افزایش هزینه تولید مانع توسعه صنعت مرغداری

افزایش هزینه تولید مانع توسعه صنعت مرغداری
دامداری و پرورش طیور یکی از شاخه های مهم اقتصادی و از بخش های فعال در استان مرکزی به شمار می رود که رفع مشکلات و حمایت از این بخش مولد و اشتغالزا باید در کانون توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد.
استان مرکزی با تولید سالانه 54 هزار تن گوشت مرغ و 34 هزار و 900 تن تخم مرغ، سه درصد از کل گوشت مرغ و چهار درصد کل تخم مرغ کشور را تامین می کند و در این عرصه جز 10 استان برتر کشور است.
60 درصد تولید مرغ استان مرکزی در داخل استان به مصرف می رسد و بقیه به استان های همجوار و خارج از کشور صادر می شود.
صنعت مرغداری در کشور بعد از صنعت نفت از نظر حجم سرمایه گذاری دومین و در استان های کمتر توسعه یافته با درنظر گرفتن شاخص های اشتغالزایی و میزان سرمایه گذاری اولین صنعت به شمار می رود.
به عقیده کارشناسان و فعالان در عرصه تولیدات و فراورده های مرغ، به دلایل متعدد درحال حاضر هزینه تولید از سود در این صنعت پیشی گرفته بطوریکه شاغلان این بخش برای تهیه مواد اولیه بهداشتی و خوراک طیور با مشکلات پیچیده ای مواجه هستند.
کاهش قیمت نهاده های مصرفی از جمله جوجه یک روزه، سویا و ذرت، افزایش قیمت مرغ، جلوگیری از ورود مرغ ارزان قیمت منجمد و تجدید نظر در سیاست های حمایتی و قیمت گذاری از سوی دولت از جمله خواسته های تولیدکنندگان این واحدها است.
مدیر عامل تعاونی مرغداران گوشتی استان مرکزی در این خصوص گفت: قیمت بالای نهاده ها و جوجه یک روزه، قیمت پائین عرضه مرغ به بازار و نبود تسهیلات ارزان قیمت از جمله مشکل های مرغداران این استان است.
احمد گلی افزود: مرغداران، جوجه یک روزه را با قیمت 20 تا 21 هزار ریال خریداری می کنند و پس از نگهداری و پرورش در دوره پرورش 45 تا 50 روزه مجبور به فروش با قیمت 35 هزار ریال به کشتارگاه ها می شوند که این امر به افزایش دوره پرورش و افزایش وزن مرغ های تولیدی از سوی تولید کننده می انجامد.
وی ادامه داد: نهاده هایی که توسط شرکت پشتیبانی در اختیار مرغداران قرار می گیرد با ضمانت های معتبر بانکی یا پول نقد و با قیمت بازار آزاد به این تولید کنندگان عرضه می شود و هیچگونه حمایتی در شرایط پرداخت این نهاده ها از مرغداران صورت نمی گیرد.
مدیر عامل تعاونی مرغداران گوشتی استان مرکزی، نبود تسهیلات ارزان قیمت را از مشکل های اساسی واحدهای مرغداری این استان عنوان کرد و گفت: پرداخت تسهیلات بانک ها با سود 21 درصد به تولیدکنندگان در کنار سایر مشکل ها ، شرایط تولید را برای این واحدهای سخت تر و توان رقابت پذیری محصول در بازار را از آنان گرفته است.
گلی ادامه داد: دریافت تسهیلات با سود 21 درصد برای افزایش سرمایه در گردش و خرید نهاده ها و دیگر مواد مورد نیاز تولیدکنندگان در برخی از مواقع به دلیل مطالبه ضمانت نامه های سهل الوصول توسط بانک ها از آنان اخذ می شود.
وی، معیوب بودن چرخه صادرات مرغ به خارج از کشور را از دیگر مشکل های مرغداران استان مرکزی عنوان کرد و گفت: برخی از صادرکنندگان با جمع آوری و صادرات مرغ هایی با وزن کم و سن بالا( که به اصطلاح مرغداران به این نوع مرغ ها، مرغ پنچر گفته می شود) ضربه های جبران ناپذیری را به صادرات این محصول وارد کرده اند.
مدیر عامل تعاونی مرغداران گوشتی استان مرکزی بیان کرد: این مرغ ها از مزه و کیفیت نازلی نسبت به مرغ های جوان با طول دوره پرورش 45 روزه و با وزن یک کیلو و 700 گرم برخوردار هستند که صادرات آن موجب شده استقبال مصرف کنندگان از مرغ ها با برند ایرانی کاهش یابد و از واردات این محصول ها جلوگیری کنند.
