افزایش قیمت لبنیات با موافقت دولت بود

افزایش قیمت لبنیات با موافقت دولت بود
عضو اتحادیه صنایع لبنی ایران با اشاره به حذف یارانه ۵۰۰ میلیارد ریالی دولت به واحدهای دامی، اذعان داشت: افزایش قیمت لبنیات با موافقت دولت بوده است.
اسماعیل خاتمی‌مقدم اظهار داشت: ۷۰ تا ۷۵ درصد از قیمت تمام شده در صنعت لبنیات، سهم شیر خام است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون شیر خام افزایش قیمت ۴۵ درصدی داشته است افزود: دولت در خردادماه با افزایش ۱۰ درصدی صنایع لبنی موافقت کرد که این افزایش قیمت نه به دلیل افزایش قیمت شیر بلکه به دلیل افزایش هزینه‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و مطالبات انباشت شده صنعت لبنیات بود.
وی بیان داشت: در شهریور ماه به واسطه رشد ۱۵ درصدی قیمت شیر خام، با افزایش شش تا هشت درصدی قیمت لبنیات موافقت شد.
خاتمی مقدم با اشاره به اینکه افزایش قیمت صنایع لبنی با هماهنگی دولت بوده، ادامه داد: شیر خام از شهریورماه مجدداً افزایش قیمت داشت، اما به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان، دولت مانع افزایش قیمت در صنایع لبنی شد و این افزایش قیمت را به بعد از ماه رمضان موکول کرد.
وی با بیان اینکه قیمت شیر خام همچنان به دلیل فزونی تقاضا بر عرضه در حال افزایش است، اضافه کرد: قیمت شیر صنعتی به ۶۷۰ تومان در دیماه افزایش یافت و دامداران تا ۷۰۰ تومان طلب کردند.
این مسئول با اشاره به اینکه به موازات افزایش قیمت شیر، صنایع لبنی مجبور به افزایش قیمت هستند افزود: این حرکت برای هیچ برند لبنی، مطلوب نبوده اما چاره ای جز این افزایش قیمت نبوده و راه دیگری فعلاً وجود ندارد.
رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی خانه صنعت و معدن مازندران با اشاره به اینکه دولت ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه یارانه شیر خانوار و عدد مشابهی را از صنعت دامپروری حذف کرده، یادآور شد: بنای دولت بر هدفمندی یارانه‌ها بود، اما دولت یارانه‌ها را حذف کرد.
خاتمی‌مقدم با بیان اینکه دولت باید این یارانه را در اختیار دامدار قرار می داده و با نهاده ارزان‌ قیمت، مانع از افزایش هزینه دامدار شود، ابراز داشت: دولت این کار را نمی‌کند، هزینه دامدار افزایش می‌یابد و به صنایع لبنی هم اجازه افزایش قیمت نمی‌دهد.
وی با اشاره به اینکه دولت به صنایع لبنی اعلام کرده نباید شیر بیشتر از کیلویی ۶۰۰ تومان را خریداری کنید، اضافه کرد: این بدان معنی است که دامدار نباید توقع سود از تولید خود داشته باشد چرا که هزینه تولید شیر خام صنعتی کمتر از ۶۰۰ تومان نیست و این دستور دولت چندان مسئولانه به نظر نمی‌رسد.
این تولید کننده گفت: اگر این خرید از دامدار داخلی صورت نگیرد آیا راه بهتری وجود دارد تا واحدهای لبنی شیر خام مورد نیاز خود را به موقع تأمین کنند.
خاتمی‌مقدم یادآور شد: بر اساس قانون سازمان حمایت، ۱۷ درصد سود مربوط به کارخانه ‌دار، پنج درصد سهم بنکدار و ۱۵ درصد سهم مغازه‌ دار است که ترکیب این موارد به اضافه قیمت تمام شده منجر به افزایش قیمت مصرف کننده می‌شود.
وی تاکید کرد: سودآور شدن صنعت دامپروری و توسعه آن به عنوان پشتوانه‌ های حال و آینده صنعت لبنیات و مصرف‌کنندگان باید مورد اهتمام دولتمردان، تصمیم‌ سازان و تصمیم ‌گیران این بخش قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بازار با مشکل نقدینگی مواجه است، بیان داشت: دامدار برای شیر خام، پول نقد تقاضا می‌کند چرا که دامدار ماده اولیه را بر اساس قیمت دلار خریداری می‌کند و نوسانات قیمت دلار، دامدار را با مشکل مواجه کرده است.
رئیس انجمن با اشاره به اینکه دامدار در گذشته می‌توانست مواد اولیه را به صورت اعتباری و در اقساط چند ماهه خریداری کند، گفت: امروز به دلیل بی‌ثباتی نرخ ارز فروشنده خوراک دام سعی دارد مواد اولیه را نقد به دامدار بفروشد و دامداران هم بخش زیادی از این فشار را در صنایع لبنی جبران می‌کنند.
خاتمی‌مقدم بیان داشت: متوقف کردن واردات شیر خشک به منظور بالابردن تقاضای داخلی برای شیر خام، مهم‌ترین و موثرترین اقدام عملی برای حمایت از دامداران و رشد قیمت شیر خام بود که باید آن را به فال نیک گرفت، اما نگرانی کارشناسان از بازنگری نشدن به موقع سیاستها و از کنترل خارج شدن قیمت شیر خام است.
وی پیشنهاد داد: برای حمایت از تولید کننده و مصرف ‌کننده در زنجیره صنعت شیر دو اقدام ضروری صورت پذیرد از یک سو با در دسترس قرار دادن نهاده های دامی ارزان‌ قیمت از رشد روزافزون هزینه‌های تولید شیر خام جلوگیری کرد و از سوی دیگر با واردات کنترل شده شیر خشک، شیر خام کشور به سمت محصولات لبنی هدایت و تقاضای شیر خام در بازار متعادل شود.
خاتمی‌مقدم اذعان داشت: طبیعی است که صنایع لبنی تا تحقق شرایط مطلوب کسب و کار، مجبورند مانند دامداران با افزایش قیمت محصولات خود بقای روزشان را تضمین کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com