افزایش قیمت نهاده‌ها و واردات بی‌حساب و کتاب بلای جان دامداران

افزایش قیمت نهاده‌ها و واردات بی‌حساب و کتاب بلای جان دامداران
افزایش قیمت نهاده‌ها، واردات بی حساب و کتاب گوشت قرمز، مشکل وام‌های زود‌بازده و افزایش هزینه‌ها مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دامدارانی است که به بیان درد دل‌های خود  پرداختند.
دامپروری یکی از صنایع مهم کشور بوده که با امنیت غذایی جامعه در ارتباط است و با توجه به موقعیت کشور ما از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما در سال‌های اخیر این صنعت خصوصا در شهرستان ورامین که یکی از قطب‌های مهم دامپروری در کشور است با مشکلاتی مواجه شده که موجب کاهش تولید گوشت قرمز شده است. از این رو به بررسی این موضوع می‌‌پردازیم.
محمدیان از دامداران پرواری منطقه ورامین که بیش از 10 سال در این شغل فعالیت می‌کند درباره مشکلات دامپروری می‌گوید: افزایش قیمت نهاده‌های دام، کاهش تقاضای گوشت قرمز، واردات بی‌رویه، بالا بودن قیمت داروها و وجود بیماری‌های دامی که همزمان با ورود دام زنده از کشورهای همسایه وارد کشور شده همگی موجب کاهش قابل توجه تولید گوشت قرمز شده است و اغلب دامداران منطقه یا به طور کامل دامپروری را تعطیل کرده‌اند یا تا میزان بسیار زیادی تولید را کاهش داده‌اند.
افزایش قیمت نهاده‌ها
این دامدار ورامینی معتقد است: قیمت نهاده‌های دامی بین 30 تا 50 درصد از ابتدای تابستان تاکنون افزایش داشته است. مثلا قیمت سبوس از 260 تومان به حدود 330 تومان رسیده و جو از 370 تومان به 480 تومان رسیده و در واقع در حال حاضر قیمت جو از گندم فراتر رفته که این موضوع بی‌سابقه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر انبارهای دولت خالی از نهاده‌هاست برخلاف سالهای گذشته که کمبود را با جو وارداتی جبران می‌کردند و در حال حاضر بخشی از مصرف به جای جو به سمت گندم کشیده شده است؛ چرا که قیمت گندم حدود 100 تومان از جو پایین‌تر است.
محمدیان می‌گوید: بعد از هدفمندی یارانه‌ها هیچ نهاده‌ای به طور یارانه‌‌ای در اختیار ما قرار نگرفته و گندمی که دولت قرار بود به عنوان کمک با قیمت 280 تومان به دامداران اختصاص پیدا کند، نیز به دست ما نرسید.
جهاد کشاورزی منطقه هم در این باره می‌گوید ما مسئله را به مسئولین اطلاع داده‌ایم و منتظر تصمیم آنها هستیم.
واردات گوشت قرمز
این دامدار می‌گوید: اگر نهاده‌های دامی با قیمت مناسب به دست تولید‌کننده برسد، گوشت قرمز با قیمت مناسب به دست مشتری خواهد رسید و نیازی به واردات نیست. اما در حال حاضر با وجود واردات، تولید داخل با ضرر روبه‌روست و در همین یک ماه اخیر دامدارانی که دام خود را فروخته‌اند، جایگزین نکرده‌اند. واردات یک مسکن موقتی است که در حال حاضر تنها موجب خودداری دامداران از تولید شده است.
وام‌های زود‌بازده
محمدیان در خصوص وام‌های زود بازده دولت به دامداران می‌گوید: جهاد کشاورزی مدعی است که وام‌ها با سود 12 درصد داده می‌شود در صورتی که بانک عامل سود را 14 تا 17 درصد عنوان می‌کند و زمانی که این مشکل را به جهاد گزارش می‌کنیم می‌گوید این کار غیرقانونی است.
افزایش هزینه‌ها
این دامدار معتقد است: هزینه حمل و نقل، آب، برق، گاز و دستمزد کارگر افزایش پیدا کرده و هیچ یک از این هزینه‌ها جبران نشده ضمن اینکه بازار فروش دام نسبت به سال گذشته ضعیف شده است.
در این باره با رئیس یکی از شرکت‌های تعاونی دامداران شهرستان ورامین گفتگو کردیم.
وی می‌گوید: واردات گوشت به طور گسترده توسط ارگان‌های دولتی و تعاونی‌های آنها و همچنین شرکت‌های بزرگ خصوصی صورت گرفته و در حال حاضر انبارها پر از گوشت وارداتی است و به محض اینکه قیمت گوشت قرمز کوچکترین تغییری می‌کند به سرعت وارد بازار می‌شود. این درحالیست که تولید کننده نمی‌تواند گوشت را بفروشد چون قیمت تمام شده گوشت برای دامدار با قیمت‌های جدید نهاده‌ها بالاتر از گوشت وارداتی است.
وی ادامه می‌دهد: از هر سه واحد دامداری‌ که در شهرستان ورامین وجود دارد دو دامداری تعطیل شده است.
به گفته این فعال صنعت دامپروری، مشکل دیگر دامپروی وجود دلالان و واسطه‌ها در این بخش است. بنا بود دولت بعد از هدفمندی یارانه‌ها به تدریج به دامداران یارانه پرداخت کند اما این کار تاکنون انجام نشده و دامداران با مشکلات عدیده مواجهند و هیچ حمایتی در این زمینه صورت نگرفته است.
این رئیس تعاونی می‌گوید: قیمت نهاده‌ها مثلاً ابتدای مرداد قیمت سبوس 245 تومان بود در حالیکه امروز سبوس حدود 320 تومان معامله می‌شود و قیمت جو به 455 تومان رسیده و یونجه که سال گذشته 250 تومان بود به 400 تومان رسیده است.
یکی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان نهاده های دامی در ورامین هم با بیان اینکه قیمت نهاده ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته گفت:امسال برداشت جو در کشور کاهش زیادی داشته که همین امر موجب افزایش قیمت این نهاده به ۴۸۰ تومان شده است.
قیمت سبوس هم پس از هدفمندی یارانه ها به دلیل کم شدن تولید گندم افزایش پیدا کرده و گندم هم در حال حاضر حدود ۴۰۰ تومان معامله می شود.این در حالی است که هیچ گونه یارانه ای در این خصوص به دامداران داده نشده است.
وی گفت: مشکل امروز دامداران گوشتی، یکی نبودن بازار فروش دام نسبت به مدت مشابه سال گذشته و دیگری نداشتن توان نگهداری دام توسط دامداران به دلیل افزایش قیمت نهاده هاست.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com