انتقاد از عدم اختصاص بخشی از اعتبارات خشکسالی به دامداران

انتقاد از عدم اختصاص بخشی از اعتبارات خشکسالی به دامداران

به گزارش خبرگزاری فارس منوچهر بحری مدیر عامل اتحادیه کشاورزی دامداران استان مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته 360 میلیارد تومان از جانب ریاست جمهوری برای تامین مواد اولیه، خوراک و تغذیه دام برای جبران خشکسالی اختصاص یافته بود، گفت: سهم استان مازندران از این رقم 10میلیارد تومان بود که در دو محور برای تامین علوفه و خرید گوشت دامداران اختصاص می‌یافت.
بحری افزود: متاسفانه این اعتبار در شرکت پشتیبانی امور دام برای جبران زیان ناشی از خرید علوفه جو گران قیمت اختصاص یافت، در حالی که قیمت جو در آن زمان 160 تومان بود، صرف جبران ناشی از زیان خرید جو 350 تومانی قبل از آن از خارج کشور شده بود و این مبلغ عملا به دست دامدار نرسید.
وی افزود: اگر مبلغ اختصاص یافته از طرف ریاست جمهوری به اتحادیه دامداران اختصاص می‌یافت، صرف جبران زیان خود دامداران می‌شد و دامداران مجبور به فروش گاوهای شیری خود نمی‌شدند.
وی گفت: استان مازندران روزانه 450 تن و ماهانه 3هزار و 500 تن شیر تولید می‌کند. مدیر عامل اتحادیه دامداران استان مازندران با اشاره به اینکه از 360 میلیارد تومان اعتبار کمک به خشکسالی، مبلغی در اختیار دامداران استان مازندران قرار نگرفت، گفت: متاسفانه برخی مدیران دولتی از سوء مدیریت در اتحادیه مرکزی دامداران در دوره‌های گذشته ذهنیت منفی دارند و فکر می‌کنند، همه اتحادیه‌های استانی چنین وضعیتی دارند، در حالی که اتحادیه‌های دامداری در برخی استان‌ها مانند مازندران و قزوین از امکانات و مدیریت مناسبی برخوردار هستند.
وی افزود: گرچه مدیر عامل شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی اعلام کرده است که شرکت پشتیبانی امور دام را به تشکل‌های دامداران واگذار می‌کند، اما واگذاری این شرکت بزرگ بدون امکانات و منابع دولتی که در حال حاضر برای ذخیره‌سازی نهاده‌ها و تولید دامی اختصاص می‌یابد، امکان پذیر نخواهد بود.
مدیر عامل اتحادیه دامداران استان مازندران سرمایه این اتحادیه استانی را 450 میلیون تومان از تجمع سرمایه‌های دامداران استان ذکر کرد و گفت: اگر شرکت پشتیبانی امور دام با اعتبارات دولتی برای تنظیم بازار و ذخیره‌سازی نهاده‌های دامی واگذار شود، اتحادیه دامداران قادر خواهد بود این شرکت‌ها پذیرفته و اداره کند، اما اتحادیه‌های دامداری با دست خالی نمی‌توانند شرکت بزرگ دولتی پشتیبانی امور دام را خریداری کنند.
بحری افزود: سیاست‌های اصل44 باید هر چه سریعتر اجرا شود و امور تصدی‌گری در بخش دامپروری و طیور به بخش خصوصی واگذار شود، در حالی که هنوز برخی از مدیران اجرای این اصل را باور ندارند و گرچه برخی تشکل‌های دامداری در استان‌ها قوی هستند، اما مجموعه‌های دولتی آنها را قبول ندارند و تصدی‌های دولتی را واگذار نمی‌کنند.
وی گفت: اگر امکانات شرکت پشتیبانی امور دام که در خدمت صنعت دامپروری و طیور کشور قرار دارد به ارزش دفتری واگذار شود نه اینکه بگویند به قیمت روز می‌فروشیم، در آن صورت اتحادیه‌های دامداری و مرغداری قادر به خرید این شرکت خواهند بود.
بحری با بیان اینکه اتحادیه‌های دامداری در کشورهای آلمان و اتحادیه اروپا از اقتدار لازم برخوردارند گفت: در ایران وجود قوانین دست و پاگیر و بروکراسی اداری و ساختار غلط باعث شده تعامل بین بخش دولتی و اتحادیه‌های مردمی به نحو شایسته رشد پیدا نکند.
بحری در مورد تصدی‌گری در ذخیره‌سازی مواد پروتئینی توسط اتحادیه‌ها گفت: دولت از نظر اداری تا نقطه 99 درصد ابلاغ آیین‌نامه‌ها جلو می‌رود، اما متاسفانه ابزار ذخیره‌سازی یعنی امکانات مالی را در اختیار اتحادیه‌های بخش خصوصی قرار نمی‌دهد و اگر دولت به این اتحادیه‌ها اعتماد کند، بهترین روش برای تنظیم بازار پروتئین و تامین نهاده‌های دامی خواهد بود.
وی با انتقاد از برخی مدیران پشتیبانی امور دام مبنی بر عدم اختصاص نقدینگی برای تنظیم بازار توسط اتحادیه‌ها گفت: آنها نیز می گویند از بالا به آنها دیکته شده اما در اتحادیه‌ها مدیران وی مدعی شد اتحادیه دامداران حرف تولید‌کنندگان جزء را منتقل می‌کنند و حرف مدیر اتحادیه مانند خواسته کشاورز خرد است که در سطح مزرعه به تولید می‌پردازد.
بحری افزود: معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند تنظیم بازار را از برخی اتحادیه‌های دامداری در استان‌ها که عملکرد مناسبی داشته شروع کند و در صورت موفقیت در سایر استان‌ها نیز این اقدام را انجام دهد.
مدیر عامل اتحادیه دامداران استان مازندران با بیان اینکه قیمت تمام شده شیر در حال حاضر در این استان 435 تومان است، افزود: در گذشته قیمت تمام شده شیر 485 تومان بود که به علت کاهش قیمت علوفه قیمت تمام شده شیر و گوشت حدود 20درصد کاهش یافته است.
بحری افزود: قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوشت گوساله در سال گذشته 5500 تومان بود که این رقم در سال جاری به 6500 تا 7000 تومان رسیده است.
وی افزود: تولید شیر در استان مازندران ماهانه 4 هزار و 300 تن و سالانه 52 هزار تن است که سال گذشته نیز حدود 50 هزار تن تولید شده است.
بحری افزود: در استان مازندران 7 میلیون و 800 هزار واحد دامی با ترکیب 3.5 میلیون راس دام سبک و سنگین شامل حدود 2.5 میلیون راس دام سبک از نوع گوسفند و بز و یک میلیون راس دام سنگین دو رگ، سنتی و اصیل بومی است که کل تولید شیر بیش از 1500 تن در روز است.
وی گفت: تولید گوشت قرمز در استان مازندران روزانه 140 تن و ماهانه 4 هزار تن و سالانه 48 هزار تن برآورد می‌شود.
بحری افزود: 70 درصد دامداری‌های استان مازندران بومی و30 درصد در قالب صنعتی اداره می‌شود در حالی که کار آنها واقعا صنعتی نیست و بیش از 230 واحد صنعتی دامداری در استان مازندران وجود دارد.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com