انگیزه مرغداران، اقساط بانکهاست

انگیزه مرغداران، اقساط بانکهاست

افزایش و کاهش قیمت مرغ به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین اقلام موجود در سبد کالای خانوارهای ایرانی، همواره بحث برانگیز بوده و در طول سال همواره شاهد این کاهش و افزایش قیمت در بازار هستیم که البته با نزدیک شدن ایام خاص و مناسبت‌های مختلف از جمله نوروز، قیمت این کالای پرطرفدار دچار تغییرات قیمتی بسیاری می‌شود.
به گزارش ایسنا منطقه مرکزی، همچنین شیوع بیماری‌های مختلف و متضرر شدن مرغداری ‌در صورت ابتلای طیور، گه‌گاه شوک قیمتی دیگری را از نظر کاهش یا افزایش عرضه این کالا به بازار و خریداران وارد می‌کند و این در حالی است که تولیدکنندگان انواع مرغ گوشتی، مادر و تخم‌گذار نیز همچون خریداران، از شرایط موجود ناراضی بوده و مدعی تحمل ضررهای هنگفتی هستند که بواسطه خرید اقلام مورد نیاز خود به قیمت آزاد و شیوع بیماری‌های مختلف طیور بدان دچار می‌شوند.
محسن رحیمی یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: هیچگونه تسهیلاتی از طرف اتحادیه یا ارگان‌های دولتی به مرغداران ارایه نمی‌شود و ما مجبور به خرید مواد اولیه مورد نیاز خود از قبیل سویا، دارو و مواد پروتئینی با قیمت آزاد هستیم.
وی با بیان این مطلب که اجبار به پرداخت اقساط بانکی، بسیاری از مرغداران را وادار به ادامه کار می‌کند، بیان می‌کند: بیماری‌های برونشیت، نیوکاسل و گامبورو هنوز در سطح استان شایع بوده و بسیاری از مرغداران را با ضررهای کلان مواجه کرده است.
رحیمی به ناتوانی دستگاه‌هایی چون اداره دامپزشکی و اتحادیه مرغداران در مهار این بیماری‌ها و کنترل مرغداران غیرمجاز اشاره می‌کند و می‌افزاید: مرغداران مجبورند با افزایش ضریب کنترل بهداشت واحد تولیدی، محصولات خود را در مقابل خطر بیماری‌های مختلف محافظت کرده و از دچار شدن خود به یک ضرر قابل توجه جلوگیری کنند.
مظفری، دیگر مرغدار اراکی نیز با اشاره به گران بودن جوجه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: کاهش تولید جوجه توسط شرکت‌های جوجه‌کشی، مرغداران را مجبور می‌کند که جوجه مورد نیاز خود را به هرقیمتی خریداری کنند و از طرف دیگر کاهش خرید مرغ توسط مردم باعث می‌شود که مرغ تولیدی تنها با سود 10 تومان به ازای هرکیلو به بازار عرضه شده و مرغدار در این میانه فشار مالی بسیاری را متحمل شود.
وی نیز همچون دیگر همکاران خود، یکی از بزرگترین مشکلات مرغداران را عدم ارائه تسهیلات نقدی و جنسی به مرغداران می‌داند و می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر برخی واحدهای غیرمجاز اقدام به پرورش جوجه‌های رنگی می‌کنند و این نوع جوجه به لحاظ رشد در شرایط نامناسب و آلودگی به ویروس‌ها و میکروب‌های مختلف و همچنین عدم تزریق واکسن به مرغ مادر، باعث شیوع بیماری در منطقه و آلودگی دیگر مرغداری ها می‌شود.
مظفری می‌افزاید: متاسفانه اداره دامپزشکی و اتحادیه در راستای کنترل این واحدها هیچگونه اقدام موثری انجام نمی‌دهند و برخورد با این واحدها به پلمب آنها خلاصه می‌شود که پلمب مذکور نیز بوسیله متخلفان باز شده و فعالیت غیرقانونی و غیر بهداشتی آنها ادامه می‌یابد.
وی با تاکید بر مشکلات مالی بسیاری که مرغداران به آن دچار هستند، اظهار کرد: سالیانه دو هزار تن مرغ تولید می‌کنم ولی سود حاصل از این میزان تولید هم نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌های واحدهای تولیدی و اقساط بانکی باشد و هنوز مجبور به جایگزینی وام‌های بانکی هستم.