گلی، کیفیت پائین واکسن و دارو برای مقابله با انواع بیماری های طیور را از دیگر مشکل های واحدهای مرغداری دانست و ادامه داد: واکسن های تولید داخل به دلیل رعایت نشدن زنجیره سرد از کیفیت لازم برخوردار نیستند و در بعضی از مواقع با وجود انجام واکسیناسیون در واحدهای مرغداری، برخی از بیماری های شایع طیور در این واحدها اتفاق می افتد.
مدیر عامل تعاونی مرغداران گوشتی استان مرکزی افزود: با ممنوع شدن واردات دارو برای طیور و تولید آن در داخل کشور به دلیل نظارت ناکافی در تولید ، تاثیر گذاری این داروها بر روی طیور کاهش یافته و دوره درمان را افزایش می دهد و برخی مواقع تاثیری در بهبود وضعیت بیماری این واحدها ندارند.
علی قربانی یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان مرکزی نیز گفت: قیمت تمام شده مرغ با تلفات چهار تا پنچ درصدی برای مرغداران 45 هزار ریال است در صورتی که به دلیل نبود تقاضا و قیمت پائین آن مجبور به فروش این محصول با قیمت 30 هزار ریال در بازار هستند.
وی ادامه داد: اخیرا به دلیل برخی مشکل ها و تاثیر پائین واکسن ها و داروهای مورد استفاده در این واحدها میزان تلفات در آن ها به 70 تا 80 درصد افزایش یافته که این مهم ورشکستگی و ایجاد مشکل های اقتصادی و زندانی شدن تولیدکنندگان مرغ را به همراه داشته است.
این تولید کننده مرغ گوشتی افزود: مرغداران جوجه یک روزه خود را با قیمت 21 هزار ریال، ذرت را با قیمت 9 هزار ریال و سویا را با قیمت 18 هزار ریال تهیه و مرغ تولیدی را با کمترین قیمت به بازار عرضه می کنند که این موجب شده واحدهای تولید گوشت مرغ در استان به دلیل نبود صرفه اقتصادی با ظرفیت 30 تا 40 درصد به فعالیت خود ادامه دهند و هیچ تولیدکننده ای توان تولید با تمام ظرفیت خود را نداشته باشد.
قربانی پرداخت نشدن به موقع طلب مرغداران توسط کشتارگاه های مرغ را از دیگر مشکل های این واحدها عنوان کرد و گفت: کشتارگاه ها به دلیل برخی از مشکل ها پرداخت مطالبات مرغداری ها را پنج تا شش ماه به تاخیر می اندازند که این مهم مشکل های فراوانی را برای این واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.
سید کاظم هاشمیان یکی از مرغداران شهرستان شازند استان مرکزی نیز وضعیت کنونی مرغداری های استان را نامطلوب دانست و گفت: مرغدار نهاده ها و ذرت مورد نیاز خود را بر مبنای نرخ روز دلار خریداری می کند اما تولیدش را بر اساس ارزش ریال در نوسان شدید اقتصادی در سطح جامعه عرضه می کنند.
وی ادامه داد: جای مرغداران در پرداخت یارانه عوض شده است، در سال های گذشته برای حمایت از تولید کنندگان این محصول به مرغداران یارانه پرداخت می شد ولی اینک فعالان این بخش با تولید مرغ کیلویی 50 هزار ریال و عرضه حدود 30 هزار حدود 20 هزار ریال یارانه پرداخت می کنند.
هاشمیان، وجود واسطه ها و دلالان در این بخش را از دیگر مشکل های مرغداران عنوان کرد و گفت: با کنار کشیدن دولت در این امور، قیمت نهادها و تولیدهای مرغ توسط واسطه ها تعیین و بیشترین سود تولید به جیب دلالان می رود.
وی افزود: تا وقتی واسطه ها از این صنعت حذف نشوند مشکلات به قوت خود باقی است و شاهد نوسانات فصلی قیمت مرغ هستیم.
این تولید کننده مرغ استان مرکزی با یادآوری نبود حمایت و کنترل قیمت مرغ زنده افزود: می توان گفت نظارتی بر قیمت گذاری و جوجه ریزی نیست و اکنون کشتارگاه ها قیمت را مشخص می کنند و در این میان تنها کسی که متضرر می شود، مرغدار و سرمایه گذار در عرصه تولید است.
هاشمیان با یادآوری افزایش قیمت سوخت مورد نیاز واحدهای مرغداری بیان کرد: سال های گذشته گاز متر مکعبی 100 ریال و گازوئیل لیتری 400 ریال به واحدهای مرغداری تحویل و مرغ کیلویی 50 هزار ریال از مرغداران خریداری می شد ولی اینک گاز طبیعی متر مکعبی سه هزار ریال و گازوئیل لیتری سه هزار و 500 ریال به مرغدار تحویل و مرغ کیلویی 32 هزار ریال از او خریداری می شود.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز بالا بودن قیمت تولید نسبت به فروش را از مهمترین مشکل مرغداری ها عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده تولید مرغ برای مرغداران 47 تا 48 هزار ریال است که به دلیل کاهش بازار تقاضا در برخی فصل ها مرغدار مجبور است محصول خود را کمتر از قیمت تمام شده به بازار عرضه کند.
