افزایش فاصله قیمتی مرغ و گوشت قرمز

افزایش فاصله قیمتی مرغ و گوشت قرمز
با وجود افزایش 25 درصدی مرغ در ماه مبارک رمضان، 150 هزار تن مرغ گوشتی در بازار طی ماه جاری عرضه خواهد شد که این مقدار جدا از 15 هزار تن ذخیره‌سازی صورت‌گرفته است.
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی امروز در گفتگو با ایانا با اعلام این خبر گفت: حجم مصرف گوشت مرغ طی ماه رمضان بنا بر تجربه هرساله 20 تا 25 درصد افزایش پیدا می‌کند، اما به‌علت مازاد تولید، طی ماه‌های گذشته نگرانی بابت افزایش مصرف مرغ وجود ندارد.
محمد یوسفی افزود: طی دو روز مانده به ماه مبارک رمضان، افزایش قیمتی در عرضه گوشت مرغ به‌وجود نیامده و در طول ماه رمضان نیز این قیمت ثبات خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: 150 هزار تن مرغ طی ماه رمضان در بازار عرضه خواهد شد، هرچند سازمان پشتیبانی امور دام نیز پیش از این اقدام به ذخیره‌سازی 15 تا 18 هزار تن مرغ کرده است که به‌علت عدم امکان نگهداری بلندمدت مرغ، عرضه آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
یوسفی ادامه داد: سالانه دو میلیون و 800 هزار تن مرغ در کشور مصرف می‌شود که بخشی از آن در سبد تازه‌خوری و بخشی به‌صورت صادرات در چرخه مصرف قرار می‌گیرد.
صادرات 5000 تن مرغ به عراق، افغانستان و ارمنستان
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: هرچند مازاد تولید مرغ در کشور وجود دارد، اما صادرات مرغ طی ماه‌های گذشته بین چهار تا پنج‌هزار تن به مقصد بازارهای کشورهای عراق، افغانستان و ارمنستان بوده است.
وی یادآور شد: وجود رقبای قدرتمند در بازار این کشورها و همچنین نبود زیرساخت‌های مناسب برای صادرات مرغ مثل کانتینر و امکان نگهداری در سردخانه باعث شده صادرات مرغ به کندی صورت گیرد.
یوسفی تأکید کرد: تولید مرغ در کشور متناسب با استانداردهای بین‌المللی صورت می‌گیرد و حتی برخی از کشتارگاه‌های موجود در کشور، از استانداردهای کشورهای اروپایی نیز بالاتر قرار دارند که نمونه آن شرکت‌های انتخاب‌شده برای صادرات به کشور روسیه هستند.
کنسرو مرغ، مقرون به صرفه نیست
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی با اشاره به جذب مرغ در صنایع تبدیلی اظهار داشت: آن بخش از صنایع تبدیلی که اقدام به جذب مرغ می‌کنند، عموماً از مرغ‌های گوشتی سوسیس و کالباس تهیه نمی‌کنند و سایر بخش‌های مرغ که به صورت تازه‌خوری کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این صنایع جذب می‌شود.
وی همچنین گفت: برای تهیه کنسرو نیز مرغ‌های تخم‌گذار حذفی و همچنین مرغ‌های خریداری‌شده شرکت پشتیبانی امور دام که تاریخ انقضای آن نزدیک است، به صنایع کنسروسازی ارائه می‌شود. چرا که کنسرو مرغ مقرون به صرفه نیست.
یوسفی در ادامه افزود: در شرایطی که هر کیلوگرم مرغ با قیمت کمتر از شش‌هزار و 500 تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، لذا خرید مرغ به‌صورت کنسروشده نمی‌تواند با قدرت خرید مردم تطابق داشته باشد.
میانگین 26 کیلوگرمی مصرف مرغ در غیاب گوشت
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی خاطرنشان کرد: هرچند میانگین مصرف مرغ ایران بر اساس آمارهای جهانی 25 تا 26 کیلوگرم برآورد شده و این رقم نسبت به میانگین روز دنیا که 13 کیلوگرم است، میزان قابل توجهی است، اما باید دانست که بالا رفتن میانگین مصرف مرغ در ایران به‌علت بالا بودن قیمت گوشت صورت گرفته است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای جهانی در سال 2011، میانگین مصرف گوشت قرمز در ایران حدود 10 کیلوگرم برآورد شده است. در آن زمان قیمت یک کیلوگرم گوشت برابر با دو کیلوگرم مرغ بود، این در حالی است که امروز قیمت یک کیلوگرم گوشت تقریباً چهار برابر یک کیلوگرم مرغ است. این بدان معنا است که قدرت خرید مردم به‌علت نداشتن روند افزایشی، از خرید مرغ استقبال بیشتری داشته است.
ذخیره‌سازی توازنی در مصرف ایجاد نمی‌کند
یوسفی در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از ضرر و زیان به تولیدکننده چه باید کرد، یادآور شد: برای تعیین میزان مصرف باید میزان صادرات و تازه‌خوری را یک‌جا دید و نمی‌توان ذخیره‌سازی را در سبد مصرف مورد ارزیابی و آنالیز قرار داد.
وی تصریح کرد: در مواقع پرمصرف سال نظیر ماه رمضان و شب‌های پایانی سال، ذخیره‌سازی به کمک عرضه مرغ می‌آید، اما برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکننده باید مقدار عرضه و تقاضا متناسب شود. به این معنا که اگر نمی‌توان مازاد تولید را در چرخه صادرات قرار داد، باید از میزان تولید و عرضه کاست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com