امحاء برخی واحدهای مرغداری موجب کاهش تولید تخم مرغ شد

امحاء برخی واحدهای مرغداری موجب کاهش تولید تخم مرغ شد
ناصر نبی پور به مجوز اخیر دولت در خصوص واردات تخم مرغ به کشور اشاره کرد و افزود: واردات تخم مرغ باعث کاهش قیمت این محصول در بازار مصرف نمی شود مگر اینکه دولت از تولیدکنندگان واحدهای مرغی تخم گذار حمایت کند.
وی اظهارداشت: بیماری آنفولانزای پرندگان از سال 86 در کشور شیوع پیدا کرد و بیشتر واحدهای تخم گذار به ویژه در استان های تهران، البرز، قزوین مبتلا و واحدهای مرغداری امحا شدند.
نبی پور با بیان اینکه تولید و تامین 29 درصد تخم مرغ کشور برعهده مرغداری های تهران و کرج بود ، گفت: در سال 89 به طور تقریبی تمامی مرغداری های استان تهران و البرز از بین رفت و حدود 300 تا 350 هزار مرغ باقی مانده است.
وی ادامه داد: با شیوع بیماری 23 میلیون مرغ معدوم و هشت میلیون مرغ روانه کشتارگاه شدند و نزدیک 45 درصد واحدهای تخم گذار کشور از بین رفت.
وی افزود: در حالی که در دنیا برای مقابله و ریشه کنی با بیماری آنفولانزای پرندگان از کمک تمامی دستگاه ها و ارتش استفاده می کنند، اما در ایران برای ریشه کنی این بیماری از طریق سازمان های و نهادها و سازمان های بین المللی کمکی دریافت نشده است.
وی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان در تمامی کشورهای دنیا به جز قاره استرالیا وارد شده ، افزود: عدم اعلام ورود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشور موجب حذف ایران از فهرست حمایت های بین المللی شد.
نبی پور تصریح کرد: سازمان دامپزشکی بودجه ای را برای شیوع بیماری آنفولانزا ،معدوم سازی و قرنطینه در نظر گرفته بود که این اعتبار تاکنون از سوی دولت تامین نشده است.
رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران تصریح کرد: طبق پروتکل جهانی در صورت شیوع آنفلوانزای پرندگان باید طیور به شعاع سه کیلومتر معدوم شوند و به شعاع 10 کیلومتر نیز قرنطیه انجام گیرد.
نبی پور، یکی دیگر از دلایل کندی عملیات معدوم سازی واحد های مرغداری آلوده را عملکرد صندوق بیمه کشاورزی عنوان کرد و گفت: در پی اعلام صندوق بیمه کشاورزی خسارت فقط به واحدهای مرغداری آلوده پرداخت شد. به طوری که معدوم سازی در شعاع یک کیلومتر در کشور صورت گرفت که همین امر نشان می دهد معدوم سازی و قرنطینه به درستی اجرا نشده است.
به گفته وی ، اکنون مجوز برای جوجه ریزی صادر شده اما به دلیل کمبود اعتبار ،امکان جوجه‌ ریزی برای مرغداری های استان های تهران ، البرز و قزوین وجود ندارد.
وی اضافه کرد: امسال نیز احتمال شیوع مجدد آنفلوانزا در کشور وجود دارد و دولت باید برنامه ریزی مناسبی برای پیشگیری و مقابله با این بیماری داشته باشد.
رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران تاکید کرد: هم اکنون بزرگترین آزمایشگاه مرجع بین المللی برای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران ایجاد شده است.
رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان با بیان اینکه افزایش قیمت در بازار ناشی از دخالت دلال ها است، تصریح کرد: با ادامه روند فعلی، باید شاهد توقف تولید تخم مرغ و افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف براساس افزایش تقاضا باشیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com