افزایش صادرات گوشت قزاقستان

افزایش صادرات گوشت قزاقستان
طبق آمار رسمی موجود، قزاقستان موفق شد در سال 2014 میلادی میزان صادرات گوشت و فراورده های گوشتی خود را به میزان 3 برابر افزایش دهد و در مقابل واردات خود را به میزان چشمگیری پایین آورد.
انتظار می رود که در نتیجۀ کاهش ارزش تنگه (واحد پولی قزاقستان) در مقابل دلار و یورو، این روند در سال 2015 میلادی نیز همچنان ادامه داشته باشد.
وزیر کشاورزی این کشور اذعان داشت : "این اولین باریست که رقم صادرات گوشت و فراورده های گوشتی ما به 12 هزار تن می رسد. در حدود 7 هزار تن از این رقم به گوشت گوساله تعلق دارد. در مقایسه با سال 2013 میلادی، صادرات گوشت گوساله 6 برابر افزایش داشته است."
وی افزود : "واردات گوشت گوساله از 24 هزار تن در سال 2013 به 16800 تن در سال 2014 رسید که 3 / 42 درصد کاهش داشته است. همچنین در زمینۀ محصولات گوشتی فراوری شده نظیر سوسیس و گوشت کنسرو شده به ترتیب 9 برابر و 2 برابر رشد صادرات داشتیم. این شاخص های اقتصاد کلان از نتایج مثبت "برنامه کشاورزی تجاری سال 2020 میلادی" ماست که از سال 2013 میلادی آغاز شد. "
از سوی دیگر کارشناسان صنعت اذعان دارند که این رشد در صادرات از کاهش ارزش تنگه در مقابل یورو و دلار هم نشأت می گیرد. کاهش ارزش واحد پولی قزاقستان و روسیه موجبات نگرانی تولیدکنندگان گوشت شد . از آنجاییکه کاهش ارزش روبل روسیه منجربه افزایش رقابت مرغداران قزاق شد ،تعدادی از تولیدکنندگان گوشت قزاقستان از دولت خواستند تا محدودیت هایی برای واردات گوشت مرغ روسیه قائل شوند. 
همچنین وزیر کشاورزی این کشور از احداث دو پروژۀ جدید تولید گوشت طی 3 سال آتی خبر داد. اولین پروژه که به دست LLC Eurasia Agro Holding واقع در آستانه- پایتخت قزاقستان – و با همکاری کمپانی های آلمانی و اتریشی ایجاد خواهد شد و مشتمل بر احداث چندین دامپروری ، تأسیسات تولید خوراک و کارخانه فراوری گوشت خواهد بود و سالانه 17هزار تن گوشت گوساله تولیدات خواهد داشت. 
پروژۀ دوم شامل 3 مرغداری با ظرفیت تولید 90 هزار تن گوشت مرغ در سال خواهد بود. این پروژه تا سال 2018 میلادی به مرحلۀ اجرا درخواهد آمد و میزان واردات گوشت مرغ را تا 50 درصد کاهش خواهد داد.
هزینۀ سرمایه گذاری شده برای هر دو پروژه 200 میلیارد تنگه قزاقستان یا 06 / 1 میلیارد دلار برآورد شده است. 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com