افزایش قیمت جهانی ذرت ادامه خواهد داشت

افزایش قیمت جهانی ذرت ادامه خواهد داشت

آی.تی.پی: تحلیل - قیمت ذرت با رشدی فزاینده به بالاترین قیمت خود از تابستان سال 1996در آمریکا رسیده است و عمده ترین دلیل این افزایش قیمت بالا بودن میزان تقاضای خرید و ذخیره سازی آن در سال 2007 میلادی بوده است.
طبق تحلیل های موجود، رشد قیمت این محصول همواره تابع تغییرات فصلی بوده و این امر به طور واضح در سالهای قبل نیز دیده می شود، اما طبق آنچه قبل از این دیده می شد، همراه با تغییرات فصل، تغییرات رشد قیمت، برای تولید کننده و بورس بین الملل ضرر را به همراه می آورد. اما هم اکنون در نیمه اول سال 2007 و تا اواخر سال 2008 هنوز بطور یقین نمی توان چشم اندازی دقیق در مورد میزان خرید و فروشهای این محصول در بازار بورس جهانی داشت. حتی می توان به جرات اعلام کرد قیمت این محصول در بورس شیکاگو ، از اوایل سال، حالتی عصبی و غیر قابل کنترل به خود گرفت و رشدی فزاینده را نشان داد.
با وجود ادامه این روند صعودی و غیر قابل کنترل،  صادرات این محصول در آمریکا در حدود 65/4 میلیون تن بوده است.با بررسی انجام شده در 5 سال گذشته رقمی بالغ بر 81 میلیون هکتار از زمین های آمریکا زیر کشت ذرت بوده است .
یکی از علل بالا رفتن میزان تقاضا برای خرید ذرت در سطح کشورهای تولید کننده و صادرکننده، استفاده ناگهانی و بیش از اندازه این محصول در تولید الکل اتیلیک و تغییر نگاه به این محصول در صنعت، از محصولی با کاربرد و سیع به عنوان دانه های خوراکی دام و طیور به محصولی صنعتی، بوده است و سطح خرید این محصول را بطور ناگهانی افزایش داد بطوریکه روند کاشت در نظر گرفته شده این محصول در سال گذشته با دیدگاه همیشگی و برنامه ریزی جهت استفاده خوراکی از آن بوده است ، اما ناگهان صنعت بطور ناگهانی شروع به خرید این محصول برای تولید الکل نمود و همین امر، تصاعدی مضاعف در قسمت های تولیدی را از خود نشان داد که تاثیراتش را روی قیمت تمام شده محصولات دامی و طیور در سطح جهانی و به صورت واضح نشان داد.
این رشد شدید قیمت ذرت در بازار بورس جهانی،  بشارت سود بالای خریداران سهام ذرت در بورس شیکاگو را می دهد و خریداران و سرمایه گذاران در این محصول علیرغم نزدیک شدن به فصل تغییر قیمت ذرت که می بایست طبق معمول کاهش قمیت را از خود نشان می داد، مایل به فروش و از دست دادن سهام تصاعدی و طلاگونه این محصول نیستند و هنوز بر رشد قیمت این محصول تأکید می ورزند و ادعا می کنند که صنعت به این راحتی چشم از این محصول برای تولید الکل بر نمی دارد بهمین دلیل روند رشد قیمت این محصول در سطح جهانی ادامه خواهد داشت. حتی در ایالات متحده آمریکا بسیاری از خریداران سهام سویا با فروش سهام خود به سمت خرید سهام ذرت هجوم آوردند و همین هجوم به تب بالا رفتن قیمتها نیز افزود.
در تمامی مناطق کشاورزی آمریکا افزایش کاشت ذرت را  شاهد بوده ایم و این افزایش کاشت در ایالتهای منطقه جنوب شرقی همین کشور، بیشتر بوده است طوری که ارقام رشدی تا 24 درصد را نشان می دهد. اما  با تغییرات هوایی در ایالات جنوبی و افزایش رطوبت در این مناطق باید منتظر کاهش کاشت و برداشت بیشتر در ماه آینده بود، این انتظار از آنجایی رخ می دهد که هر ساله با آغاز این فصل کشاورزان در ایالات جنوبی از کاشت پینه به دلیل نوسان قیمت آن امنتاع می کنند و به دلیل افزایش ریوبت و احتمال شیوع مشکل فلوکسین در آخرین کاشتهای ذرت به سمت کاشت سویا می روند. هر چند این اتفاق بر روی قیمت جهانی محصول پنبه نیز تأثیر خواهد گذاشت .
با تمام این اوضاع امسال گیاه ذرت در حدود 216 میلیون هکتاراز اراضی ایالات متحده را به خود اختصاص داده است که رشدی در حدود 9 درصدی را نسبت به سال پیش نشان می دهد. اگر اکنون در حدود 28 میلیون هکتار از اراضی ایالات متحده باقی مانده باشند که ذرت آنها برداشت نشده است ، با استقبالی که از ذرت در بازارها می گردد هنوز احتمال افزایش قیمت این محصول می رود و این نوید دهنده سود بسیار خوبی برای خریداران  سهام ذرت می باشد. هر چند این اخبار برای برخی صنایع مانند صنعت مرغداری و محصولات غذایی خبری ناخوشایند است چرا که جایزگزینی ذرت در مصارف خوراکی و پایه ای صنایع غذایی کاری بس و حتی نشدنی است.
مهم ترین مسئله ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که این معضل در صنعت مرغداری مانند معضلات دیگر نیست. چرا که مشکلات قبلی صنعت مرغداری عموماً جنبه داخلی داشته و بحث مدیریت داخلی بر صنعت بود. اما این مشکل هم اکنون در سطح جهان مطرح است. هرچند سهام داران ذرت در بورس های جهانی در اوج خرسندی هستند اما مصرف کنندگان آن، که ایران نیز شامل آن می باشد در خطر افزایش به الاجبار قیمت تمام شده یک کیلو گوشت مرغ هستند. به همین دلیل دولت از هم اکنون باید برای حل مشکل پنهانی که ظرف 3 ماه تا یکسال آینده درگیر آن خواهیم بود چاره اندیشی کند.این بار شوخی نیست و جهان در انتظار این افزایش قیمت است و در آنجا دیگر هیچ سازمان تعزیراتی نیز نمی تواند اجبار ثبات قیمت در مقابل افزایش مواد اولیه تولید را نماید.

 
کلمات کلیدی ذرت کنجاله تحلیل
نظرات شما
  •  

    کاوه خورشیدیان گفت : ۹۷/۰۸/۲۶

    مقاله ای بسیار ارزشمند است

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com