امنیت در صادرات دام زنده وجود ندارد

امنیت در صادرات دام زنده وجود ندارد
مدیرعامل اتحادیه دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی ضمانت بازپرداخت بهای دام و بازاریابی را به عنوان دو مانع بر سر راه صدور دام زنده عنوان کرد.
سعید حسینی پیرامون صدور دام زنده اظهار کرد: هر تشکل و هر دامداری به طور مستقیم این اجازه را دارد که دام زنده را به هر کشوری که مد نظر دارد صادر کند، اما، سیستم و روش مطمئنی برای صدور دام زنده وجود ندارد.
وی تصریح کرد: دولت فقط مجوز صادرات را صادر می‌کند، اما ضمانتی از لحاظ خرید و بازپرداخت بهای دام وجود ندارد.
حسینی با بیان اینکه کانال و روش خاصی برای صدور دام زنده وجود ندارد، بیان داشت: این در حالی است که فردی که قصد صدور یک کالا را دارد با یک روال قانونی می‌تواند از طریق اتاق بازرگانی موفق به انجام این کار شود، اما برای صادرات دام روال قانونی وجود ندارد و تنها نقطه امید صدور مجوز است و دامدار از ادامه راه باز می‌ماند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان مرکزی گفت: دولت که شرایط و بستر را نسبت به صدور مجوز صادرات دام زنده فراهم کرده است بهتر بود این موضوع را کانالیزه می‌کرد و کشورهای همجوار که خواهان دام زنده ایران هستند را هم ساماندهی می‌کرد به طوری که قراردادی را در سطح کلان بین دو کشور منعقد می‌کرد تا صادرات دام از طریق دولت انجام شود.
وی ادامه داد: اگر مسئولیت خرید و فروش دام زنده را دولت می‌پذیرفت شاید اتفاقات خوبی در زمینه خروج دام زنده از ایران می‌افتاد. این امر در قیمت تمام شده گوشت قرمز نیز تأثیر‌گذار است.
حسینی عنوان کرد: در منطقه داوودآباد اراک دام زنده آماده صادرات داریم، اما اینکه آن سوی مرزها دام را تحویل چه کسی بدهیم و چه کسی می‌خواهد بازپرداخت بهای دام را ضمانت کند، معلوم نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه قیمت تمام شده گوشت قرمز بیش از آن چیزی است که در بازار خرید و فروش می‌شود و دامدار با ضرر و زیان مواجه است، تصریح کرد: بر این اعتقاد نیستیم که دولت قیمت گوشت یا دام زنده را افزایش دهد چون که از سویی دیگر بازار مصرف را از دست خواهیم داد، بلکه نظرمان این است که قیمت تمام شده کاهش پیدا کند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان مرکزی درخصوص بیماری لمپی‌اسکین بیان داشت: در این روزها در سطح کشور و به خصوص در استان‌های غربی کشور بیماری لمپی‌اسکین که منشأ ویروسی دارد، به دامداری‌های دام سنگین چیره شده که اگر این بیماری به استان مرکزی هم وارد شود ضرر و زیان‌های فراوانی را به بار خواهد آورد.
حسینی خاطرنشان کرد: امیدواریم که در کنار ضرر و زیان تولید درگیر این بیماری نشویم چرا که اصلی‌ترین مشکلی که این بیماری برای دامدار به وجود می‌آورد کاهش تولید است، بنابراین دامدار نه تنها به قیمت فروش خوب و مطلوب دست پیدا می‌کند، بلکه با یک بیماری بسیار خطرناک هم مواجه می‌شود.
وی افزود: در شرایط فعلی از نقل و انتقال دام جلوگیری شود و دامداران از خرید دام از استان‌های دیگر صرفنظر کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com