ ۴۰۰‬مرکز درمانی ، داروخانه ، آزمایشگاه و پلی کلینیک خصوصی را در راستای خصوصی‌سازی عنوان کرد و اضافه کرد: مقوله درمان دام به صورت ‪ ۱۰۰‬درصد در اختیار بخش خصوصی است.
وی حذف یارانه در حوزه دارویی و انتقال اعتبار آن به بخش پیشگیری را از اقدامات قابل توجه سازمان دانست و با اشاره به افزایش میزان پوشش بهداشتی دام در سالهای اخیر اظهار امیدواری کرد : ‪ ۱۰۰‬درصد جمعیت دامی کشور زیر پوشش این سازمان قرار گیرند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ‪ ۱۰‬مرکز رفرنس دام کشور خاورمیانه را پوشش می‌دهند، انتخاب ایران به عنوان رییس و میزبان کنفرانس منطقه‌ای ‪ OIE(‬سازمان جهانی بهداشت دام ) را نشانگر فعالیتهای قابل توجه سالهای اخیر این سازمان دانست
 

 
کلمات کلیدی حلال
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com