امکان تشخیص سویه‌های رایج بیماری برونشیت طیور در مشهد فراهم شد

امکان تشخیص سویه‌های رایج بیماری برونشیت طیور در مشهد فراهم شد

علمی، کاربردی - مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت:برای اولین بار در کشور امکان تشخیص سویه‌های رایج بیماری برونشیت طیور در مشهد فراهم شده است.
دکتر سید محسن دستور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارشناسان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با به دست آوردن امکانات فنی موفق شده‌اند دو سویه "ام ‪ (M41) "۴۱‬و ‪ ۴/۹۱‬را که از جمله سویه‌های بیماری برونشیت پرندگان هستند، از هم تشخیص دهند.
وی اظهار داشت:کارشناسان ما از سال گذشته به دنبال بروز تلفات در برخی واحدهای پرورش طیوراستان،برای تشخیص بیماری شیوع یافته به تحقیق پرداختند و سرانجام پس از شش ماه مطالعه و کار آزمایشگاهی مداوم،موفق شدند بر اساس جستجوی آنتی‌ژنیکی،سویه‌های ام ‪ ۴۱‬و ‪ ۴/۹۱‬را شناسایی کنند.
دکتر دستور افزود:تا پیش از این تشخیص،بیماری برونشیت طیور به صورت کلی و تنها از طریق سرولوژیکی و بدون تشخیص دقیق نوع سویه بیماری انجام می‌شد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت:با دستیابی به این امکان جدید، به محض بروز بیماری برونشیت در یک منطقه، بیماری در کمترین زمان ممکن شناسایی و تدابیر کنترلی و پیشگیرانه لازم جهت جلوگیری از گسترش آن اتخاذ خواهد شد.
برونشیت یک بیماری ویروسی تنفسی طیور است که در صورت بروز باعث ایجاد زمینه مناسب برای سایر بیماری‌های ویروسی شده و با تلفات بالا همراه است.
دکتر دستور گفت:در صورت واکسیناسیون به موقع و رعایت رطوبت مناسب سالن‌های پرورش، می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.
وی افزود:تنهاپارسال ‪ ۲۰۰‬هزار قطعه مرغ در خراسان رضوی بر اثر این بیماری تلف شد

 
کلمات کلیدی علمی، کاربردی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com