افزایش قیمت تمام شده، کاهش قدرت خرید مصرف کننده را در پی دارد

افزایش قیمت تمام شده، کاهش قدرت خرید مصرف کننده را در پی دارد

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران کشور، گفت: زمانی که هزینه های تولید زیاد باشد، تولیدکننده نیز محصول خود را با قیمت بالاتری عرضه می کند و این امر سبب کاهش قدرت خرید مصرف کننده می شود.
محمد یوسفی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، فرسودگی تجهیزات مرغداری ها را یکی از مشکلات عمده این بخش دانست و گفت: فرسودگی تجهیزات و تاسیسات مرغداری ها، باعث می شود قیمت تمام شده و میزان ضایعات تولید از حد معمول بیشتر شود.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران در مورد بودجه سال 89 در بخش کشاورزی، گفت: بودجه مورد نظر برای صنعت مرغداری، متناسب با نیاز این صنعت و بخش در نظر گرفته نشده است.
وی در ارتباط با نوسان قیمت نهاده ها، گفت: بخشی از این مساله به اختلاف قیمت این نهاده ها در بازارهای جهانی مربوط می شود، به عنوان نمونه در سال گذشته قیمت هر تن ذرت بین 150 و 430 دلار در بنادر ما تحویل می شد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران بخشی از نوسانات قیمت نهاده ها را نیز ناشی از نتیجه فعالیت واسطه ها ذکر کرد و گفت: نبود سیستم هوشمند تنظیم بازار موجب می شود بازار توسط واسطه ها اداره و قیمت نهایی از طرف آنها مشخص شود.
وی با بیان آنکه توانمند کردن تشکل ها برای حل این مشکلات ضروری است، گفت: در صورتی که بدنبال اجرای اصل 44 قانون اساسی، وظایف دولت به تشکل ها تفویض شود و این تشکل ها توانمند شوند، می توانند مشکلات بخشی که در آن فعال هستند را حل کنند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران با تاکید بر رعایت بهداشت و افزودن میزان کیفیت در تولید کالا، تصریح کرد: امروز در همه جای دنیا سهمی از قیمت تمام شده برای کیفیت و رعایت بهداشت هزینه می شود.
یوسفی ادامه داد: کیفیت و بهداشت هزینه دارد و این هزینه باید ازطرف دولت یا مصرف کننده پرداخت شود.
وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از رعایت بهداشت در تولید مواد غذایی، گفت: در صورتی که دولت این هزینه ها را متقبل نشود، باید چندین برابر آن را برای امور درمانی جامعه صرف کند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران ادامه داد: دولت تاکید می کند میزان قیمت مرغ کاهش یابد، در حالی که مرغ، ارزانترین محصول پروتئینی است.
وی امنیت اقتصادی تولیدکنندگان مرغ را نامناسب ذکر کرد و گفت: تولیدکننده پس از جوجه ریزی نمی تواند پیش بینی کند سرنوشت فعالیت تولیدی او چه خواهد شد.
یوسفی با بیان آنکه نوسان قیمت ها از دیگر مشکلات این بخش است، گفت: تولیدکننده، هر قطعه جوجه یکروزه را با قیمت های متفاوت 3 تا 10 هزار ریال خریداری می کند و در حالی که قیمت جوجه یکروزه باید 12 تا 15 درصد قیمت تمام شده گوشت مرغ را تشکیل دهد این رقم در کشور ما حدود 30 درصد است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران افزود: در این شرایط، محصول پس ازعرضه به بازار نیز با نوسان قیمت به فروش می رسد.
یوسفی ادامه داد: نوسان قیمت بطور حتم موجب متضرر شدن بخشی از جامعه می شود که متضرر شونده، می تواند تولیدکننده جوجه یک روزه، مرغدار یا مصرف کننده باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com