امسال مشکلی برای تامین دان مرغداری ها وجود ندارد

امسال مشکلی برای تامین دان مرغداری ها وجود ندارد

خبرگزاری موج - معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح ساماندهی تولید؛توزیع مرغ و تخم مرغ برای اولین بار درسالجاری خبرداد و گفت: با اجرای این طرح علاوه بر متعادل شدن بازار واسطه ها نیز حذف خواهند شد و سود حاصله از خرید مرغ و تخم مرغ نصیب تولیدکنندگان می شود.
به گزارش خبرنگار موج؛ نظام الدین سجادی معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی درجمع خبرنگاران اظهارداشت: براساس سیاست همیشگی دولت درمقاطعی که تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ با مازاد تولید مواجهند با جمع آوری محصول به کمک تولیدکننده آمده و قیمتها را در بازار متعادل می کند.
وی با اشاره به اجرای طرح ذخیره گردشی مرغ و تخم مرغ طی سالهای 84 و 85، افزود: با اجرای این طرح درمقاطعی مشکل تولیدکنندگان ومصرف کنندگان حل شد، لذا اجرای این طرح در سالجاری مورد تاکید ریاست جمهوری قرار گرفت ولی اجرای طرح بزرگتری تحت عنوان طرح ساماندهی تولید، عرضه و توزیع مرغ و تخم مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی درسالجاری برنامه ریزی شد.
سجادی خاطرنشان کرد: تولید دربخش طیوردارای حساسیت بالایی است زیرا ازطرفی درجیره غذایی مردم نقش اساسی دارد و از طرف دیگر برای تولیدکنندگان دارای حساسیت است.
وی با اشاره به فصلی بودن تولید دربخش طیورگفت: اثرگذاری در یک نقطه از فرآیند تولید تا انتهای تولید را تحت الشعاع خود قرار می دهد. لذا تولیدکنندگان برای اطمینان به تولید بیشتر باید ازانتهای تولید مطمئن باشند.
سجادی تصریح کرد: درحال حاضرظرفیت تولید مرغ و تخم مرغ درکشوربسیار بیشترازمیزان مورد نیازاست. همچنین یکی از مسائل مطرح در این صنعت مشکلات بازار و بازرگانی بوده که موجب شده تا مرغداران نتوانند از ظرفیت تولید به طور کامل استفاده کنند.
معاون اموردام وطیور وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد:اجرای طرح ساماندهی تولید، عرضه و توزیع مرغ و تخم مرغ در راستای ساماندهی تولید و حل مشکلات تولیدکنندگان و همچنین عرضه مناسب و به موقع این محصولات است.
وی با اشاره به این که طرح مذکور دارای سه ویژگی است، افزود: اولویت اول تشکل های مرغداران شامل تعاونی های شهرستانی واتحادیه های استانی است که اگر تعاونی های مرغداران آمادگی اجرای طرح را نداشته باشند از تعاونی های روستایی استفاده می شود که هردو بخش خصوصی هستند، بنابراین امرخرید توسط بخش خصوصی صورت می گیرد ودولت تنها وظیفه حمایت،هدایت و نظارت را برعهده دارد.
سجادی ادامه داد:با توجه به این که تولید به صورت مستقیم از تولیدکننده خریداری می شود لذا سود آن نصیب خود تولیدکننده خواهد شد. همچنین تولید با استفاده از شبکه توزیع موجود توزیع شده و سیستم توزیع موجود ازسطح بازار جمع آوری نمی شود.
وی با بیان این که دولت از این طرح پشتیبانی اعتباری و نهاده ای خواهد داشت، خاطرنشان کرد:دراین طرح پیش بینی شده که هم تولیدات آماده مرغداران خریداری شود و هم این تولیدات به صورت پیش خرید خریداری شود. ضمن آن که مرغداران در ازای بهای مرغ و تخم مرغ می تواند وجه نقد دریافت کند و یا در صورت نیاز نهاده هایی مانند ذرت و کنجاله سویا دریافت کند.
سجادی با اشاره به پیش خرید مرغ و تخم مرغ طبق این طرح اظهارداشت: دراین شیوه با مرغداران گوشتی و تخم گذار قراردادی بسته می شود که براساس آن دان مورد نیاز، کنجاله سویا و ذرت دراختیار آنها قرار می گیرد تا زمانی که تولید خود را عرضه کند که این امر موجب کاهش هزینه های تولید خواهد شد.
معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد:در حال حاضر نهاده ها به اندازه کافی تامین شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد، به طوریکه تا چند ماه آینده مشکلی از لحاظ تامین نهاده ها و به ویژه دان مورد نیاز مرغداری ها وجود ندارد.
وی با بیان این که قیمت های خرید مرغ و تخم مرغ با توجه به قیمت تمام شده در شرایط موجود محاسبه شده است، افزود: افزایش قیمت نهاده ها در قرار دادی که با مرغداران بسته شده پیش بینی شده که یا قیمت خرید افزایش می یابد و یا جهت ارائه سوبسید برنامه ریزی می شود.
سجادی درخصوص اقدامات دولت جهت فرهنگ سازی استفاده از کنسانتره بین مرغداران گفت:طی دوسال گذشته اقداماتی دراین راستا آغاز شده که می توان به رتبه بندی و درجه بندی کارخانجات برای افزایش کیفیت، برگزاری جشنواره هایی نظیرجشنواره بین المللی خوراک دام ، طیور و آبزیان ، انتخاب تولیدکنندگان نمونه خوراک دام و مواد غذایی با منشاء دامی ، برگزاری کارگاههای آموزشی همچنین اجرای طرح ساماندهی دامداری های روستایی درسطح هزار و 200 روستا واختصاص 50 میلیارد تومان یارانه جهت توزیع 2/3 میلیون تن کنستانتره یارانه دار بین دامداران به ویژه دامداری های روستایی وعشاری اشاره کرد.

 
کلمات کلیدی ذرت کنجاله کنسانتره
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com