مظفری همچنین شرایط تولید تخم مرغ را نیز نامناسب عنوان می‌کند و با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ 250 تومان متضرر می‌شویم، بیان می‌کند: هزینه‌های تولید تخم مرغ بیشتر از درآمد حاصل از فروش آن است به طوری که در حال حاضر تولید هر کیلو تخم مرغ بین یک‌هزار تا 1100 تومان برای مرغدار هزینه دارد ولی هر کیلو از این محصول به قیمت 800 تومان به بازار عرضه می‌شود.
قلمی، رییس اتحادیه مرغداران استان مرکزی هم در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که چرا اتحادیه حمایت خاصی از زیر مجموعه خود به عمل نمی‌آورد، یادآور می‌شود: با اجرای طرح آزادسازی مدت‌هاست که هیچگونه سهمیه یا بودجه‌ای جهت ارائه به مرغداران در اختیار اتحادیه قرار نمی‌گیرد و در نتیجه اتحادیه نیز نمی‌تواند هیچگونه اقدام حمایتی در این خصوص به عمل آورد.
وی تاکید می‌کند: تنها اقدامی که توسط این اتحادیه در راستای ایجاد شرایط مناسب‌تر برای مرغداران انجام می‌شود ارایه مستقیم و بدون واسطه نهاده‌هایی همچون ذرت، سویا و فسفات به مرغداران است که به صورت خصوصی برای متقاضیان انجام می‌گیرد.
قلمی در خصوص کنترل بیماری‌ها و در پاسخ به این که چرا اتحادیه اقدام تاثیرگذاری در این مورد انجام نمی‌دهد، می‌افزاید: متاسفانه شیوع بیماری‌های مختلف یکی از مشکلاتی است که باعث متضرر شدن واحدهای مرغداری استان می‌شود ولی از آنجا که اتحادیه مرغداران هیچگونه اهرم بازدارنده‌ای در خصوص برخورد با واحدهای غیرمجاز و متخلف ندارد لذا برخورد اتحادیه با این واحدها تنها در حد گزارش به جهادکشاورزی و دامپزشکی و پیگیری از این طریق امکان‌پذیر است.
وی با بیان این که درحال حاضر 55 واحد تخم‌گذار، 7 واحد مرغ مادر و 500 واحد مرغ گوشتی در سطح استان فعالیت می‌کنند، گفت: صادرات مرغ استان تنها به ارسال محصول به استان‌هایی که دچار کمبود مرغ هستند خلاصه می‌شود.
قلمی در پاسخ به این سوال که چرا مازاد محصولات به خارج از کشور صادر نمی‌شود، توضیح داد: متاسفانه محصولات تولیدی ما به لحاظ دارا نبودن استاندارد مورد نظر کشورهای اروپایی اجازه ورود به بازار این کشورها را نداشته و هنوز نتوانسته‌اند در شرایط کاملا عاری از آلودگی و بیماری تولید شوند و از طرف دیگر با وجود این که کشتارگاه صنعتی پیشرفته‌ای در استان فعالیت می‌کند ولی به دلیل این که اضافه کردن آنتی‌بیوتیک به جیره غذایی دام تولیدی جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی هنوز در مرغداری‌های استان و کشور رایج است، محصول تولیدی ما توسط کشورهای اروپایی غیراستاندارد ارزیابی می‌شود.
وی تصریح کرد: مصرف مرغی که جیره غذایی همراه با آنتی بیوتیک استفاده کرده است بدن انسان را نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم کرده و مشکلاتی را در خصوص مصرف این دارو در انسان‌ها ایجاد می‌کند.
قلمی همچنین واحدهای تولیدی تخم مرغ را از ضررده‌ترین واحدهای این صنف می‌داند و اظهار می‌کند: متاسفانه برخی از این واحدها تعطیل شده و برخی در آستانه تعطیل شدن قرار دارند چرا که درآمد واحدهای مذکور حتی جوابگوی هزینه مصرف شده برای خرید نهاده‌های مورد نیازشان نیست.
وی می‌افزاید: چنین واحدهایی با هدف رفع مشکلات مالی اقدام به دریافت وام بانکی کرده و پس از مدتی با توجه به عدم تامین هزینه‌ها، رفته رفته به سیستم بانکی بدهکار شده و در دام چرخه بیهوده جایگزینی وام‌های بانکی گرفتار می‌شوند.
رییس اتحادیه مرغداران استان در پایان، با تأکید بر این که در شرایط موجود فعالیت در این عرصه را به هیچکس توصیه نمی‌کنم، گفت: فعالیت در این صنف زمانی اشتغال‌زا بوده و درآمدزایی خواهد داشت که شرایط منلسب جهت تولید و فروش بیشتر فراهم شده و زمینه صادرات محصولات به خارج از کشور نیز مهیا شود.

 
کلمات کلیدی تسهیلات وام بانکی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com