امسال شب عید مرغ ارزان است یا گران؟

امسال شب عید مرغ ارزان است یا گران؟

بازهم به سال نو نزدیک می‌شویم و ازآنجاکه بازار شب عید به دلیل ویژگی‌های خاص آن دارای اهمیت بسیاری است، بخش‌های مختلفی که وظیفه تولید و تنظیم این بازار را دارند هر یک به نوعی با اعلام اخبار و ارائه آمار و ارقامی سعی می‌کنند پیش‌بینی‌های خوشایندی از این بازار داشته باشند، کاری که هر سال قبل از عید شاهد آن هستیم و البته بسیاری از این پیش‌بینی‌ها محقق نشده و وقتی پای درد و دل مصرف‌کنندگان دراقصی نقاط کشورمان می‌نشینیم از بالا بودن قیمت‌ها در بازار شب عید گلایه دارند
به گزارش خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بین کالاهای مورد نیاز شب عید مصرف‌کنندگان، گوشت مرغ از جایگاه خاصی برخوردار است به‌طوری که حتی افزایش اندکی از قیمت یا کمبود آن همیشه سر و صدای بسیاری را بین مردم و به تبع آن در بین مسوولان ایجاد می‌کند. به همین دلیل هر سال از ماه‌ها قبل از شب عید بخش تولید و توزیع گوشت مرغ سعی می‌کنند با اقداماتی جلوی کمبود و یا افزایش قیمت گوشت مرغ را برای شب عید بگیرند اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده که بسیاری عوامل و از جمله هجوم مردم برای تهیه نیاز شب عید اجازه نمی‌دهد تمام کارهای پیش‌بینی شده مطابق با برنامه پیش برود.
امسال وظیفه تنظیم بازار گوشت مرغ برعهده وزارت بازرگانی است که اواخر ماه گذشته از سوی معاون داخلی وزیربازرگانی اعلام شد که در این وزارتخانه ستادی ویژه مدیریت گوشت و مرغ تشکیل شده است.
محمد صادق مفتح درباره اینکه این وزارتخانه در تنظیم بازار گوشت مرغ امسال چقدر موفق خواهد بود نیز اظهار عقیده کرده و گفته است که زمانی تنظیم بازار به درستی صورت خواهد گرفت که قیمت عرضه هم سود معقولی داشته باشد و هم استمرار تولید را تضمین کند.
مفتح همچنین اظهار کرده که براساس تحقیقات وزارت جهادکشاورزی، قیمت مرغ کیلویی 2700 تومان قیمت مناسبی است و با این قیمت کل زنجیره تولید و توزیع سود معقولی خواهند داشت که در حال حاضر قیمت در همین حدود است.
البته وی با قول اینکه امسال مشکلی درزمینه تامین و تنظیم قیمت گوشت مرغ نخواهیم داشت، گفته است: در ماه‌های گذشته به رکورد 80 میلیونی جوجه‌ریزی در ماه رسیدیم که برای تامین گوشت مرغ مورد نیاز شب عید، جوجه‌ریزی به 85 میلیون در ماه افزایش خواهد یافت.
در این بین، بخش تولید نیز با وجود اینکه قیمت تمام شده تولیدات خود را در حال حاضر بیشتر از قیمت فروش تولیدات خود دانسته و قیمت‌های فعلی را برای تولیدکننده مقرون به صرفه نمی‌دانند ولی بر مناسب بودن میزان تولید برای شب عید امسال تاکید دارند و معتقدند امسال شب عید از جهت تولید مشکلی پیش نخواهد آمد. به طوری که دکتر علی آذروش ـ دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان برای شب عید امسال از جهت میزان تولید و عرضه گوشت مرغ مشکلی در کشور وجود ندارد، ادامه داد: اگر به دلیل ازدحام و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان تقاضا برای گوشت مرغ اضافه شود از محل ذخیره‌سازی کمبودهای بازار جبران می‌شود.
وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی گوشت مرغ برای شب عید به میزان قابل توجهی انجام شده است، ادامه داد: البته شکی نیست که در ایام عید نوروز شاهد نوسانات شدید قیمت در یک زمان خواهیم بود به این معنی که تغییر قیمت‌ها را در یک زمان معین در نقاط مختلف کشور و تهران را شاهد خواهیم بود که البته این وضعیت بستگی به رفتار مصرف‌کننده و چگونگی سیاستگذاری در بحث تنظیم بازار و مدیریت سیستم عرضه دارد.
دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه بخش عرضه گوشت مرغ دست تولیدکننده نیست، افزود: باتوجه به اینکه امسال وزارت بازرگانی عهده‌دار این مسوولیت(تنظیم بازار گوشت مرغ) شده است امیدواریم با تعاملی که با وزارت جهاد کشاورزی خواهند داشت بتوانند بازار با ثباتی را برای مردم فراهم کنند.
آذروش افزود: به‌دلیل اینکه مراکز عرضه گوشت مرغ مراکز محدودی هستند و توان عرضه معینی از گوشت مرغ را دارند در نتیجه اگر شب عید از آن‌ها خواسته شود بیشتر از توانشان مرغ عرضه کنند قطعا توان این کار را نخواهند داشت در نتیجه در زمان‌های بسیار کوتاهی بازار تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیرد ولی چنانچه برای این ایام محدود وزارت بازرگانی یا مسوولان دیگر پیش‌بینی افزایش مراکز عرضه را داشته باشند و مردم نیز نیاز شب عید خود را از اواسط بهمن ماه تامین کرده و به یکباره به مراکز عرضه هجوم نیاورند، قطعا یک ثبات نسبی را در بازار خواهیم داشت در غیر این صورت روندی که هر سال شاهد آن بوده‌ایم را خواهیم داشت.
البته مهندس نظام‌الدین سجادی ـ معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی نیز قول داده محصول مازاد تولیدکنندگان از آنها خریداری شود.
معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه درحال حاضر مقداری قیمت مرغ پایین آمده است، تاکید کرد: باید محصول مازاد تولیدکنندگان جمع‌آوری و خرید شود.
سجادی گفت: مکاتبات لازم با وزارت بازرگانی صورت گرفته تا زودتر تصمیم‌گیری کرده و تولید مازاد را جمع‌آوری کنند تا هم مرغداری‌ها ضرر ندهند و هم اینکه روی تولید آینده اثر سوء نگذارند.
وی با بیان اینکه تولید در زمینه مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز تاکنون مشکل خاصی نداشته است، ادامه داد: در ارتباط با تنظیم بازار نیز تمهیدات لازم توسط وزارت بازرگانی اندیشیده‌ شده است البته ذخایری نیز داشته‌ایم که در اختیارشان قرار داده‌ایم و اگر نیازی به اضافه کردن باشد از ذخایر موجود اضافه کرده و به بازار عرضه می‌کنند.
با وجود تمام وعده وعیدهای داده شده برای تنظیم بازار گوشت مرغ در شب عید، نمی‌توان کامل مطمئن بود که امسال قطعا هیچ مشکلی دراین زمینه پیش نخواهد آمد ولی قضاوت در مورد اینکه امسال مسوولان چقدر در رابطه با تنظیم بازار شب عید موفق خواهند بود را باید به بعد از سال جدید موکول کنیم و امیدوار باشیم که امسال مصرف‌کنندگان رضایت‌مندی بیشتری نسبت به سال‌های قبل داشته باشند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com