افزایش20 تا 30 درصدی نرخ نهاده‎های تولید، جای سوال دارد

افزایش20 تا 30 درصدی نرخ نهاده‎های تولید، جای سوال دارد

 رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: تغییرات بی رویه در تصمیم گیری در بحث تامین نهاده‌های دانی منجر به عدم رابطه منطقی بین قیمت بازار، قیمت تمام شده تخم مرغ و افزایش بی ضابطه نرخ نهاده‌های دانی شده است. 

محمد منتظمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: امروز در مقطعی قرار داریم که به تعزیرات بگوییم هم اکنون مرغداران مصرف کننده هستند، خوراک طیور محصولی است که مرغدار مجبور است آن را بخرد و قیمت این محصول همه روزه رو به افزایش است و تحمل این افزایش قیمت از توان مرغدار خارج است. 
وی ادامه داد: در آستانه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها هستیم، طرحی که دولت با پذیرش مسوولیت سنگین قصد دارد به مردم کمک کند و مردم هم ضرورت اجرای آن را پذیرفته‌اند که هر گونه تردید می‌تواند کم لطفی ملی تلقی شود، اما در این شرایط شاهد پیش قدمی افزایش 20 تا 30 درصدی نرخ نهاده‌های تولید دولتی هستیم که این حرکت دراین مقطع حساس جای سوال دارد. 
وی افزود: لازم است نگاه مسوولان مشخص شود و بنیه تولید، تقویت و بهره‌وری افزایش و رفاه نسبی برای هر دو سوی افراد جامعه (تولید کننده و مصرف کننده) فراهم شود. 
وی با بیان اینکه بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی ارتباط خود را با مرغدار قطع کرده است و بیشتر تسهیلات را به طرح‌های خدماتی واگذار می‌کند، تاکید کرد: لذا دریافت تسهیلات مهمترین محدودیت برون زای صنعت مرغداری است. اکثر وعده‌ها در حد حرف باقی می‌ماند و با تعطیل شدن واحدهای تولیدی این فرایند به گونه‌ای پیش می‌رود که اهداف قانون گذار را مبنی بر اشتغال زایی و خوداتکایی عقیم خواهد گذاشت. 
وی اظهار کرد: همه می‌گویند تولید اساس استقلال کشور است اما تغییرات بی رویه در تصمیم گیری در بحث تامین نهاده‌های دانی و دامنه محدود پشتیبانی در سیاست‌ها و حمایت‌های تولید،‌منجر به عدم رابطه منطقی بین قیمت بازار و قیمت تمام شده تخم مرغ شده است. 
وی ادامه داد: افزایش بی ضابطه نرخ نهاده‌های دانی که 65 درصد آن از منابع خارج است، باعث شده این فرایند ناخشنود تکرار شود و مرغداران از رسیدن به تولید و بهره وری پایدار محروم مانند. 
منتظمی با اشاره به اینکه خراسان رضوی با تولید روزانه بالغ بر 230 تن تخم مرغ از پتانسیل و ظرفیت خوبی برخوردار است، تصریح کرد: اما این شرایط مورد توجه مسوولان نیست و همه ساله این صنعت با مشکلات انبوه تولید، توزیع و افزایش نرخ نهاده‌های دولتی و عدم تامین منابع و تجهیز واحدهای مرغداری روبه‌روست.

 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com