حمید رضا اخوان، قیمت جوجه یک روزه برای جوجه ریزی در واحدها مرغداری را 15 تا 16 هزار ریال عنوان کرد و افزود: قیمت تولید این محصول با توجه به افزایش تقاضای خرید مرغ در ماه های دی و بهمن افزایش و با کاهش تقاضای خرید مرغ کاهش می یابد.
وی در خصوص ارائه نهاده ها توسط شرکت پشتیبان به مرغداران ادامه داد: ارائه نهاده ها برای سهولت تولید با ضمانت نامه های شش ماهه انجام می شود.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کسب ضمانت نامه های بانکی از مرغداران بر اساس ضوابط مالی و اداری و آئین نامه و مقرراتی که از مرکز برای ارائه این محصول قرار داده شده است، انجام می شود.
اخوان گفت: پرداخت تسهیلات از دو سال گذشته برای ساخت مرغداری به منظور تعادل در عرضه و تقاضا ممنوع شده ولی برای سرمایه در گردش و تجهیز این واحدها تسهیلات پرداخت می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته 54 هزار و 100 تن گوشت مرغ در استان مرکزی تولید شد که 60 درصد این محصول در استان مصرف و 40 درصد آن به سایر استان ها ارسال شده است.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: همچنین در این مدت 40 هزار و 800 تن تخم مرغ، 38 میلیون و 700 هزار قطعه جوجه یک روزه در این استان تولید و 27 میلیون و 255 هزار قطعه در واحدهای تولیدی این استان جوجه ریزی شده است.
اخوان گفت: پارسال کشتارگاه طیور درنا دلیجان با کسب کد IR مجوز صادرات گوشت مرغ به کشور روسیه و خارج از کشور را دریافت کرد و زمینه صادرات هر چه بیشتر گوشت مرغ به خارج از کشور فراهم شد و امسال نیز با کسب این کد توسط سایر تولید کنندگان میزان صادرات استان افزایش می یابد.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی هم گفت: 750 واحد مرغداری صنعتی در این استان وجود دارد که سالانه 29 میلیون و 727 هزار و 642 قطعه جوجه ریزی در این واحدها انجام و 249 میلیون و 806 هزار و 351 دُز واکسن علیه بیماری های مختلف طیور از جمله بیماری نیوکاسل، گامبورو و آنفلوآنزا استفاده می شود.
دکتر محسن شانقی افزود: سه هزار و 129 بازدید و 13 هزار و 783 مورد نمونه برداری آزمایشگاهی از مرغداری های استان مرکزی در سال گذشته انجام و 271 کانون بیماری در این استان شناسایی شد.
وی ادامه داد: برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های مختلف طیور مرغداری ها و مزارع پرورش طیور در استان مرکزی در طول دوره پرورش یک یا دو بار ضدعفونی و واکسیناسیون با درخواست مرغداران و توسط بخش خصوصی و زیر نظر این اداره کل انجام می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: برای پیشگیری از شیوع بیماری و آشنایی مرغداران با بیماری های طیور آموزش های حین بازدید از مرغداری ها و اقدام های قرنطینه ای و نکات بهداشتی ارائه می شود.
به عقیده کارشناسان این حوزه، کاهش قیمت فروش مرغ زنده و فروش آن به حداقل 20 هزار ریال زیر قیمت تمام شده در هر کیلو گرم از معضلات جدی اقتصاد مرغداری هاست و مرغداران را دچار مشکلات مالی برای جوجه ریزی مجدد و بازپرداخت اقساط و تامین هزینه ها کرده است.
آنان بر این باورند که در شرایط فعلی کشتارگاه ها، با خرید مرغ زنده تولید کنندگان با قرارداد بلند مدت و پرداخت دیرهنگام مطالبات مرغداران، با گذشت بیش از سه تا چهار ماه مشکل مالی شاغلان این صنعت را دو چندان کرده اند.
خرید تضمینی مرغ مازاد مرغداران توسط دولت با قیمت مناسب و با درنظر گرفتن حداقل سود برای مرغداران از طریق تعاونی ها و اتحادیه های مرغداران، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش سرمایه در گردش مرغداران، نظارت هر چه بیشتر بر قیمت نهاده ها و پرداخت یارانه سوخت به مرغداران از جمله مهمترین خواسته های مرغداران از مسئولان است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com