ایجاد بازار مشترک گوشت

ایجاد بازار مشترک گوشت
رئیس مجلس سودان درخواست کرد، ایران در زمینه استخراج معادن طلا و کشاورزی و ایجاد بازار مشترک صادراتی گوشت با سودان همکاری و سرمایه‌گذاری کند.
رئیس مجلس سودان امروز با وزیر جهاد کشاورزی ایران دیدار کرد و خواستار افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور شد.
فاتح عزیزالدین رئیس مجلس سودان گفت: به رغم اینکه تعاملات سیاسی دو کشور در سطح بسیار بالایی است، اما مبادلات اقتصادی از ۱۰۰ میلیارد تومان فراتر نرفته و رقم بسیار ناچیزی است.
وی تصریح کرد: ایران و سودان روابط اقتصادی خود را در سطح بیشتری توسعه دهند و از وزیر جهاد کشاورزی ایران خواست در این زمینه حمایت کند.
رئیس مجلس سودان که با هیأتی به ایران سفر کرده است، با سه محور درخواست خود را برای توسعه اقتصادی آغاز کرد.
وی گفت: 60 درصد اراضی سودان برای بهره‌برداری طلا مناسب است و خلوص آن 2.5 گرم در تن است و اگر به قسمت عمیق برویم این میزان بیشتر می‌شود.
وی گفت: با توجه به اینکه میانگین طلای معادن دنیا یک گرم در تن است، معادن کشور سودان شرایط بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد.
رئیس مجلس سودان ادامه داد: اگر چه بخش خصوصی ایران در سودان در زمینه استخراج طلا فعالیت می‌کنند، اما انتظار داریم بخش دولتی نیز سرمایه‌گذاری داشته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که  سرمایه‌گذاری در بخش معادن و استخراج طلا تا 2 سال هزینه‌ها را برمی‌گرداند.
رئیس مجلس سودان درخواست دومی در خصوص ایجاد بازار مشترک صادرات گوشت با ایران داشت.
وی گفت: سودان 120 میلیون رأس دام دارد، سالانه دام زیادی به کشور عربستان صادر می‌کند، همچنین به گفته وی بازار کشورهای عربی اطراف برای صادرات گوشت بسیار مناسب است و در این زمینه از ایران درخواست همکاری کرد.
عزیزالدین همچنین از وزیر جهاد کشاورزی خواست، تا در بخش کشاورزی سودان سرمایه‌گذاری کند و آنجا به ویژه در مورد گندم سرمایه‌گذاری شود.
وی گفت: سودان 200 میلیون فتان (4200 مترمربع زمین آماده کشاورزی) دارد که 50 میلیون فتان آن برای کشت گندم مناسب است.
وی گفت: درخواست می‌کنیم اکیپ‌هایی از ایران به سودان و بالعکس برای بررسی اعزام شوند.
در ادامه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: اسنادی مبنی بر همکاری ایران و سودان در خصوص کشت فراسرزمینی وجود دارد، اما به دلیل نارسایی‌ها و عدم پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.
وی گفت: کشاورزی ایران تولید خوبی دارد و پیشرفت‌های مناسبی در تحقیقات، ماشین‌آلات است و در این زمینه می‌توانیم تعامل داشته باشیم.
وی ادامه داد: در زمینه پرورش دام و طیور نیز تولید کشور مازاد است و در مورد گوشت قرمز نیز نزدیک خودکفایی هستیم و در این زمینه‌ها می‌توان با کشور سودان همکاری کرد.
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص همکاری برای استخراج معادن و طلا گفت: اسناد را به شرکت‌های عمومی و خصوصی کشور تحویل می‌دهیم و آنها را تشویق و حمایت می‌کنیم که در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.
وی در خصوص پیشنهاد بازار مشترک برای صادرات گوشت نیز گفت: مشکلی در زمینه مسائل بهداشتی کشور سودان وجود دارد که اگر برطرف شود ایجاد بازار صادرات مشترک قابل پیگیری است.
در سال 2002 ویروس HVF از کشور سودان وارد کشور شد و به نظر می‌رسد که این مسئله وزیر جهاد کشاورزی را نگران کرده است.
حجتی در خصوص سرمایه‌گذاری محصولات کشاورزی نیز گفت: استقبال می‌کنیم و کمیسیون مشترکی باید این مسئله را پیگیری کند.
وی همچنین گفت: گزارشاتی رسیده که ظاهراً مسئولان سودانی در خصوص کشت فراسرزمینی مورد تفاهم قبلی کم‌مهری کرده‌اند.
در این دیدار قرار شد به زودی کمیسیون مشترکی برای بررسی شرایط مورد تفاهم تشکیل شود. هیأتی از سوی دو کشور برای بررسی بیشتر اعزام شود و نیز رئیس مجلس سودان اعلام کرد که با تشکیل کمیته‌ای در مجلس موضوع تفاهم قراردادهای قبلی و جدید را بررسی می‌کنند و برای رفع موانع به وزرای مربوطه‌شان اعلام می‌کنند.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com