انتظار کاهش هزینه تولید مرغ به امید ارزان شدن خوراک وارداتی

انتظار کاهش هزینه تولید مرغ به امید ارزان شدن خوراک وارداتی
در حالی دست اندرکاران صنعت دام و طیور از صادرات ۱۴۰ هزارتن مرغ و تخم مرغ در سال گذشته خبر دادند که تولید‌کنندگان صنعت دام و طیور به این امیدند که در پسا تحریم قیمت تمام شده شیر و محصولات دامی با کاهش قیمت نهاده وارداتی کاهش یابد.
مرغ و تخم‌مرغ از جمله محصولاتی است که تولید‌کنندگان در سال‌های اخیر از پایین‌ بودن قیمت و به صرفه نبودن تولید آن همواره شاکی بوده‌اند.
علیرغم اینکه صادرات این محصولات در دو سال اخیر افزایش یافته، باز هم تولید‌کنندگان معتقدند که از نظر قیمت توان رقابت با سایر عرضه‌کنندگان در بازارهای صادراتی را ندارند، زیرا همواره قیمت تمام شده این محصولات در کشور نسبت به قیمت تمام شده در سایر کشورها از جمله ترکیه بیشتر است.
سال گذشته حدود 70  هزار تن تخم‌‌مرغ و 70 هزار تن مرغ صادر شده و طبق آخرین آماری که توسط اتحادیه مرکزی مرغداران اعلام شده در سال جاری حدود 56 هزار تن از این محصول صادر شده است، اما علیرغم این میزان صادرات تولید‌کنندگان از قیمت عرضه محصولاتشان راضی نیستند.
در این راستا و برای بیان نقاط ضعف و قوت صنعت مرغداری کشور با دو فعال صنعت مرغداری در نمایشگاه دام و طیور مصاحبه‌ای شده که در ادامه می‌خوانید:
دولت در تولید مرغ و تخم‌مرغ سیاست صادرات محور ندارد
مهدی معصومی مدیرعامل یک شرکت تولیدی (تولید کننده مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: تولید کالاهای اساسی شرایط خاصی در کشور دارد و در مورد این کالاها اولویت، تأمین نیاز داخلی است.
وی با اشاره به نوسان قیمت کالاهای اساسی اظهار داشت: بنابراین حق دولت است که از روش‌های مختلف، مثلا تولید بیش از نیاز داخلی تنش قیمت‌ها را کنترل کند.
معصومی تصریح کرد: سیاست دولت این است که همواره روی چند کالا حساسیت نشان دهد و بر قیمت و فرآوری آن حساس باشد.
مدیرعامل این شرکت تولیدی با بیان اینکه مرغ، تخم‌مرغ و شیرخام جزء کالاهایی هستند که قیمت و مقدار تولیدشان برای دولت دارای اهمیت است گفت: در زمینه مرغ و تخم‌مرغ تولید کشور صادرات محور نیست.
وی افزود: صادرات مرغ استانداردهای خاصی در دنیا دارد و به عنوان مثال یکی از استاندارهای آن وزن مرغ است، در حالی که تولید داخلی بر اساس وزن حدود 3 کیلوگرم است و این وزن مشتری خارجی ندارد.
مدیرعامل این شرکت تولیدی مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه تصریح کرد: محصول مرغ و تخم‌مرغ ما هیچ وقت از نظر قیمت با کشورهای دیگر برابری نمی‌کند و قیمت تمام شده این محصولات برای ما بالاست، چون حتی اگر تکنولوژی تولید را هم ارتقا دهیم، باز هم با تأمین مواد اولیه از طریق واردات قیمت تمام شده این محصولات بالاست.
معصومی افزود: صادرات مازاد تولید در راستای حمایت از تولید است و این موضوع  به معنای صادرات محور بودن مرغ و تخم‌مرغ نیست.
وی گفت: دولت سیاستی برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ ندارد، چون قیمت تمام شده ما بالاتر از همه دنیاست و صادرات این محصولات عاقلانه نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما محصولاتتان را صادر می‌کنید، گفت: هر زمان که صادرات صرفه‌ اقتصادی داشته باشد، این کار را انجام می‌دهیم.
معصومی گفت: قیمت عرضه هر کیلو تخم‌مرغ باید حدود 4 هزار تومان باشد، در حالی که با قیمت حدود 2800 تومان عرضه می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر تولید به صرفه نیست، پس چگونه مرغداران به فعالیت ادامه می‌دهند، گفت: در طول 35 سال گذشته اگرچه قیمت‌ها نوسان داشته، اما در مجموع تولید سود آور بوده است.
مدیرعامل شرکت تولیدی مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه گفت: صادرات مرغ و تخم مرغ شعار است، زیرا هدف کشور تولید برای تأمین نیاز داخل است و هدف ما هم به عنوان یک شرکت که جزئی از این کشور هستیم، همین است.
تخم‌مرغ با 500 تومان زیر قیمت تمام شده عرضه می‌شود
مجتبی نوروزی رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: تولید کشور همواره از وجود دلالان در بازار رنج برده و سپری برای حمایت از تولید‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ در شرایط کاهش قیمت وجود ندارد.
وی افزود: قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ در بعضی از فصول سال بالاتر از قیمت فروش است و این به معنای زیان به تولید‌کننده است و ما هم از این زیان ضربه می‌بینیم.
رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در کشورهای جهان اول از تولیدات بخش کشاورزی به وسیله یارانه حمایت می‌شود، گفت: این در حالی است که نظام پرداخت یارانه در بخش کشاورزی حذف شده است.
نوروزی قیمت تمام شده یک کیلو تخم‌مرغ را بیش از 3500 تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که تولید‌کنندگان مجبورند، بر حسب شرایط تخم‌مرغ را با زیر قیمت واقعی و حدود 2700 تا 2800 تومان صادر کنند.
وی افزود: فقدان سازمان‌های حمایت کننده از تولیدات بخش کشاورزی بسیار احساس می‌شود .
رئیس سابق سازمان دامپزشکی گفت:  تولید‌کنندگان در صنعت دام و طیور به این امیدند که در پسا تحریم قیمت تمام شده شیر و سایر محصولات دامی با کاهش قیمت نهاده  کاهش یابد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com